hoe kom je op je naam?

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door NaomiClareNL »

Het was ergens in 1995, ik was veel werkeloos en werd steeds depressiever. Had ik eindelijk een vakgebied en opleiding gevonden die me lagen, valt de bodem onder de arbeidsmarkt uit.
Zonder dat ik het zelf in de gaten had creërde ik een alter ego. Het viel me eerst niet op en al helemaal niet dat ze vrouwelijk was. Ze eigende zich een naam toe, Naomi Clare en die beviel zeer goed. Naomi naar mijn toenmalige 7jarig buurmeisje. Haar vader schreeuwde rond etenstijd door de straat: Naomi thuiskomen eten. Clare was de naam van een hoofdpersoon in een BBc tvserie, iets met een scheepswerf aan de zuidkust, ze had zwart haar en blauwe ogen (nog steeds mijn zwakte ;) ).

Nu weet ik dat ik toen al heel erg met genderproblemen worstelde en dat het gewoon een poging van mezelf was om aan dat mannelijk keurslijf te ontkomen.
Toen ik er eindelijk uit was en het een en ander voor het eerst vertelde aan iemand anders, een collega, vroeg ze me of ik al een nieuwe naam had. Ik floepte er Naomi Clare uit en het was alsof mijn wereldbeeld verschoof en ik een ander perspectief op de wereld kreeg. Later heb ik er nog de naam Sigrid aan toegevoegd.
Mijn mannelijke voornaam laat zich niet vervrouwelijken, de tweede wel maar levert een naam op die ik met iemand associeer die ik niet mag. Mijn ouders hebben mij, mijn zusje en mijn broertje heel bewust geen naam gegeven die in de familie voor komt maar voor de tijd (1967, 1971, 1973) redelijk moderne voornamen.
Heb wel het idee dat mijn moeder een beetje teleurgesteld was dat ze me geen nieuwe naam heeft mogen geven. Ben echter bang dat het dan wel een traditionele familienaam (de hare, Gezina Hinderika) geworden zou zijn. Bovendien was de keus al definief, er kon alleen nog een naam bij, niet een geheel nieuwe.

De betekenis van de nieuwe voornamen bevalt me ook wel (zie ook: http://www.behindthename.com/" target="_blank)
Naomi: Hebreeuws en Japans: Engels: "pleasantness" en Japans: "honest, straight (nao)" en "beautiful (mi)"
Clare: middeleeuws Engelse vorm van Clara: "clear, bright, famous"
Sigrid: Scandinavisch, Fins: Sigr "victory" en fríðr "beautiful, fair"
Nu zegt de Nederlandse wikipedia dit over Sigrid: Oudnoorse sig, "overwinning, zege" en rid, "rijden" of frid wat "mooi" betekent. De naam betekent dus waarschijnlijk "zij die naar de overwinning rijdt" of "mooie zege". Daar kan ik wel mee leven ;)

Die betekenissen heb ik pas later opgezocht, geloof het of niet.....

edit: klein foutje verbeterd.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Gabriël »

Ik heb de naam Gabriël altijd erg mooi gevonden. Het is een naam van een van de Aartsengelen, en ik heb engelen altijd erg interessant gevonden. Daarnaast wordt gezegd dat engelen asexuele en onzijdige wezens zijn, ondanks dat ze er mannelijk uitzien. En aangezien ik asexueel ben en wel een mannenlichaam wil maar me niet een typische jongen/man voel, vond ik dat wel toepasselijk.

Als ik geboren was als jongen hadden mijn ouders mij Wouter genoemd, maar die naam vind ik niet bij mij passen.
En ik heb ook bewust geen naam gekozen met dezelfde initiaal als mijn geboortenaam omdat mijn broer dat ook al heeft. En dat vond ik vroeger altijd enorm vervelend en onhandig, en ik heb ook niks met die letter.

Dus ja toen ik eenmaal voor mezelf duidelijk had van 'ok, ik ga ervoor om een jongen te worden' dan was het al vrij direct voor mezelf duidelijk dat ik dan de naam Gabriël wilde. Al is hij helaas nog niet officieel en gebruik ik hem tot nu toe alleen bij vrienden en soms online zoals hier. (en t.z.t. zal ik mijn ouders er ook nog over inlichten, maar wegens omstandigheden wacht ik daar nog even mee)
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Arike »

Mooi gevonden, Gabriël !
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door finesse »

in de serie rozengeur en wodka lime zag ik een krachtige mooie sexy vrouw die in een relatie zat met een leuke vent maar toch ook haar eigen willetje had. en daarnaast was ze lief..krachtig..en nog meer. Finette van Aspen gespeeld door Alwien Turner uit rozengeur en wodka lime. Toen heb ik een beetje geoefend met wat charmant en krachtig en ook wel sexy klonk....en toen kwam ik op mijn naam uit
Gebruikersavatar
Damien7002
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 jun 2012, 11:05
Gender: Trans FtM
Locatie: Eindhoven

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Damien7002 »

De naam Damiën was altijd al een van mijn favoriete jongensnamen. En omdat ik altijd dacht dat ik nooit mijn coming-out zou doen heb ik een van mijn ball jointed dolls Damiën genoemd.
Damiën betekend 'kalm, tam'. Officieel moet ik nog mijn geboortenaam gebruiken, maar onder vrienden en familie wordt Damiën gebruikt. Verder begint mijn geboortenaam ook met de letter D, zo veranderd er niet veel qua post (tenzij mijn geboortenaam voluit geschreven wordt). Ik had ook voor de mannelijke variant kunnen gaan van mijn geboortenaam, wat dan Dennis zou zijn, maar ik heb niet zo veel met die naam ;)
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Venka »

Ik heb heel lang zitten tobben met welke naam ik nu ga aannemen en kwam er niet uit.Wat ik wel wist was dat mijn initialen hetzelfde moesten blijven.Mijn initialen zijn dus AEB en heb van mijn mannelijke naam heb ik het volgende gemaakt.Aafke als roep naam en lijkt helemaal niet op mijn mannelijke naam,Emilie als verbastering van mijn mannelijke 2e naam.B staat voor mijn lastname dus die valt niet te veranderen.De reden voor de initialen is dat mijn inmiddels overleden moeder toch eer wou aandoen om in ieder geval de initialen hetzelfde te laten.Zij kon ook niet weten toen ik geboren werd wat er in mijn hoofd afspeelt in de jaren er na.
Gebruikersavatar
Zef
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:33
Gender: Transgender

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Zef »

Er zitten echt indrukwekkende verhalen bij zeg, in dit topic.

Ik heb een hele gangbare Nederlandse naam gekozen. Ik wil hem hier niet plaatsen omdat ik bang ben dat mijn verhaal later anders 'googlebaar' is voor mensen die mij kennen en ik heb nog weinig mensen verteld over mijn genderdysforie. Het is in ieder geval zoiets als Lucas, Joris of Jeroen ofzo, soortgelijk. Ik vind dat de naam echt goed bij me past, ik voel me echt iemand met zo'n naam. Ik heb nu de naam van mijn oma als tweede naam, ik vind het wel erg dat die dan ook weg zal zijn maar ik kan 'm onmogelijk houden en er is geen mannelijke versie van. Ik wil de mannelijke versie van mijn moeder haar naam graag als tweede naam.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Jannet V »

Jannet! Omdat de naam die mijn ouder me gaven bij de geboorte (Jan) gerespecteerd mag worden. Omdat ik respect heb voor mijn moeder.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Willy
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 mar 2012, 16:24
Gender: Anders
Locatie: Elburg

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Willy »

Mijn ouders hadden maar één naam, of het nou een jongetje of meisje zou worden :D
My life just out of the closet ...
Sarah
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2012, 04:33
Gender: Vrouw

Re: hoe kom je op je naam?

Bericht door Sarah »

Over mijn naam heb ik toch een tijdje na moeten denken. Eerst dacht ik een tijdje aan de naam Rachel. Dit aangezien mijn jongensnaam ook met een R begint. Alleen kwam ik er na een tijdje achter dat mensen het dan in het Nederlands uitspreken waardoor het een stuk minder mooi klinkt. Uiteindelijk heb ik aan mijn ouders gevraagd welke naam ze me zouden hebben gegeven als ik als meisje was geboren. Dat was dus Sarah en die vond ook wel passen :)