Artikel VN 'Hoe de transgenderzorg door een monopolie belemmerd wordt'

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Lux
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 mei 2019, 15:52
Gender: Trans FtM

Artikel VN 'Hoe de transgenderzorg door een monopolie belemmerd wordt'

Bericht door Lux »

Uitgebreid artikel in Vrij Nederland

'Hoe de transgenderzorg door een monopolie belemmerd wordt':

https://www.vn.nl/monopolie-amsterdam-u ... l6gLzT70y4

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Artikel VN 'Hoe de transgenderzorg door een monopolie belemmerd wordt'

Bericht door AnneCeleste »

Goed artikel, het stipt precies aan wat de problemen zijn met het AUMC. De kwaliteit van de transgenderzorg is in Nederland, zoals het artikel al beschrijft, onacceptabel, maar er is hoop op verbetering. Ik ben blij dat VN hier aandacht aan besteedt.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Artikel VN 'Hoe de transgenderzorg door een monopolie belemmerd wordt'

Bericht door Anon20230219 »

Tja waarheid als een koe.

Goed te lezen dat er langzaam steeds meer capaciteit komt voor de al jaren stagnerende hulp aan transgenders.

Ik zal er waarschijnlijk niet veel meer aan hebben maar hoop voor de volgende generatie dat het lange lijden en wachten welke ik persoonlijk heb ervaren van de baan zal zijn.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Artikel VN 'Hoe de transgenderzorg door een monopolie belemmerd wordt'

Bericht door Jannet V »

De vraag is geëxplodeerd en het aanbod is te ver achter gebleven, (vertrouwen in Transvisie heb ik trouwens ook niet) maar het tij lijkt te keren. Laten we hopen dat het beter zal gaan in de komende jaren.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Artikel VN 'Hoe de transgenderzorg door een monopolie belemmerd wordt'

Bericht door Anon20200101 »

Jannet V schreef: 03 sep 2019, 18:12 De vraag is geëxplodeerd en het aanbod is te ver achter gebleven, (vertrouwen in Transvisie heb ik trouwens ook niet) maar het tij lijkt te keren. Laten we hopen dat het beter zal gaan in de komende jaren.
Waarom heb je geen vertrouwen in Transvisie?
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Artikel VN 'Hoe de transgenderzorg door een monopolie belemmerd wordt'

Bericht door Jannet V »

LauraHeleneN schreef: 03 sep 2019, 18:44
Waarom heb je geen vertrouwen in Transvisie?
Omdat mijn eigen ervaring te vaak helemaal niet overeen kwam met de beweringen van Transvisie. Misschien komt het omdat mijn ervaring bij het UMCG is en Transvisie vooral naar Amsterdam kijkt, wie zal het zeggen. Maar voor mij zijn ze geen betrouwbare vertegenwoordiging.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Artikel VN 'Hoe de transgenderzorg door een monopolie belemmerd wordt'

Bericht door Anon20200101 »

Je spreekt ook over "kwam", verleden tijd, dus.
Hoe lang geleden is dat?

Of Transvisie vooral naar AUMC en minder naar UMCG kijkt weet ik niet; wel weet ik dat het veel grotere deel van de transgender zorg in Nederland binnen de muren van het AUMC plaatsvindt, en in mindere mate in het UMCG. Dan zullen de getallen en bevindingen doorslaan naar AUMC en minder naar UMCG.

Disclaimer: Ik ben vanaf Februari 2019 zelf verbonden aan Transvisie als medewerker individuele gesprekken, en ben intussen toegevoegd aan bepaalde projecten binnen de organisatie, en ga mijn activiteiten mogelijk te zijner tijd verder uitbreiden.


En kijk dan ook even naar YMMV (Your Mileage May Vary); samen, allemaal bij elkaar, maken we een bepaalde gemiddelde voor ervaring, voor resultaat, enz... Een individu zal niet vaak (misschien zelfs nooit) overeenkomen met die gemiddelde waarden.

Over YMMV gesproken, en hoeveel de mening van he tindividu daarin kan afwijken van de consensus...

Kijk maar naar hoe negatief de reacties op dit forum zijn als er over Tanja van Hengel wordt gesproken.
Ik ken geen andere behandelaar, en ben bijzonder lovend over haar werk.
Mijn hele traject bij haar (van aanmelding voor psychologisch traject t/m einde behandeling - inclusief HRT naar wens en op maat, SRS, FFS (2x), ontharen, logopedie) heeft 32 maanden geduurd.
Ik weet niet of er op T-nederland personen zijn die zo snel hun traject hebben doorlopen. Zonder Tanja's werk hierin, was dat nooit gelukt.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Artikel VN 'Hoe de transgenderzorg door een monopolie belemmerd wordt'

Bericht door Jannet V »

Al een jaar of drie denk ik zo, ze kwamen met nogal negatieve dingen naar buiten terwijl ik juist hele positieve ervaringen had. Maar ook dat is persoonlijk net als de "transitie", bij mij van 'coming out' tot 'voltooid' in minder dan 3 jaar. Maar dat vond ik toen heel lang en alles bij het UMCG.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Artikel VN 'Hoe de transgenderzorg door een monopolie belemmerd wordt'

Bericht door Emma »

Transvisie verbetert in rap tempo. Maar in het verleden heb ik nog wel eens hard uitgehaald naar Transvisie omdat men een geheel eigen koers volgde en namens alle transgender personen probeerde te spreken zonder die achterban ooit te raadplegen. Sterker, ik heb ooit een bestuurslid gesproken dat zei daar helemaal geen zin en tijd voor te hebben, kijken in de fora en de FB groepen wat de mensen nu echt bezig hield. Men beperkte zich tot het handjevol vrijwilligers dat (toen nog in Amsterdam) over de vloer kwam.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]