Nieuwe chat! Zie dit topic.

hoe kom je op je naam?

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

hoe kom je op je naam?

Bericht door Judiana »

ik vroeg me af hoe je op je naam bent gekomen....

ik heb vroeger wel Janett gebruikt maar vond het een beetje oudbollig...

een goede kennis kwam op Judith uit... en daar een verbastering is Juut

in de chat wil ik nog wel es gek doen en de naam Judiana Margeretha Cornelia gebruiken :mrgreen: bekt wel lekker.... zie wel een deurbordje wel zitten J.M.C D...achternaam
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Jessy »

Kun je geloven dat ik het niet meer weet...? De naam hangt al bij me sinds mijn vroege tienerjaren. De naam Ashley vind ik ook mooi maar ben toch gebleven bij wat ik al het langst gebruik.

Overigens ben ik wel erg benieuwd welke naam ik had gekregen was ik als meisje geboren... maar is me nog niet gelukt dat op subtiele wijze uit te vissen :lol:
Mogelijk dat ik uit respect voor mijn ouders die als tweede naam erbij neem.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Arike »

Tijdens een lange vakantierit over de Duitse Autobahn met een boze zwijgende ex naast me :roll: ;) had ik voldoende tijd om grondig na te denken 8-) ;)

Zo "bedacht" ik Arike :)

(bleek later een verbastering van de naam van mijn moeder te zijn ;) )
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
KimNL
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012, 10:01
Gender: Trans MtF

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door KimNL »

Ik heb tijdens de zwangerschap heel lang achter mijn tweelingbroer gelegen dus mijn geslacht is heel lang onbekend gebleven.
Jongen = Tim
Meisjes = Kim
Was voor mij niet zo moeilijk. ik heb er overigens wel over nagedacht. allerlei exotische namen, maar ik vond het allemaal niet bij me passen.

xoxo Kim
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Jeste »

Een stukje oude voornaam en een stukje achternaam bij elkaar gevoegd. Ik vond het wel mooi klinken en best wel androgyn.
Het is een naam die bijna niet voorkomt. "Jeste" had ik zo'n 3 jaar geleden bedacht, maar pas afgelopen december ben ik die naam ergens tegengekomen op internet. Het blijkt wel een meisjesnaam te zijn, maar het is wel een twijfelgeval.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
La-Clau
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 mar 2012, 18:47
Gender: Transgender
Locatie: Haarlemmermeer

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door La-Clau »

Mijn naam is nog best een heel verhaal. In mijn beginperiode heb ik diverse namen gehanteerd, vooral exotisch en spannend klinkend.
Toen bleek dat ik meer met mijn vrouwelijke kant wilde gaan doen moest er een "serieuze" naam uit de hoge hoed worden getoverd.
Daarbij vielen gelijk wat mogelijkheden af: De naam die ik gekregen zou hebben wanneer ik als meisje geboren zou zijn is een paar jaar later al door mijn zusje ingepikt, en een vrouwelijke vorm van mijn jongensnaam bracht me al gauw op in mijn oren tuttig klinkende namen.

Toch moest mijn naam aan voorwaarden voldoen. Ten eerste moest die normaal beschouwd voorkomen bij vrouwen van mijn leeftijd. Daarnaast mocht de naam niet te veel associaties hebben met een persoon uit mijn familie- of kennissenkring. En het moest in mijn oren ook nog een beetje klinken. Zo is het dus Claudia geworden. De twee namen die ik daar later nog aan heb toegevoegd vertegenwoordigen een verbastering van de voor mij bestemde meisjesnaam, en een soort "eerbetoon" aan de naam waarmee ik geboren ben.

Dat de betekenis van Claudia (mank, hinkend) grote overeenkomst vertoont met mijn gevoelens is alleen maar meegenomen. :D
Tenslotte hink ik nog steeds op verschillende gedachten.

Claudia
If only I could find a way, I'd feel like I'm the one you believe I am
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Judiana »

bijzondere verhalen !

leuk en intressant om te weten :)
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door jocyn »

Mijn moeder noemde me zo vanaf mn 7de ongeveer, het was de naam die ik had gekregen als ik als meisje geboren zou zijn. Mn tweede naam is de naam van mn oudere zus die ik helaas nooit heb gekend.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Eva »

Eerlijk gezegd heb ik er moeite mee om mijn oorspronkelijke naam prijs te geven, maar dat was Evert. Een eenvoudige naam die al enkele eeuwen in de familie voorkomt. Mijn huidige naam moge duidelijk zijn, maar gedurende de transitie word ik door klanten meestal aangesproken als Eef. Ook een aantal vriend(inn)en doen dat.
Een vriendin zei eens: "Iemand die halverwege de vorige eeuw is geboren en de naam Kimberley draagt? Klinkt wat onecht". Daar ben ik het mee eens. Ik kreeg bij geboorte een eenvoudige naam en voel me ook bij mijn nieuwe eenvoudige naam goed.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
marlies
Gast

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door marlies »

EvaVanA schreef: Een vriendin zei eens: "Iemand die halverwege de vorige eeuw is geboren en de naam Kimberley draagt? Klinkt wat onecht". Daar ben ik het mee eens. Ik kreeg bij geboorte een eenvoudige naam en voel me ook bij mijn nieuwe eenvoudige naam goed.
Dat lijkt inderdaad nogal zeldzaam te zijn :P

Mijn 'jongensnaam':

Afbeelding

en Marlies:

Afbeelding

Ben geboren in '85, dus dat klopt best aardig :)

Ben er op gekomen door gewoon een website met babynamen te pakken en bij de M te kijken (wil geen andere initialen). Ik kende nog geen Marlies (dus geen associaties van een ander erbij) en het bekt wel goed. Zodoende.