Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Ærin
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 apr 2019, 16:08
Gender: Vrouw

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Ærin »

Ik ben sinds een jaar van deze lijst aan het lezen, en dat doet me erg goed. Misschien toch nog een stukje verwerking van mijn eigen jeugd.
https://www.goodreads.com/list/show/114 ... rans_Teens
Heb net vanmiddag Chained melodies van Debrah Martin uitgelezen, over twee jeugdvrienden die elkaar steeds weer tegen blijven komen (en waarvan er een in transitie gaat). Was erg geroerd...
Een van mijn lievelingsboeken op dit moment is The art of being normal (in het Nederlands verschenen als Wie is nou normaal) van Lisa Williamson. Al een paar keer gelezen. Vertederend!

Ærin :hbeat:
Gebruikersavatar
Nilas
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 apr 2019, 22:16
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Brabant

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Nilas »

LoremIpsum schreef: 24 mar 2019, 10:54 Oktober, van Søren Sveistrup.
Het eerste boek van de scenarioschrijver achter de Deense misdaadserie Forbrydelsen/The Killing. Erg benieuwd, want de serie vond ik erg goed.
Deze heb ik eind januari gelezen. Ik vond 'm steengoed en heb hem 5 sterren gegeven, ondanks wat kleine puntjes kritiek. Ik ben sowieso erg weg van Scandinavische thrillers.

Ik heb net De wraakengel van Rick Mofina gelezen. Amerikaanse thrillers zijn normaal niet echt mijn ding, maar ik heb al 90% van de bieb uitgelezen, dus ik had weinig keus. Ik heb hem 2 sterren gegeven. Vermakelijk, maar het mist een heleboel diepgang.

Nu even denken wat mijn volgende projectje wordt. Ik zit al op 10 boeken sinds 1 januari.
oh, is that what they call it nowadays :fpalm:
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Benjamin »

John van Schaik: De katharen. Tussen werkelijkheid en fictie.

De eerste katharen komen rond 1150 op het toneel van de geschiedenis. Ze verschijnen in het Rijnland, Zuid-Frankrijk en Noord-Italië. Ze geloven dat er twee scheppers zijn: één goede en één slechte, vanaf de eeuwigheid aan elkaar tegengesteld. Christus is niet echt mens geworden, de aanwezigheid van Christus in brood en wijn verwerpen ze. Ook de kruisdood en opstanding kunnen er bij de katharen niet in. De theorieën over reïncarnatie en mystieke hemelreizen doen de Kerk in het geweer komen. Met name vanuit esoterische hoek wordt er veel kletspraat verkocht over wat de katharen geloofden en deden, zo zouden ze de de "hoeders van de graal" zijn. John van Schaik heeft bronnenonderzoek gedaan naar wat er nu echt bekend is over deze lui.

Verder lees ik een roman:
Eva Meijer: Dagpauwoog.

Mijn vriend en ik en nog een vriendin hebben sinds kort samen een Kobo Plus abonnement. Ideaal, werkt voor mij beter dan de bieb.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Jannet V »

In een ver verleden (ja echt!) heb ik meerdere malen de Foundation serie van Isaac Asimov gelezen. Een paar dagen geleden ben ik in een boek begonnen die in beginsel veel overeenkomsten vertoond. Moet alleen nog even een goeie vertaling vinden want die waar ik in begonnen ben is meer een wetboek.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Nilas
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 apr 2019, 22:16
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Brabant

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Nilas »

Voor het eerst in lange tijd heb ik weer een boek gekocht, deze keer bij de AKO. Ik wilde graag een Engels boek, omdat ik mijn vocabulaire wil uitbreiden. Uiteindelijk viel mijn oog op dit boek: Heads, you win van Jeffrey Archer.

Kort gezegd gaat het over een jongen die Rusland ontvlucht en onbedoeld een dubbelleven gaat leiden, nadat zijn vader is vermoord door de KGB.
Aangezien ik zeer geïnteresseerd ben in de Russische geschiedenis en veiligheids/-inlichtingendiensten, ging mijn hart onmiddellijk sneller kloppen! Wat ben ik blij dat ik tegen dit prachtboek aan ben gelopen. Dit boek heeft een heerlijke feel; het is lekker dik, de pagina's zijn dun en ruiken stoffig en het is een lekker handzaam boekje. En het lettertype is ook zo lekker klein!
oh, is that what they call it nowadays :fpalm:
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door AJpoekie »

Ik lees altijd meerdere boeken door elkaar (oeps)
(Bij mij komt dit lezen van verschillende boeken voornamelijk, doordat ik op verschillende plaatsen slaap soms en daar dus ook verschillende boeken heb liggen ;-) )

Maar ben nu o.a een boek over samoerai aan het lezen.
Deel 1 (erecode van de samoerai - David Kirk) heb ik uit.
Deel 2 ligt klaar om in te beginnen en die heet "de wraak van de kantana"

Had oprecht niet verwacht dat ik deel 1 zo leuk vind, hoewel ik wel echt een zwak heb voor samoerai.
Vind het buitengewoon interessant om daarover te lezen (met dank aan de film met Tom Cruise, the last samoerai. Als puber ooit gezien en dat ging niet meer uit mijn hoofd). En dit boek is ook deels berust op geschiedenis, wat ik nog toffer vind (samoerai Miyamoto Mushashi, de persoon uit het boek, heeft echt bestaan en sommige gebeurtenissen in het boek zijn ook in zijn echte leven gebeurd).

En ik ben bezig in de boeken van Narnia (ook de delen die niet verfilmd zijn, wat echt mega fet is, want nu snap ik eindelijk hoe die wereld is ontstaan).

En het derde boek dat ik tegelijk met die andere twee aan het lezen was, heb ik gisteren uit (Turtles all the way down van John Green. Vind hem echt een leuke schrijver).
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Benjamin »

@AJpoekie Je zou eens 'The samurai' van Shusaku Endo kunnen lezen. Er is meen ik recent een nieuwe Nederlandse vertaling uitgekomen.

https://archive.nytimes.com/www.nytimes ... /1087.html
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door AJpoekie »

Benjamin schreef: 14 mei 2019, 05:28 @AJpoekie Je zou eens 'The samurai' van Shusaku Endo kunnen lezen. Er is meen ik recent een nieuwe Nederlandse vertaling uitgekomen.

https://archive.nytimes.com/www.nytimes ... /1087.html
Tof, dankje voor de tip!
Hij gaat op mijn lijstje en dan ga ik eens zoeken of ie bij de bieb aanwezig is :-)
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Nilas
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 apr 2019, 22:16
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Brabant

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Nilas »

Heads you win, Jeffrey Archer, in het Engels om mijn woordenschat te vergroten en voor een diepgaand verhaal; en Moordenaar zonder gezicht, Henning Mankell, voor wat meer ontspanning en wat relaxter lezen.
Mankell vond ik vroeger erg goed, nadat ik zijn 4e, 5e en 7e boek had gelezen. Moordenaar zonder gezicht is zijn 1e en ik merk heel goed dat hij destijds nog niet zo veel 'feeling' had. Of de vertaling is gewoon ruk.
oh, is that what they call it nowadays :fpalm:
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Ender »

Na -eindelijk- eens het eerste deel van Game of Thrones uit te hebben, ben ik nu bezig met Miss Peregrine's Home for Peculiar Children. Echt heel mooi taalgebruik. Lijkt een beetje het verschil tussen "iets dat lekker wegleest" en "iets wat een klassieker gaat worden".