Nieuwe chat! Zie dit topic.

Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Benjamin »

U had misschien al twijfels bij gender-neutrale toiletten, maar als de voortekenen niet bedriegen, waait er binnen afzienbare tijd een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat nog vervelender gevolgen kan hebben.

Even voor alle duidelijkheid: verzet tegen stereotiepe genderopvattingen juich ik van harte toe. Waarom mag een man niet huilen? En een vrouw niet heersen? Waarom moet je altijd maar óf man, óf vrouw zijn?

Hulde daarom voor de filosofe Judith Butler, die er met ‘Gender Trouble’ (1989) al op wees hoe vreemd het eigenlijk is dat die oneindig diverse genderidentiteit altijd weer wordt teruggebracht tot het schema man-vrouw.

Toch zou zelfs Butler vermoedelijk niet ­ontkennen dat er tussen mannen en vrouwen lichamelijke verschillen bestaan. Vrouwen hebben bijvoorbeeld minder spierkracht. Toch geldt zo’n constatering in het actuele debat tussen feministen en assertieve transvrouwen als ‘antitrans-extremisme’.

Wat is het grote twistpunt? Dat is de vraag of je mannen die zich vrouw vóélen (maar dat hormonaal niet zijn), moet toelaten tot plekken die we reserveren voor vrouwen, zoals vrouwen-wc’s, maar ook vrouwengevangenissen en vrouwenteams. Want tja: als vrouwen klagen niet welkom te zijn in mannenclubs, waarom mogen transvrouwen dat dan niet?

Nou, omdat het lichaam soms wel een rol speelt. Neem het verhaal dat op 13 oktober te lezen stond in de New York Post. Cheryl Radachowsky, moeder van een veelbelovend atlete, constateert daarin dat haar dochter amper prijzen meer wint. Dat komt niet door haar, maar door de staat Connecticut. Die besloot in 2017 dat ‘biologische jongens’ ook mogen uitkomen tegen vrouwen. Sindsdien slepen de jongens de prijzen binnen.

Oneerlijke concurrentie natuurlijk, maar ­feministen die tegen de nieuwe ideologie in opstand komen, maken in Nieuw-Zeeland al kans gecensureerd te worden. Onder druk van verontwaardigde studenten gelastte de Massey University onlangs een symposium af met de titel ‘Feminisme 2020’.

Wat kan aan zo’n bijeenkomst zo schokkend zijn, denkt u misschien. Eigenlijk alleen dit: de feministen die daar zouden spreken, hadden eerder de euvele moed gehad te betwijfelen of het wel een goed idee was als mensen zelf mogen bepalen hoe hun sekse wordt geadministreerd, het self sex ID. Dat leek hun niét zo’n goed idee, onder meer om vrouwelijke atleten te beschermen.

Dat standpunt was voor de studenten genoeg om deze Nieuw-Zeelandse feministen te bestempelen tot ‘antitrans-extremisten’. Gerespecteerd publiciste Rachel Stuart, die voor de feministen opkwam, werd door haar krant, de NZ Herald, gecensureerd. Haar column staat nu op de website Speak Up for Women.

Sinds kort wordt vrou­wen dus niet meer alleen de mond gesnoerd door conservatieve mannen, maar ook door transvrouwen die zwaar beledigd reageren als vrouwen hun recht op gelijke behandeling verdedigen. En door bestuurders, die kennelijk zo doodsbang zijn hun status van progressiviteit te verliezen, dat ze geen moment stilstaan bij de gevolgen van hun beleid voor vrouwen.

Leonie Breebaart

Bron: Trouw, 26 oktober 2019
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Jannet V »

Misschien maak ik hier geen vrienden mee maar het zou de vrouwen die ooit als man gezien werden sieren als ze zich iets terughoudender op zouden stellen. Revolutie is nooit de manier om dingen te veranderen, daar is een ander woord voor en vergt veel meer geduld en tijd. Laten we in vredesnaam de wereld ook de tijd gunnen om zich aan te passen.
Dat is geen reden om niet scherp te blijven maar we moeten geen dingen gaan eisen waardoor de opinie zich tegen ons keert. Dat zou heel dom zijn.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Benjamin »

@Jannet V
Dat zou heel dom en heel krom zijn. Wil je als transvrouw behandeld worden als vrouw, druk je de groep waartoe je zo graag door de samenleving gerekend wilt worden wederom in het hen historisch gezien helaas zo bekende verdomhoekje. Want ja, de vrouwen waren altijd al de lul.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Hielke »

Waar het gaat om sportwedstrijden: helemaal mee eens (iig voor sporten waar 'mannelijke' lichaamskenmerken een voordeel zijn).

Ik zie het ook als een kwestie van zusterlijke solidariteit.
Dat je je als sportende transvrouw realiseert dat je de meeste cis-zusters wel erg ver achter je laat qua kracht, longinhoud, lengte etc.
En dat je hen ook een kans gunt.
Die solidariteit verwacht je waarschijnlijk immers ook van hen.
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Emma »

Met die kracht valt het wel mee, kan ik uit eigen ervaring vertellen. En mijn dochter heeft net zulke lange benen als ik maar wel lichter, dus die kan in theorie veel harder rennen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Hielke »

Tuurlijk zijn er ook slappe transvrouwen en boomlange cisvrouwen ;) Die kunnen probleemloos samen wedstrijdjes doen.
Maar je snapt wat ik bedoel, toch?
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Marica »

Hielke schreef: 27 okt 2019, 10:06 Tuurlijk zijn er ook slappe transvrouwen en boomlange cisvrouwen ;) Die kunnen probleemloos samen wedstrijdjes doen.
Maar je snapt wat ik bedoel, toch?
Wat de schietsport aangaat kan ik dit zeggen. Er zijn aparte man en vrouw competities. Hoezo denk ik dan. Heb ik als transvrouw voordeel bij het schieten? ja, mijn Colt Walker zwartkruitrevolver weegt 2, 3 kg. Dat valt niet mee om die te richten en rustig af te vuren. dat moet je trainen, en heeft weinig tot niets met mannenkracht te maken.

En extremisten heb je overal, denk maar aan Always, ik maak mij daar helemaal niet druk over, het is het allemaal niet waard.

Feit is wel dat ik niet meer zo sterk ben als vroeger. Ben ik nog steeds in het voordeel? Ja ik denk het nog wel, maar ik doe geen sport waar dat verschil maakt.
Ik leef mijn leven als vrouw en hoop ook zo gezien te worden door iedereen op deze wereld.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Mr.X »

Ik biljf dit debat over transgenders in de sport lastig vinden. Ook de wetenschap is erover verdeeld. Je vindt zowel artikelen die zeggen dat transvrouwen wel en niet een voordeel hebben en behouden tegenover cis vrouwen. Tjah, wat moet je dan?

Ik denk dat het probleem vooral zit in het -mogelijke- voordeel. Kijk eens naar deze grafiek:
Afbeelding

Daarin is heel globaal en simpel de lengte van mannen en vrouwen weergegeven. Geen idee uit welk land dit is, en de precieze waarden doen er niet toe. Het gaat om wat het laat zien.

Zie je dat paarse stukje? Daar overlappen mannen en vrouwen dus heel erg in lengte. Maar het probleem zit hem in de uitersten. Bij de extreem lange mannen zie je dat er gewoon geen vrouwen zijn die die lengte kunnen hebben. Dan begin je het wel te hebben over voordelen die cisvrouwen gewoon niet kunnen ondervinden, gewoonweg omdat het buiten hun natuurlijke mogelijkheden valt, of zo extreem is dat het alleen zeer sporadisch voorkomt.

Goed, dat voorbeeld is lengte, maar geldt ook voor andere dingen die misschien veel moeilijker in grafieken te laten zien zijn, zoals kracht. Ik denk dat het grote probleem is dat het nog niet systematisch is onderzocht hoeveel kracht een tranvrouw nu echt behoud of verliest en of dit allemaal nog in de norm van een cisvrouw valt. Ook kunnen verschillen tussen mannen en vrouwen erg ver door gaan. Zo zijn er zelfs peesverschillen die training en het herstel daarvan anders maken.

En zelfs dan zijn het nog maar statistieken. Iets wat geldt voor gemiddelden en dergelijke. Hoe past dit in bij de individu? Moeten er regels komen over hoe lang iemand mag zijn voor een sport, ipv iemand af te schieten op zijn of haar medische achtergrond (in dit geval geboren te zijn als man)? Zou dat betekenen dat extreem lange vrouwen ook buiten de boot moeten vallen? En hoe zit het met leeftijd? Houdt een jonge transvrouw meer kracht dan een oudere? En dan nog te spreken over hormonen? Mag een tranvrouw van 1.60 en dus prima lengte wel meedoen met de vrouwen als ze 2 maanden aan de hormonen is en dus waarschijnlijk nog haar oude kracht bezit? Lastig!
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Alice »

Benjamin schreef: 26 okt 2019, 14:57 U had misschien al twijfels bij gender-neutrale toiletten, maar als de voortekenen niet bedriegen, waait er binnen afzienbare tijd een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat nog vervelender gevolgen kan hebben.
Er wordt ook aan de overkant van de minder grote plas tegengas gegeven tegen gender extremisme.
Die extremisten zijn op een onprettige manier aan het doorschieten met niet realistische eisen.
Instanties etc. die zich gedwongen voelen om zich sociaal met de T-minderheid mee te leven en uitvoering geeft aan maatregelen die een negatieve uitwerking heeft op de transgender gemeenschap.

Gender neutrale toiletten in een school? Zo gepiept, even de bordjes/stickers jongens - meisjes weghalen en iedereen mag gebruik maken van elke wc., wat de consequenties daarvan zijn;
https://tinyurl.com/y5eg39y5
https://tinyurl.com/y2sadmxq

https://tinyurl.com/y6g3mpb2

Samenwerking met de COC. Er zijn raakvlakken maar het is een vreemd huwelijk, een verstandshuwelijk. In de UK gaan daar scheuren komen, gender extremisme?
https://tinyurl.com/y3lturu9
https://twitter.com/bluskyeallison
https://tinyurl.com/y5n4bt3a
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Hielke »

Alice schreef: 27 okt 2019, 17:16 Er wordt ook aan de overkant van de minder grote plas tegengas gegeven tegen gender extremisme.
Mooi. Want extremisme leidt zelden tot iets positiefs, volgens mij. Zeker niet op de langere termijn.
Alice schreef: 27 okt 2019, 17:16 Gender neutrale toiletten in een school? Zo gepiept, even de bordjes/stickers jongens - meisjes weghalen en iedereen mag gebruik maken van elke wc., wat de consequenties daarvan zijn;
https://tinyurl.com/y5eg39y5
https://tinyurl.com/y2sadmxq
https://tinyurl.com/y6g3mpb2
Maar hier kan ik je toch even niet volgen, @Alice. Als ik die links zo lees zijn niet zozeer de gender-neutrale toiletten het probleem, maar het gedrag van sommige jongens.
Dat gedrag zullen ze immers ook buiten/zonder die toiletten vertonen.
Of zoals iemand in het eerste artikel zegt:
"...rather than banning mixed-sex facilities, schools should focus on better-educating its pupils about issues such as period-shaming and sexual harassment."
Alice schreef: 27 okt 2019, 17:16Samenwerking met de COC. Er zijn raakvlakken maar het is een vreemd huwelijk, een verstandshuwelijk. In de UK gaan daar scheuren komen, gender extremisme?
https://tinyurl.com/y3lturu9
https://twitter.com/bluskyeallison
https://tinyurl.com/y5n4bt3a
Ook hier kan ik je niet helemaal volgen. In in ieder geval de eerste en derde link wordt juist door vele mensen binnen de LGBTQenz-beweging benadrukt dat T er een essentieel onderdeel van is. Allerminst een verstandshuwelijk dat op scheuren staat, integendeel.

Kortom, volgens mij is hier sprake van een extremistisch feministische (TERF) reactie op gender extremisme.
Extremisten tegen extremisten dus.
Die zo samen een hoop onnodige schade veroorzaken die de wat redelijker medemens weer mag zien op te ruimen... :shock:
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie