Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wat eet je vandaag...

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wat eet je vandaag...

Bericht door Benjamin »

Lasagne met de groenterestjes van het weekend. Als toetje rijstebrij met rozijnen.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wat eet je vandaag...

Bericht door Benjamin »

Vandaag Surinaamse zuurkool met rijst. Dat is heerlijk.

Als toetje moest ik brooddeeg kneden. In mijn missie naar een global footprint van 1.0 of lager (ik zit nu op 1.4, kom van 1.7) ben ik zelf biologisch zuurdesembrood gaan bakken. Het meel koop ik van de molenaar, die het graan koopt van Nederlandse boeren. Zo krijg ik extra beweging (2 x 20 minuten fietsen en 2 x 10 minuten kneden per keer), het is duurzamer geproduceerd dan supermarktbrood, geen plastic in het proces, mijn stoelgang is grotesk en het is ook gewoon erg lekker en veel smaakvoller. Het nadeel is dat het wel ingepland moet worden, want het moet een nacht kunnen rijzen.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Wat eet je vandaag...

Bericht door Hrafn »

Benjamin schreef: 30 nov 2018, 23:48
Als toetje moest ik brooddeeg kneden. In mijn missie naar een global footprint van 1.0 of lager (ik zit nu op 1.4, kom van 1.7) ben ik zelf biologisch zuurdesembrood gaan bakken. Het meel koop ik van de molenaar, die het graan koopt van Nederlandse boeren. Zo krijg ik extra beweging (2 x 20 minuten fietsen en 2 x 10 minuten kneden per keer), het is duurzamer geproduceerd dan supermarktbrood, geen plastic in het proces, mijn stoelgang is grotesk en het is ook gewoon erg lekker en veel smaakvoller. Het nadeel is dat het wel ingepland moet worden, want het moet een nacht kunnen rijzen.
Dat neem ik me al heel lang voor om zelf zuurdesem brood te gaan maken. Als dat zo gaat als bij mijn moeder in de 70s dan kan ik met de eerste paar broden iemands hersens inslaan (handig zo'n wapen) Op dit moment ben ik een beetje te lamlendig /moe om uitgebreid in de keuken te staan en kneden met een duim die veel pijn doet gaat hem ook niet worden. Maar ik ga het zeker doen als het weer beter gaat.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wat eet je vandaag...

Bericht door Benjamin »

Hrafn schreef: 01 dec 2018, 22:53
Dat neem ik me al heel lang voor om zelf zuurdesem brood te gaan maken. Als dat zo gaat als bij mijn moeder in de 70s dan kan ik met de eerste paar broden iemands hersens inslaan (handig zo'n wapen) Op dit moment ben ik een beetje te lamlendig /moe om uitgebreid in de keuken te staan en kneden met een duim die veel pijn doet gaat hem ook niet worden. Maar ik ga het zeker doen als het weer beter gaat.
Na veel proberen heb ik dit recept gekozen als recept voor het dagelijkse brood:
https://www.odin.nl/recepten/-5739-zuur ... od-bakken/

Ik gebruik hiervoor 100 gram witte bloem en 450 gram volkoren bloem. Dat bevalt heel goed.

Als je geen zin hebt om te kneden, kun je beginnen met no knead bread? Dat wil ik deze week proberen voor de stokbroodvariant. Of je kunt beginnen met het maken van de desemstarter? Dat is een leuk werkje zonder kneden.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
JesseJessie
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 nov 2018, 16:07
Gender: Genderfluid

Re: Wat eet je vandaag...

Bericht door JesseJessie »

Een van mijn favoriete ontbijtjes: havermout pannekoek.

2 grote of 3 kleine eitjes
1 banaan
4 eetlepels havermout (kan er 1 vervangen voor gebroken lijnzaad o.i.d.)

Alles in 1 kom, staafmixer erdoor en bakken in olijfolie.
Voor het omgooien schuif ik hem eerst op een snijplank, anders spat het de hele keuken onder.
Hij is wat dikker dan een gewone pannekoek.

Lekker met honing of kwark als topping.
Ook makkelijk mee te nemen naar werk.

Eet smakelijk
Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Wat eet je vandaag...

Bericht door Hrafn »

Benjamin schreef: 01 dec 2018, 23:21
Hrafn schreef: 01 dec 2018, 22:53
Dat neem ik me al heel lang voor om zelf zuurdesem brood te gaan maken. Als dat zo gaat als bij mijn moeder in de 70s dan kan ik met de eerste paar broden iemands hersens inslaan (handig zo'n wapen) Op dit moment ben ik een beetje te lamlendig /moe om uitgebreid in de keuken te staan en kneden met een duim die veel pijn doet gaat hem ook niet worden. Maar ik ga het zeker doen als het weer beter gaat.
Na veel proberen heb ik dit recept gekozen als recept voor het dagelijkse brood:
https://www.odin.nl/recepten/-5739-zuur ... od-bakken/

Ik gebruik hiervoor 100 gram witte bloem en 450 gram volkoren bloem. Dat bevalt heel goed.

Als je geen zin hebt om te kneden, kun je beginnen met no knead bread? Dat wil ik deze week proberen voor de stokbroodvariant. Of je kunt beginnen met het maken van de desemstarter? Dat is een leuk werkje zonder kneden.
Ik kan idd al beginnen met een desemstarter te maken en misschien lukt het ook wel om met één hand te kneden... Ik zit nog te wachten op een afspraak met de reumatoloog om de ontsteking uit mijn rechter duim te verjagen...
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Wat eet je vandaag...

Bericht door Marica »

Shoarma na het harde kerstversieringenoverleefwerk.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wat eet je vandaag...

Bericht door Benjamin »

Vandaag (vegetarische) erwtensoep. :hbeat:
Hrafn schreef: 02 dec 2018, 12:11 Ik kan idd al beginnen met een desemstarter te maken en misschien lukt het ook wel om met één hand te kneden... Ik zit nog te wachten op een afspraak met de reumatoloog om de ontsteking uit mijn rechter duim te verjagen...
Kneden met één hand is op zich mogelijk. Je kunt het wel platduwen en dubbelvouwen met één hand, maar geheid dat je daar dan last van krijgt door overbelasting. Ik vond het donderdagavond vies tegenvallen (carpale tunnelsyndroom links en rechts eerder al geopereerd aan carpale tunnel dus weinig kracht) dus ik ben nu aan het zoeken naar een betrouwbaar recept voor ¨no knead¨ brood waar mijn roggestarter in kan. Ik ga deze proberen, maar dan met mijn bestaande verhouding wit/volkoren: https://breadtopia.com/sourdough-no-knead-bread/
Beterschap, ik hoop dat de reumatoloog wat kan doen. Zelf moet ik 17 december naar de neuroloog om te kijken of opereren zinvol is.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Wat eet je vandaag...

Bericht door Alice »

Broodbakken zonder te kneden,
Ga ik nu eens proberen.
https://leukegeit.nl/brood-bakken/

Normaal gebruik ik een kleine bakmachine die me in 2 1/2 uur een mooi broodje te voorschijnt tovert (gemak dient de mens enzo).
80 g Duits volkoren roggemeel + 170 g bloem, 150 ml water, gist en zout
80 g Duits 1150 roggemeel + 170 g bloem, 150 ml water, gist, zout + soms een schep gebroken rogge of kummel.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wat eet je vandaag...

Bericht door Benjamin »

Alice, wat jij bakt lijkt wel een soort masteluin. Alleen dat is zuurdesem en geen bakkersgist. Wat ik niet wist is dat wanneer je uitsluitend zelfgebakken brood eet, je jodiumhoudend zout dient te gebruiken. Op mijn pot zout gekeken, maar nee. Moet ik dus achteraan. Ik ben benieuwd hoe jullie broden worden. Ik ga deze week baguettes bakken zonder te kneden en als ik eraan denk zal ik verslag doen.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -