Nieuwe chat! Zie dit topic.

Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Benjamin »

Citizen Erased schreef: 29 okt 2019, 12:33 Och, the proof is in the pudding.. ik kan me ene Rachel McKinnon herinneren die, fysiek gezien niet eens in beste vorm, pas een jaar aan het fietsen, WK werd en dames die al jarenlang in training waren het snot voor de ogen reed. Weer een ander die bij volleybal heren niet eens in de vijfde klasse meekon en bij de dames op het hoogste niveau ook nog topscorer wordt. Atletiekwedstrijden op scholen waar transvrouwen onderling de dienst uitmaken en biologische vrouwen afhaken.
Een ieder met ook maar een halve niet-ideologisch bezeten hersencel vind dit een schaamtevolle vertoning.
Er zijn meerdere handicaps die het mensen beletten om deel te nemen aan sportcompetities en trans zijn moet daar wat mij betreft ook één van zijn. Sport lekker in je vrije tijd of ga andere spannende dingen doen, zoals schelpen vangen op 't strand en realiseer je dat met jou 98% van de overige mensheid ook niet geschikt is voor topsport, al is het maar omdat ze met name door hun eigen biologie 'gediscrimineerd' worden. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Dit sentiment deel ik en ik zou er geen problemen mee hebben, ware het niet dat ik totaal niet sportief ben dus ik heb makkelijk praten. We kunnen ook afwachten hoe de vork in de steel zit en er uitsluitsel komt over dat m/v verschil. Of: laten we alle m/v verschillen in de sport bij voorbaat gewoon opheffen en gewoon natuurlijke selectie z´n gang laten gaan. Dan zien we het vanzelf wel. Dat is pas echt eerlijk.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20210626 »

dan hef je in alle kracht en uithoudings sporten de vrouwentak op.

eerlijk? nee saai
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20200101 »

Dat uitlsuitsel en bewijs waar iedereen het telkens over heeft.. dat IS er al, en daarom heeft het IOC de regels zo opgesteld. Het IAAF heeft dezelfde regels (maar hanteert strakkere T richtlijnen (en daar ga ik graag in mee). Het IAAF geeft ook heel veel achtergrond informatie over het hoe en waarom van deze regels. Het IOC heeft dat - in ieder geval in het openbaar - niet gedaan.
Kan het verbeterd worden? Zeker.

Dat de leek vindt dat dit mannelijke voordeel aanwezig is/blijft is meer hun onwetendheid op het gebied dan dat dit gebaseerd is op feiten.
En ja, een random man is waarschijnlijk sterker/beter/sneller/ et cetera dan een random vrouw, maar het gaat hiet specifiek om trans vrouwen, en die zien hun prestatiecurve flink afvlakken of zelfs dalen, VANWEGE de T regulering.
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Lokien »

Het is wel jammer dat je telkens aanmatigende woorden gebruikt als onwetend en leek en daarmee de gehele discussie verder de mond snoert, andersom wordt jouw mogelijk belang betreffende dit issue (hier) ook niet steeds voor je voeten gegooid.
Ik ben echt vanaf het begin zeer geinteresseerd in wat de hormonen met mijn lijf doen, niet om deze te vergelijken met de prestaties van cis-vrouwen, maar met die van mijn eigen oude lichaam. Ik heb daarom al mijn fietsdata van de laatste jaren bewaard, om die te combineren met de gegevens van de Body composition analyser.
Mijn testosteronwaarden zijn van in de loop van 2 1/2 jaar (ik ben in mei 2017 begonnen met hormonen, en testosterononderdrukkers) gedaald van 19,0 nmol naar 0,5 en lager (vanaf sept 2017). Mijn vetpercentage is gegroeid van 16% naar 22%. Mijn spiermassa is overal dezelfde gebleven (van 29,5 kg naar 29,6), mijn gewicht ook (van 67,5 naar 67).

Ik had verwacht dat ik gedurende mijn transitie steeds minder krachtig zou kunnen fietsen. Maar dat bleek niet zo te zijn. Dat wordt ondersteund door mijn fietsdata en lijkt ook te zien te zijn in de waardes van de body composition analyser. De basiskracht die ik nu in mijn benen heb, heb ik absoluut verkregen door al die jaren van testosteron, daarom fiets ik twee keer zo krachtig als mijn vrouw, die even groot is, even zwaar, even zo vaak op de fiets heeft gezeten, en nog vaker dan ik de bergen heeft opgezocht voor lange tochten. En hoe vaak ik ook tegen haar zeg: jij bent de man in huis, toch moet ik nog steeds de potjes jam open maken.
Is dit dan allemaal gebaseerd op onzin?

Overigens kan ik me precies hierom ook goed voorstellen dat het bij gelijk begin (cis vrouw begint met sporten samen met transvrouw) precies andersom is; als er geen basis is in spiermassa, dan zal de cisvrouw grotere stappen kunnen maken dan de transvrouw. Maar goed, toegegeven, verder ben ik hierin inderdaad een leek.
The wisest men follow their own direction
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Lise »

LauraHeleneN schreef: 31 okt 2019, 17:41 Dat de leek vindt dat dit mannelijke voordeel aanwezig is/blijft is meer hun onwetendheid op het gebied dan dat dit gebaseerd is op feiten.

nou ja, onwetendheid... er zijn natuurlijk een paar praktijkgevallen die de theorie nogal onder druk zetten...
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20200101 »

Bijna iedereen van de personen met de negatieve commentaren aan mij gericht (richting 4-5000 berichten in totaal) kennen echt geen enkele transgender vrouw in die situatie, en ook niet de namen van enkele uitschieters.

Ze baseren zich echt puur en alleen op "man is sterker dan vrouw", en ja, daarmee reageren ze vanuit onwetendheid.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Benjamin »

@LauraHeleneN
Ik sta aan jouw kant. Maar verwar jouw persoonlijke strijd nooit met wat waar of juist is. Ik spreek uit eigen ervaring.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20200101 »

Ik doe dat ook niet.
Mijn situatie is niet standaard, zoveel trans wereldkampioenen zijn er niet.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20200101 »

En ik ben niet wereldkampioene geworden imdat ik trans ben, voor de goede orde.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Jer158 »

Er is vrij geen onderzoek naar of een mannelijke puberteit blijvende athletische voordelen heeft. Het enige wat men weet is dat testosteron een positief effect heeft op de prestaties. Het is aannemelijk dat een mannelijke puberteit wel een voordeel heeft, gebaseerd op bijv.:
- Spiermassa is makkelijker te behouden dan te kweken.
- Het aantal trans vrouwen dat aanzienlijk beter gaat presteren na transitie vs. het aantal trans vrouwen dat slechter gaat presteren (relatief ten opzichte van de vrouwen/mannen). Als er daadwerkelijk geen voordeel is, zou je verwachten dat die aantallen grofweg hetzelfde zijn.
- Het geringe aantal trans mannen dat uberhaupt aan bod kan komen in de top bij de mannen.

Ik kan er in komen dat trans vrouwen gewoon toegang moeten hebben tot de vrouwensporten (mits binnen de richtlijnen voor testo die ook voor cis vrouwen gelden), gebaseerd op het feit dat ze vrouw zijn. Er zijn wel meer vrouwen die een voordeel hebben: omdat ze lang zijn, weinig heupen hebben, lange benen hebben, etc. Trans zijn is wat dat betreft gewoon een ander "voordeel".

Waar ik niet in kan komen, is ontkennen dat trans vrouwen naar alle waarschijnlijkheid wel degelijk een voordeel hebben ten gevolge van hun mannelijke puberteit. Dat vind ik persoonlijk erg naief en doet de zaak m.i. geen goed. Het is geen wonder dat mensen soms denken dat we in een sprookjeswereld leven.

En dat staat los van dat ik het tof vind dat @LauraHeleneN en anderen zichtbaar zijn in hun sport en voor representatie zorgen.
Hung her from the branches of a mango tree