Sam Smith wil niet meer met 'hij' worden aangesproken

Nieuwsberichten
Plaats reactie
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Sam Smith wil niet meer met 'hij' worden aangesproken

Bericht door Emma »

"Sam Smith wil niet meer met het persoonlijk voornaamwoord 'hij' worden aangesproken, meldt de zanger vrijdag op Twitter.

"Ik heb besloten mijn persoonlijk voornaamwoord te veranderen in 'hen/zij'. Nadat ik een leven lang heb geworsteld met mijn gender, heb ik besloten mezelf te accepteren voor wie ik ben, vanbinnen en vanbuiten", schrijft Smith.

De Britse zanger liet afgelopen maart weten zichzelf niet als mannelijk of vrouwelijk, maar als non-binair oftewel genderqueer te zien." (AD)

Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Sam Smith wil niet meer met 'hij' worden aangesproken

Bericht door Tijgertje »

They and them betekent volgens Google translate allebij "Zij". Ik hoop dat Smith er rekening mee houdt dat mensen in z'n algemeenheid niet zo snel omschakelen als die zelf zou willen.
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Sam Smith wil niet meer met 'hij' worden aangesproken

Bericht door MichelleB »

Daar is het een andere taal voor.

Wel tof voor Sam, blij dat hullie weg gevonden kan worden (mensen, schakel gewoon naar Brabants, stukken makkelijker zo)
-Life is a work in progress-
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Sam Smith wil niet meer met 'hij' worden aangesproken

Bericht door Marijn »

Wat ik vooral erg slecht vind is dat er in nieuws berichten dingen staan als "Sam Smith wil vanaf nu als they/them aangesproken worden .... Hij zegt.... hij dit hij dat" Kortom, in artikelen waarin staat dat Sam met they/them aangesproken wil worden gebeurd dat gelijk al niet. Zo respectloos.

En they/them staat voor de meervoud zij. Ja er zullen inderdaad veel mensen zijn die het gewoon negeren of moeilijk vinden. Overigens stamt het enkelvoudig gebruik van they/them in het Engels in situaties waarin het geslacht onduidelijk/onbekend is al uit de tijd van Shakespeare en is ook nu nog heel gebruikelijk. "Someone left their headlights on in the parking garage" bijvoorbeeld.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Sam Smith wil niet meer met 'hij' worden aangesproken

Bericht door Benjamin »

Ik overweeg nu serieus ´hullie´ voor mezelf. Dank @MichelleB.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Plaats reactie