Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zomergasten met Maxim Februari

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Zomergasten met Maxim Februari

Bericht door Benjamin »

Mooi gesprek o.a. over gender en transitie. Binnenkort online.

https://www.npostart.nl/zomergasten
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Zomergasten met Maxim Februari

Bericht door Benjamin »

Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Zomergasten met Maxim Februari

Bericht door Emma »

Ik heb hele lpvemde recensies gelezen, o.a. In de NRC (wel achter de betaalmuur): https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/19/dr ... t-a3970454

In weldadige hoeveelheden stort Maxim Februari schoonheid over de kijker uit
Onder het motto ‘schoonheid is een mensenrecht’ werd er door filosoof en NRC-columnist Maxim Februari een onvergetelijke aflevering van Zomergasten neergezet.

Als Maxim Februari iets beweert wat hem aan het hart gaat, balt hij zijn vuisten, maar hij knijpt ze niet helemaal dicht. De filosoof en schrijver deed het voor het eerst na een kwartier in Zomergasten, toen hij het had over hoe tekst in de samenleving wordt verdrongen door data – daarmee komt ook het gesprek in de verdrukking.

Het was de inleiding van een televisieavond waarin Februari onder het motto ‘schoonheid is een mensenrecht’ die schoonheid in weldadige hoeveelheden over de kijker liet uitstorten en die besprak met de terloopse geestigheid en kalme intelligentie die zijn columns in NRC ook kenmerken. „Ik kijk echt héél veel tv”, was Februari begonnen, waarna hij in een paar zinnen de teloorgang van tv-psychiater Dr. Phil betreurde, zij het niet zonder diens wijze vraag „Hoe leuk is het eigenlijk om met mij samen te leven?” aan te halen.

Drie uur feest
Hoe leuk het is om met Maxim Februari (1963) samen te leven weet ik niet, maar de drie uur televisie waren een feest.
[.....]

(En de rest moet achter de betaalmuur blijven...)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Zomergasten met Maxim Februari

Bericht door Emma »

Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Zomergasten met Maxim Februari

Bericht door Dante »

Ik heb zondag de hele aflevering gezien en het was inderdaad een feestje (voor de geest). Zijn uitspraak: lelijkheid is slecht voor de geest. Schoonheid is een mensenrecht" paste hij zelf toe op de kijker. Alleen maar mooie woorden, zinnen, antwoorden, gedachten, nuances, tv-fragmenten, bescheidenheid , helderheid en zo kan ik nog wel door gaan.
Ik las in een ander interview deze uitspraak van hem: We stellen levensvragen niet meet met lust, zin en passie. We stellen ze alleen nog maar in de wetenschap". Prachtig.
Nieuwsgierig naar de gedachte achter zijn uitspraak zondag: " Transgenders hebben ook beroepen" ? Kijk of luister dan zeker de aflevering terug!