Afschaffen verplicht psychologisch traject

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Afschaffen verplicht psychologisch traject

Bericht door Emma »

We hebben het deze week heel erg druk met inszelf gehad en zo, en ik denk dat de meesten het ook wel in de Facebookgroepen gezien hebben, maar er is deze week dus wel een belangrijke motie in de Tweede Kamer aangenomen, die het einde inluidt van ellenlange overbodige psychologische trajecten.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2021D08305

Deze motie is aangenomen met maar liefst 138 van de 149 zetels (de 150e zetel was van Hiddema maar die is onbezet gebleven). Alleen CU, SGP en DENK stemden niet geheel onverwachts tegen.

Als je de motie leest lijkt het allemaal wat vrijblijvend te zijn, maar dit is dus echt de aanzet tot afschaffing van het verplichte psychologische traject, dat dan vervangen wordt door een veel kortere evaluatie waar een vrijwillige begeleiding door een psycholoog op kan volgen.

Als er iets de wachtlijsten een beetje kan verkorten, is het dat wel. Dat endocrinologische zorg gedecentraliseerd moet worden was ook al gezegd. Operatiecapaciteit is natuurlijk nog een ding, maar het gaat nog wel even duren voor alles echt is doorgevoerd, helaas. Maar dat geeft wel de tijd om ook dat stuk aan te pakken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Afschaffen verplicht psychologisch traject

Bericht door Anon20210626 »

Nr. 337
MOTIE VAN HET LID BERGKAMP

Voorgesteld 25 februari 2021



De Kamer,



gehoord de beraadslaging,



constaterende dat transgenderpersonen voor de toegang tot somatische zorg een psychische evaluatie moeten ondergaan;

overwegende dat dit onnodig veel capaciteit kost in de transgenderzorg, waar al een gebrek aan capaciteit is;

van mening dat transgender zijn geen psychische aandoening is en transgenderpersonen recht hebben op zo toegankelijk mogelijke zorg;

verzoekt de regering, aan betrokken beroepsverenigingen te vragen om bij de evaluatie van de Kwaliteitsstandaard Transgenderzorg Somatisch aandacht te besteden aan de ontwikkelingen en mogelijkheden met betrekking tot de depathologisering van genderincongruentie en daarbij ook te kijken naar:
de psychische evaluatie als voorwaarde voor de indicatiestelling voor somatische transgenderzorg;
de triagecriteria om snel te kunnen bepalen wanneer een uitgebreide psychische evaluatie wel of niet is aangewezen;
in hoeverre depathologisering de norm is of kan worden in hun richtlijnen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Bergkamp
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Afschaffen verplicht psychologisch traject

Bericht door Anon20210626 »

poe hee , 'aandacht vragen '........

Het zal mij benieuwen wanneer dit 'verzoek ' door de betrokken beroepsverenigingen als 'interessant ' maar 'opgeborgen in de linker onderla ' zal worden beschouwd ...

Een eerste stap ? Ja maar dan wel als in een voetreis naar Rome en dan niet startend op de Via Appia Antica

Maar goed , wie weet ......
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Afschaffen verplicht psychologisch traject

Bericht door Emma »

Eh nee, dit is in de praktijk veel minder vrijblijvend.

Als je op woensdagmiddag gaat buitenspelen en je moeder vraagt je om om 5 uur weer thuis te zijn kun je ook niet tot 10 uur wegblijven omdat ze het 'alleen maar' gevraagd heeft.

Het 'vragen' in de motie is hetzelfde soort vragen. Er kan namelijk geen 'nee, bekijk het maar' op gezegd worden, omdat daar geen wetenschappelijke basis voor is, terwijl die er voor 'ja, doen we' wel is.

https://www.transvisie.nl/debat-in-de-t ... moties-op/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Afschaffen verplicht psychologisch traject

Bericht door Anon20210626 »

Het zou mooi zijn want dit is een vorm van zeg maar " Informed Concent Light " en daar is wel iets voor te zeggen. Als het gewoon duidelijk is wat er aan de hand is de vervolg stappen ook geen lastige issues veroorzaken, is er ook geen beletsel .

Eerlijkheid over je medische toestand en bereid zijn een stap te nemen is dan het belangrijkste, beseffend dat het een eenrichtingsweg is die je dan in slaat .

Maar hoeveel water zal er nog door de zee moeten?
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Afschaffen verplicht psychologisch traject

Bericht door Emma »

Eerlijkheid is het allerbelangrijkste. Over jezelf, maar ook naar anderen toe. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat het gifitge sfeertje dat er ooit hing op diverse fora, dat je geen echte trans was als je niet zo snel mogelijk alle operaties wilde ondergaan en geen oestrogeenwaarde van minstens 1600 nastreefde, voor altijd wegblijft. Brrr.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
halla
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 okt 2020, 22:48
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij, haar
Locatie: Deventer

Re: Afschaffen verplicht psychologisch traject

Bericht door halla »

Dat was wel even heel fijn om te zien!
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Afschaffen verplicht psychologisch traject

Bericht door Brownie »

Als moeder (mvtiq+) vraagt of je om 5 uur thuis bent terwijl jullie beiden weten dat ze om 4 uur al vervangen wordt door vader (mvtiq+), lijkt 10 uur me aan de vroege kant. Als han het echt zou menen, had moeder een onmiskenbare opdracht geschreven voor vader, in de vorm van een wet.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b663e290/
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Afschaffen verplicht psychologisch traject

Bericht door Danielle »

Emma schreef: 28 feb 2021, 15:31 Eerlijkheid is het allerbelangrijkste. Over jezelf, maar ook naar anderen toe. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat het gifitge sfeertje dat er ooit hing op diverse fora, dat je geen echte trans was als je niet zo snel mogelijk alle operaties wilde ondergaan en geen oestrogeenwaarde van minstens 1600 nastreefde, voor altijd wegblijft. Brrr.
Ooh die sfeer, daar heb ik ook nog wel van geproefd. Blij dat het nu wat opener is, maar ik zie er soms nog steeds restjes van her en der. Samen met hele hoge verwachtingen van het medische deel van de transitie Het bracht ook wel mee dat sommigen niet eerlijk waren naar hunzelf en naar de behandelaar. Dat er tips gedeeld werden wat je precies moest zeggen om verder te komen in het traject. Zonder recht te doen aan bijkomend leed als depressies.

Hoezeer ik ook voorstander ben van informed consent. Een transitie is een groot ding dat je niet in je eentje moet willen rooien. Net als een endocrinoloog, of huisarts, van tijd tot tijd checkt of je bloedwaarden nog een beetje kloppen is daar waar een psycholoog ook zo diens nut heeft. Als begeleider, niet als poortwachter.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3662
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Afschaffen verplicht psychologisch traject

Bericht door Irene_de_Vreede »

Danielle schreef: 28 feb 2021, 21:57 Dat er tips gedeeld werden wat je precies moest zeggen om verder te komen in het traject. Zonder recht te doen aan bijkomend leed als depressies.

Hoezeer ik ook voorstander ben van informed consent. Een transitie is een groot ding dat je niet in je eentje moet willen rooien. Net als een endocrinoloog, of huisarts, van tijd tot tijd checkt of je bloedwaarden nog een beetje kloppen is daar waar een psycholoog ook zo diens nut heeft. Als begeleider, niet als poortwachter.
Ik kan me ook nog wel veel van die dingen herinneren. Eentje heeft het zelfs als spijtoptant geschopt tot een TV programma.
Irene