Nieuwe chat! Zie dit topic.

Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Nieuwsberichten
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20200101 »

Hielke schreef: 27 okt 2019, 22:13
Mr.X schreef: 27 okt 2019, 16:40 Moeten er regels komen over hoe lang iemand mag zijn voor een sport, ipv iemand af te schieten op zijn of haar medische achtergrond (in dit geval geboren te zijn als man)?
Sowieso lijkt het me niet onlogisch als dit breder bekeken wordt dan transmensen (en intersexe mensen). Zo is er discussie (geweest) over de genetische voordelen van Kenianen en Ethiopiërs in de hardloperij.

Qua mogelijke oplossing: niet gehinderd door enige kennis moet ik altijd denken aan zoiets als het handicapsysteem binnen de golfsport.
Of iets met 'strafpunten' voor extreme lichamelijke voordelen (en 'bonuspunten' voor nadelen?). Zodat er toch een 'level playing field' ontstaat.
Qua details en uitvoering is dat vast vreselijk ingewikkeld, maar niet onmogelijk, lijkt me.
Sport is per definitie de viering van lichamelijke excellentie.

Michael Phelps, multi Olympic medal winner...
Heeft een luchaam wat ideaal is voor zwemmen. Mega lange armen, korte benen, grote voeten...

Maar wat hem ECHT speciaal maakt, is dat zijn lichaam zéér weinig melkzuur aanmaakt. Waardoor hij nauwelijks vermoeidheid voelt.


Divisies maken in een sport op basis van afkomst komt
angstig dichtbij eugenics.
Ja, Oost en centraal Afrikaanse personen lopen heel goed lange afstand. Caraibische personen lopen goed korte afstanden en zijn goed in springen.
Noord en Oost Europeanen zijn goed in dingen gooien. Enz...
Dat is gewoon zo. Is dat fijn in die bepaalde sport voor iemand die niet uit die regio komt? Reken maar van niet. Moet je dat willen reguleren? No f'n way.

En dat betrekkend op de trans- cisvrouwen discussie over lichaamsbouw...
Zie je het al voor je?!?!?
Als je transvrouw bent moet je schouderbreedte minder dan X zijn, maar als cisvrouw mag je wel breder dan X zijn.
Het is bovendien een verschrikkelijk hellend vlak waar je dan NOOIT meer vanaf komt.

En bovendien, uit onderzoek blijkt al langer dat die lichaamsbouw van significant weinig invloed is op prestaties, als qua hormoonhuishouding de transvrouw in cisvrouw range is en blijft.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Jer158 »

LauraHeleneN schreef: 29 okt 2019, 11:37 En bovendien, uit onderzoek blijkt al langer dat die lichaamsbouw van significant weinig invloed is op prestaties, als qua hormoonhuishouding de transvrouw in cisvrouw range is en blijft.
Als dat zo is, waarom zien we dan zo weinig trans mannen in de topsport (bij de mannen)?
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20200101 »

Omdat het door de transvrouw mogelijk gehaalde voordeel uit het mannelijke lichaam wél ongedaan gemaakt wordt door de verandering van hormonen (dan loopt spreekwoordelijk de motor op honing, ipv benzine).
De achterstand die de transman heeft opgelopen ivm het vrouwelijke lichaam kan niet volledig ingelopen worden door diezelfde spreekwoordelijke benzine motor op nitrous te laten draaien...
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Citizen Erased »

Och, the proof is in the pudding.. ik kan me ene Rachel McKinnon herinneren die, fysiek gezien niet eens in beste vorm, pas een jaar aan het fietsen, WK werd en dames die al jarenlang in training waren het snot voor de ogen reed. Weer een ander die bij volleybal heren niet eens in de vijfde klasse meekon en bij de dames op het hoogste niveau ook nog topscorer wordt. Atletiekwedstrijden op scholen waar transvrouwen onderling de dienst uitmaken en biologische vrouwen afhaken.
Een ieder met ook maar een halve niet-ideologisch bezeten hersencel vind dit een schaamtevolle vertoning.
Er zijn meerdere handicaps die het mensen beletten om deel te nemen aan sportcompetities en trans zijn moet daar wat mij betreft ook één van zijn. Sport lekker in je vrije tijd of ga andere spannende dingen doen, zoals schelpen vangen op 't strand en realiseer je dat met jou 98% van de overige mensheid ook niet geschikt is voor topsport, al is het maar omdat ze met name door hun eigen biologie 'gediscrimineerd' worden. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Jer158 »

LauraHeleneN schreef: 29 okt 2019, 12:01 Omdat het door de transvrouw mogelijk gehaalde voordeel uit het mannelijke lichaam wél ongedaan gemaakt wordt door de verandering van hormonen (dan loopt spreekwoordelijk de motor op honing, ipv benzine).
De achterstand die de transman heeft opgelopen ivm het vrouwelijke lichaam kan niet volledig ingelopen worden door diezelfde spreekwoordelijke benzine motor op nitrous te laten draaien...
Was jij bij de mannen ook met zo'n grote voorsprong wereldkampioen discgolf?
Laatst gewijzigd door Jer158 op 29 okt 2019, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Jer158 »

Jer158 schreef: 29 okt 2019, 12:48
LauraHeleneN schreef: 29 okt 2019, 12:01 Omdat het door de transvrouw mogelijk gehaalde voordeel uit het mannelijke lichaam wél ongedaan gemaakt wordt door de verandering van hormonen (dan loopt spreekwoordelijk de motor op honing, ipv benzine).
De achterstand die de transman heeft opgelopen ivm het vrouwelijke lichaam kan niet volledig ingelopen worden door diezelfde spreekwoordelijke benzine motor op nitrous te laten draaien...
Was jij bij de mannen ook met zo'n grote voorsprong wereldkampioen discgolf?
Want daar hebben we het over. Als een trans vrouw gemiddeld genomen geen voordeel heeft ten opzichte van een cis vrouw, zouden mensen ongeveer op hetzelfde relatieve niveau in beide competities moeten presenteren. Dus niet van vijfde klasse naar wereldkampioen (re: Citizen Erased).
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20200101 »

Transvrouwen en mannen zijn in de topsport nog sporadisch aanwezig, maar zijn er wél.
Dit heeft waarschijnlijk veel te maken met levenskeuzes, je al dan niet kunnen/willen/durven openstellen voor de lading stront die je over je heen krijgt als trans atleet.

Ik heb hier vanaf 27 juli, toen ik ben gekroond als wereldkampioene amateur vrouwen 40+ (een nietszeggende divisie, in een nietszeggende sport, en dan nog eens de amateur tak ervan), al non stop 3 maanden mee te maken.

En vergis je niet, ik doe dit graag, en met trots, en liefde, en geduld.
Om zo de bliksemafleider te kunnen zijn voor hen die na mij komen, en voor hen die intussen gestopt zijn, of zich schuilhouden (ik weet van het bestaan van minstens één transvrouw die wereldkampioene is maar stealth leeft, en dus heel sec genomen de bestaande regelgeving voor transatleten in sport heeft overtreden).

In de hoop dat via een poging me ultra zichtbaar op te stellen, zorg te kunnen dragen voor tolerantie, en hopelijk uiteindelijk acceptatie voor transpersonen in de sport.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20200101 »

Jer158 schreef: 29 okt 2019, 12:53
Jer158 schreef: 29 okt 2019, 12:48
LauraHeleneN schreef: 29 okt 2019, 12:01 Omdat het door de transvrouw mogelijk gehaalde voordeel uit het mannelijke lichaam wél ongedaan gemaakt wordt door de verandering van hormonen (dan loopt spreekwoordelijk de motor op honing, ipv benzine).
De achterstand die de transman heeft opgelopen ivm het vrouwelijke lichaam kan niet volledig ingelopen worden door diezelfde spreekwoordelijke benzine motor op nitrous te laten draaien...
Was jij bij de mannen ook met zo'n grote voorsprong wereldkampioen discgolf?
Want daar hebben we het over. Als een trans vrouw gemiddeld genomen geen voordeel heeft ten opzichte van een cis vrouw, zouden mensen ongeveer op hetzelfde relatieve niveau in beide competities moeten presenteren. Dus niet van vijfde klasse naar wereldkampioen (re: Citizen Erased).
In de sport die ik speel, heeft iedereen een rating.
Die rating is universeel.
Bij mannen is de top nu 1060, bij vrouwen is die 980.
Ik ben nu 883 (mijn top als man was 905).

Ik ben nu van niet-wereldkampioen 4e klasse mannen (waar de top zo bij 960 ligt) naar wereldkampioene 4e klas vrouwen (waar de top bij 880 ligt).
Beide groepen hebben dezelfde klassenstructuur.

De meeste vrouwen die eigenlijk mijn concurrentie zouden moeten zijn, zijn van Amateur naar Professioneel gestapt om zo hun sport te kunnen bekostigen (zij krijgen namelijk prijsgeld, Amateur spelers krijgen trofee), dat maakt de spoeling in de amateur divisie dun. Pro spelers mogen niet Am spelen.
In de vrouwen pro divisie 40+ ben ik op wereldniveau net zo anoniem als voorheen in de amateurmannen 40+ divisie.
De spoeling onder mannen (92% van de sporters, to 8% vrouwen in deze sport) zorgt voor een vertekend beeld.

Dit is een sociaal probleem,wereldwijd. Mannen wordt op jonge leeftijd talent in een sport makkelijker gestimuleerd én ontdekt.
Over niet al te lange tijd, nu bij vrouwenvoetbal de inhaalslag sterk wordt gemaakt, gaat het verschil tussen de twee "partijen" snel afnemen (niet weg, maar gaat minder worden).
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20200101 »

Qua lichaamsbouw, in de divisie waar ik wereldkampioene ben geworden, is "serieus met sport bezig zijn" niet echt het geval. En voor dit Amateur WK (tot nu toe altijd in de VS) is deelname bovendien meer op "opportunity" dan op "merit" gebaseerd.
Van de 17 deelneemsters, waren er 5 in fysiek goede vorm. Ik 1 van hen. Niet de grootste, niet de gespierdste, niet de langste ledematen (in onze sport een voordeel).
Van de 17 deelneemsters waren er 2 internationaal. Ik 1 van hen. Het grootste deel woonde in een straal van 3 Staten van het evenement.

Waarom ik gewonnen heb?
Omdat ik in de 10 meter cirkel (waar lichamelijk voordeel niet speelt) een heel hoog putting % heb (80+) dat is mentale weerbaarheid & oefening baart kunst. Puur een geval van eindeloos repeteren.
En gedurende 1 ronde, waar ik als linkshandige veel voordeel had, had ik het geluk (afgedwongen?) dat ik geen enkele boom raakte en mijn directe tegenstandster (betere vorm & techniek, sterker lichaam, iets lagere rating (om te rekenen naar 2 worpen meer per ronde nodig) ) bijna elke boom raakte die er was, en dus veel meer worpen nodig had.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Mr.X »

Marijn schreef: 29 okt 2019, 11:28 @Mr.X

Even over die grafiek. Bedenk je wel dat die een simplificatie is. Bell Curves lopen veel verder door naar de zijkanten, alleen zijn het aantal gevallen veel kleiner, waardoor ze bij zo'n versimpelde grafiek niet getoond worden. Er zijn ook vrouwen van boven de twee meter bijvoorbeeld. Alleen veel minder dan mannen. En lengte speelt bij veel sporten denk ik helemaal niet zo'n heel grote rol.
Hence the "Daarin is heel globaal en simpel de lengte van mannen en vrouwen weergegeven" in mijn stukje :P