hoe kom je op je naam?

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Sabrina40 »

Medio vorige eeuw had je die Amerikaanse showfilms, waarin filmsterren dikwijls in van die leuke strapless avondjurkjes rondhuppelden. Ik zag mij toen in mij dromen ook in dar soort jurkjes rondhuppelen. Mijn grootste ster was Audrey Hepburn en ik heb toen denk ik wel alle films van haar gezien. In een daarvan speelde zij een vrouw met de naam Sabrina en goeie genade, wat had ik toen graag een op een met haar willen oversteken ! In 1982 heb ik toch nog heel grondig over mijn nieuwe naam als vrouw zitten brainstormen. Natuurlijk was een naam met dezelfde voorletter als mijn jongensnaam praktisch. Maar ik wilde een mooie niet alledaagse maar ook niet al te exotische naam en daarbij heeft de naam Sabrina toch het plijt gewonnen. In 1998 kwam ik gelukkig bij een rechter terecht, die het niet "ongepast" vond om iemand met een "M" in de GBA deze typisch vrouwelijk voornaam helemaal officieel te laten dragen. En sindsdien heet ik niet alleen Sabrina, maar bén ik ook helemaal Sabrina.
hX2eDVx3
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:34
Gender: Man

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door hX2eDVx3 »

Er zijn minder dan 5 mensen met een "M" in hun paspoort die Sabrina heten. Zou je de enige zijn?

Bron: http://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/sabrina" target="_blank
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Sabrina40 »

Dat zou best eens kunnen Marissa. Maar als dat zo is, dan duurt het niet lang meer dat ik dat unieke aspect nog zal behouden. Want zodra dat te herziene wersartikel BW 1:28over de geslachtswijziging van kracht wordt, laat ik natuurlijk die "M" in mijn GBA vermelding in een "V" wijzigen en ben ik gewoon weer een van de 5000. Overigens bedankt voor je verwijzing naar deze leuke voornaam website.
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Paul »

Voor mij is de naam iets wat al snel in mijn hoofd opkwam.
Ik wilde in eerste instantie mijn originele voorletter behouden wegens praktische redenen, maar ik vond weinig mannennamen interessant die met een E begonnen.
Tot ik de naam Erik-Paul tegen kwam. De naam Paul heb ik altijd interessant gevonden en is soieso gerefereerd naar een van mijn voorbeelden uit de geschiedenis. De naam Erik is tevens de naam van het Spook van de Opera (uit de roman van Gaston Leroux) en ook ik heb net als deze hoofdrolspeler altijd een masker op moeten zetten. (Hij omdat hij mismaakt is, en ik heb me altijd lelijk gevoeld omdat mijn lichaam me niet past)

Vond de naam dan ook wel passend, en wilde deze dus meteen hebben :)
Overigens vind ik als roepnaam Paul de fijnste optie.
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Hexley »

Hexley is een nick voor internet gebruik, dat is het niet hoor mocht iemand dat denken. ;)

Nou mijn moeder had alleen een meisjes naam omdat ze dacht het zeker te weten, ze had mijn naam min of meer van de verjaardagkalender. Daar gewoon een a achter plakken zou kunnen, maar het is een Spaanse naam en de eenentwintig jaar dat ik in Nederland woonde kon eigenlijk niemand het goed schijven of fatsoenlijk uitspreken. De meisjes naam die mijn moeder had viel in de zelfde categorie en daar mee dus ook exit.

Ik weet niet wat ik in de toekomst doe maar het kan best wel eens zijn dat ik terug naar Nederland ga of naar Duitsland vertrek, dus iets wat internationaal een beetje compatibel is, zou wel handig zijn. Daarmee vielen gelijk alle namen met een J en een V af, dit omdat men in het in het Spaans als een G en B uitspreekt. Letters als X Y en Z leken me ook niet wat. Nou zou met de letter A mijn handtekening het zelfde blijven maar mijn eerste achternaam begint ook met een A, dat staat niet echt dus ook geen A aan het begin. Al is de letter A aan het einde wel weer handig voor Latijns talige landen en dan moest het nog redelijk bij mijn geboorte jaar 1980 zou passen. Voordat laatste heb ik naar Nederland, Spanje en ook Duitsland gekeken, Martina die hoog op mijn lijstje stond voldeed aan alle eisen. En iets wat ook wel fijn is, is dat mijn moeder de naam Martina vrijwel meteen "goedgekeurd" heeft. :)
Afbeelding
Amber-B
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 mar 2012, 21:02
Gender: Trans MtF

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Amber-B »

Een van de liefste en leukste Italiaanse meisjes die ik ken heet ook Martina :hbeat: :hbeat:
Some girls have a penis...some boys don't.
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door NaomiClareNL »

Verspreiding naam Naomi

Interessant om te zien dat mijn woonplaats Rotterdam een zwaartepunt is in de verspreiding van de naam Naomi.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Kevin
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 apr 2018, 22:23
Gender: Man

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Kevin »

mijn naam die ik heb gekregen van mijn ouders is Karin
maar ik ben een transman en ik mocht en wilde nu een mannen naam dus ik dacht eerst aan Karim
tja lastig om zelf een goede naam te kiezen, de begeleiding legde me uit dat die naam niet handig was omdat het een buitenlandse naam is en ik daar gedoe mee kon krijgen
toen noemde de begeleiding verschillende namen op met een K want ik wilde de begin letter een K houden
toen noemde ze als eerst Kevin en dat vond ik een mooie naam en zo wordt ik sinds nu bijna 2 weken Kevin genoemd
het voelt goed en ben blij met mijn naam Kevin
Groetjes Kevin
Plaats reactie