Hoe komen jullie aan je nieuwe naam?

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Plaats reactie
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Hoe komen jullie aan je nieuwe naam?

Bericht door Benjamin »

Goose schreef: 30 jul 2018, 22:09 Ik wil sowieso een naam die in andere landen goed uit te spreken is, omdat ik daar nu met mijn ontzettend Hollandse naam nogal tegenaan loop.

De mannelijke variant van mij naam vind ik helemaal niks. Ik zit nu al een tijdje met Daan in mijn hoofd, daar had ik toen echt zo'n JAAA moment bij.
Je kunt natuurlijk Daniël doen, en dan Daan in het kort? Daniël kennen ze ook vrijwel overal, of is in ieder geval uit te spreken. Zie ook vorige bericht.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Goose
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2017, 20:25
Gender: Genderqueer

Re: Hoe komen jullie aan je nieuwe naam?

Bericht door Goose »

Ja, zoiets zat ik inderdaad aan te denken.

Daan is ook gemakkelijk te verengelsen naar Dan, maar is wel Nederlands genoeg dat het niet opvalt. En het past bij mijn generatie, net als mijn huidige naam (Sanne).
Daan
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Hoe komen jullie aan je nieuwe naam?

Bericht door Matijs »

Mijn huidige naam begint met de C en omdat mijn moeder een tattoo heeft met de beginletters van haar kinderen, wil ik kiezen voor een jongensnaam die begint met C. De naam Ciem vind ik best bij me passen.
###
Collette
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:22
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe komen jullie aan je nieuwe naam?

Bericht door Collette »

Zelf twijfelde ik al lange tijd tussen enkele namen. Één van mijn criteria was dat ik graag dezelfde voorletter wilde houden. Toen ik er op en avond weer eens over bezig was vroeg mijn vrouw ineens; 'weet je wat je naam zou zijn geweest als je als meisje was geboren?'
Op dat moment heb ik direct mijn ouders gebeld. Zij waren blij verrast met de vraag en vertelden mij dat mijn naam in dat geval Collette zou zijn geweest. Deze naam stond in mijn lijstje met favoriete namen. Dit kon dus geen toeval zijn en mijn keuze stond vast.

Mijn huidige naam is dus de naam die ik van mijn ouders zou hebben gekregen wanneer ik als meisje was geboren.
When you're happy, you enjoy the music. But when you're sad, you understand the lyrics.
Esther91
Berichten: 328
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Hoe komen jullie aan je nieuwe naam?

Bericht door Esther91 »

Voor mijn naam is niet echt een directe meisjesnaam. Wel wou ik graag de voorletter houden. In dezelfde trend (ietwat nostalgische naam) vond ik Esther een hele mooie naam. Mijn moeder gelukkig ook :)
:text-thankyouyellow:
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hoe komen jullie aan je nieuwe naam?

Bericht door Wolfy_girl »

Ik kende "vroeger" (pakweg 10 jaar geleden) iemand genaamd Richelle. Ik zag haar vaak tijdens het uitgaan en hoewel we geen super vrienden waren ofzo had ze altijd een stoere houding dat ik leuk vond. Ik kwam daardoor op de naam Richelle, maar ik wilde liever geen exclusief Nederlandse naam, dus ik heb daarom maar een naam gekozen die daar op leek.

En nee, mijn naam staat helemaal los van mijn deadname. Daar wilde ik geen enkele verbinding meer mee.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Hoe komen jullie aan je nieuwe naam?

Bericht door Anon20190508 »

Wolfy_girl schreef: 14 jan 2019, 02:23 Ik kende "vroeger" (pakweg 10 jaar geleden) iemand genaamd Richelle. Ik zag haar vaak tijdens het uitgaan en hoewel we geen super vrienden waren ofzo had ze altijd een stoere houding dat ik leuk vond. Ik kwam daardoor op de naam Richelle, maar ik wilde liever geen exclusief Nederlandse naam, dus ik heb daarom maar een naam gekozen die daar op leek.

En nee, mijn naam staat helemaal los van mijn deadname. Daar wilde ik geen enkele verbinding meer mee.
Ik vind Richelle niet zo'n 'exclusief Nederlandse naam' anders, hoor. Hangt van de uitspraak af, anders kan je ook zeggen dat Rachel een 'exclusief Nederlandse naam' is. ;)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hoe komen jullie aan je nieuwe naam?

Bericht door Wolfy_girl »

Engelse afkomst, maar je hoort Richelle het vaakst bij Nederlandse vrouwen.

En Rachel vind ik niet Nederlands hoor. Tenzij je het uitspreekt als "Raggel" ofzo, lol.
Aldwin
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 nov 2017, 22:58
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/Hem
Locatie: Friesland

Re: Hoe komen jullie aan je nieuwe naam?

Bericht door Aldwin »

Ik ben 'terug' gegaan naar Klaas. Mede doordat het mijn naam zou zijn als ik als een jongen was geboren (Klaas-Folkert zou dat dan zijn, vind ik ook prachtig klinken :D , met als roepnaam Klaas) En mijn opa heette ook zo hij is zolang ik mij kan herinneren een groot voorbeeld voor mij geweest.
Be exactly who you want to be, do what you want to do
I am he and she is she but you're the only you
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Hoe komen jullie aan je nieuwe naam?

Bericht door Anon20200101 »

Ik heb tussen m'n coming out een poos een lijstje bijgehouden met mooie namen.
Ik was wel heel specifiek op zoek naar vrouwelijke namen die niet "de vrouwelijke variant van een mannelijke naam" waren; dus niet bijvoorbeeld Peter / Petra, of Michel / Michelle, of Sander / Sandra. Voor mij was dit, zonder noodzakelijkerwijs te hoeven breken met mijn oude initialen, wel een voorwaarde, net zoals anderen dit weer precies wel kiezen; de gustibus ;)
Veel uitspreken, uitschrijven, en ook een beetje onderzoek "was dat uberhaupt een gebruikelijke naam tijdens mijn geboorte" later, bleven Laura en Helene over.

Ik zou eigenlijk best Hannah hebben willen kiezen, en daarmee mijn voorletter bewaren (Helene vind ik een mooie tweede naam, maar niet als eerste naam), maar die naam heeft uit mijn verleden toch teveel negatieve lading, dus heb ik daarvan afgezien.

Ik heb bij de keuze voor deze twee namen (voorheen had ik er maar een) ook bewust nagedacht over of ze internationaal zijn (vanwege mijn werk ben ik de laatste 17 jaar meer tijd in het buitenland dan in Nederland geweest) en of die ook internationaal te reproduceren zijn zonder al te veel moeite. Helene zou qua uitspraak die ik gekozen heb eigenlijk de Franse hebben moeten hebben; "Hélène", maar dat is internationaal gezien toch weer vragen om problemen.

Ik heb trouwens door de jaren al zo vaak mijn achternaam vernaggeld gezien; hotel reserveringen en namen op tourpassen ach, dat kwam vaker wel dan niet voor en heeft ook leuke weddenschappen en nicknames opgeleverd, maar op vliegtickets en visa was het toch een stuk problematischer. Twee keer is zo mijn US visa vertraagd omdat de consulaat medewerker mijn naam toch weer wist te verknoeien.
Ik heb daarom zelfs overwogen om mijn achternaam te wijzigen vanwege dit, maar heb ik toch maar niet gedaan.
Ik vind die naam mooi, de naam past, en ook al is de naam zelfs in het Nederlands niet te schrijven zonder dat ik spellingstips geef.
En als nerdy grapje, mijn achternaam eindigt met dezelfde letter waar mijn voornaam mee begint.
Plaats reactie