Nieuwe chat! Zie dit topic.

Sarah wordt Sam Bettens: ‘Ik dacht: ben ik hier wel desperate genoeg voor?’

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Sarah wordt Sam Bettens: ‘Ik dacht: ben ik hier wel desperate genoeg voor?’

Bericht door Benjamin »

Voor de tweede keer in haar leven komt K’s Choice-frontvrouw Sarah Bettens (46) uit de kast. Achttien jaar geleden als lesbienne, nu als transman. Vanaf nu mogen ze hem dus écht met sir of buddy aanspreken. Of met Sam. En voor de tweede keer neemt hij de rol van boegbeeld op zich, iets overtuigender nu: ‘Ik zal me niet verstoppen, ik wil graag mijn transitie documenteren en er openlijk over praten.’

“Het is echt geen uitgekiende communicatiecampagne waaraan we al maanden werken”, vertelt Bettens’ agente Carolien de Bie. “Hij is in Californië bij zijn familie om de eerste mediastorm te laten passeren. Ze wil graag praten, maar nu even niet. Ik bedoel: hij wil graag praten (lacht) – het is nog een beetje wennen.”

Nee, Bettens wil liever niet telefoneren. Alles is gezegd, voorlopig toch. In een eigen videoboodschap naar de K’s Choice-fans stelt hij overtuigd zijn nieuwe identiteit voor. Tegelijkertijd veranderde het Instagram-profiel van @sarahbettens naar @sambettens en ook de Wikipedia-pagina’s werden zaterdagochtend al bijgewerkt.

De reacties op social media zijn overweldigend hartverwarmend. “Verbaast ons niks”, is een vaak gelezen comment. Ook Sam zelf wist het al lang, maar pas een jaar geleden durfde hij zichzelf luidop de vraag stellen: ben ik transgender? De eerste keer dat die door zijn hoofd ging, vertelde hij het onmiddellijk aan zijn vrouw, Stef, met wie hij twee stief- en twee adoptiekinderen heeft. Een ietwat ongelukkige timing: je eigen borsten verwensen, terwijl je partner net maandenlang tegen borstkanker streed. De vreselijke antibioticakuur was net achter de rug, het was het eerste weekend dat Stef zich beter voelde, zo vertelde Sam afgelopen weekend in verschillende interviews. Maar de vraag moest gesteld, en beantwoord.

Dat hij dat überhaupt durfde, heeft deels met aardrijkskunde te maken. Jarenlang woonde het gezin in het ultraconservatieve Tennessee, midden in de Bible Belt. Twee vrouwen die samen kinderen opvoeden worden daar raar bekeken. Niet evident voor de twee pubers in huis. Intussen wonen ze twee jaar in Californië, waar alles kan en mag. “Wow, goed voor jou”, klinkt het daar. Ook de twee jongste kinderen, allebei acht, zijn enthousiast. “Can I call you daddy?” Voor de oudste is het wennen, zij hebben zich net over die ietwat traumatiserende jeugd in Tennessee gezet. En nu dit.

Een therapeute hielp Sam alles helder zien. Ze zei: “Jij bent al veel langer in transitie.” Leg foto’s van de voorbije vijftien, tien en vijf jaar naast elkaar en je merkt het meteen: de steeds kortere kapsels, de outfits die steeds mannelijker werden.

Ze deed Sam ook inzien waarom het inzicht zo laat komt: Sarah Bettens had alles. Een gelukkig gezin, een succesvolle carrière, een liefdevolle familie en vriendenkring. En dus had ze ook alles te verliezen. “Er zijn veel anderen die suïcidaal zijn en niet verder kunnen”, vertelt Sam dit weekend in een gesprek met Studio Brussel. “Ik behoorde niet echt tot die groep en net daarom twijfelde ik zo hard: Ben ik wel ongelukkig genoeg om dit te doen? Ben ik wel desperate genoeg?”

Roadblocks
Het is een vraag die Sarah zich achttien jaar geleden ook stelde, toen ze na acht jaar huwelijk van haar man scheidde en zich als lesbienne outte. Waarom kon ze niet gewoon tevreden zijn met wat ze had, als ze zelfs veel meer had dan nodig was? De uiteindelijke bekentenis aan familie en vrienden was peanuts vergeleken met de innerlijke strijd die ze voordien had moeten voeren.

Ook het afgelopen jaar struikelde ze in haar existentiële zoektocht over meerdere roadblocks. Het idee om mensen waarvan je houdt, mogelijk verdriet aan te doen, bijvoorbeeld. Een andere, iets ludieker: dat de hormonenkuur tot haarverlies en een tonneke kan leiden. Maar vooral: de vocale transitie, met alle gevolgen van dien voor K’s Choice en andere muzikale projecten. Maar ondanks het gepieker van – voornamelijk – het afgelopen jaar, is de toon van de videoboodschap positief en sterk: “Als transgender naar buiten komen is een blije gebeurtenis, het is een enorme stap in de richting van een zo authentiek mogelijk leven. Ik ben er zo aan gewend geraakt om me in te houden, dat ik er enorm naar uitkijk om vooruit te gaan.”

Opnieuw een rolmodel
Sam Bettens treedt met zijn verhaal zeer bewust in de spotlight. Het rolmodel waar hij het voorbije jaar op YouTube zo hard naar op zoek was, wil hij nu voor anderen zijn. De verschillende stadia van zijn transitie zal hij documenteren, zodat het anderen kan steunen en inspireren. Dat is, zo meent hij, niet enkel belangrijk voor hemzelf, maar ook voor de gemeenschap waarvan hij nu deel uitmaakt én voor de rest van de wereld, om een beter inzicht te krijgen in het transgender-zijn. “We hebben niet enkel erkenning, maar ook bondgenoten nodig”, klinkt het.

Het is de tweede keer in zijn leven dat hij de rol van boegbeeld binnen een specifieke gemeenschap op zich neemt. Dat gebeurde ook toen Sarah zich in 2000 als lesbienne outte en door de Belgische holebibeweging op een voetstuk werd geplaatst. Nochtans was ze geen vragende partij. Ze wilde geen lesbische zangeres zijn, maar gewoon een zangeres die toevallig lesbisch is. Maar al werd het haar ietwat opgedrongen, uiteindelijk omarmde ze die rol wel. “Ik ben zelfs dankbaar dat ik dat mag doen omdat het bijdraagt tot de aanvaarding van holebi’s.”

Bron: De Morgen
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -