Vegetarisch eten?

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door Jeste »

FullMoonSynch schreef:Mijn tip zou zijn om vooral heel gevarieerd te blijven eten en plenty te bewegen, lol. Daar komt het eigenlijk op neer.
Dat klopt zeker. Dat veel bewegen werkt helemaal goed. Daar ben ik mee begonnen sinds dat mijn gewicht vrij snel toe begon te nemen. Niet dat ik voor die tijd weinig bewoog, maar het kon beter. Alleen al dat ik thuis elke dag een uur fitness doe als ik uit bed kom is ontzettend goed. Niet alleen maar om calorieën te verbranden, maar voor het lichaam in het geheel is het goed. Daarnaast beweeg ik ook nog vrij veel wandelen en fietsen. Zo heb ik er voor vandaag al een wandeling van een uur opzitten. Verder zijn het de kleine dingen die eigenlijk heel makkelijk te doen zijn. De trap gebruiken in plaats van de roltrap of de lift en blijven staan in de tram.
Veel eten doe ik ook graag. Ik vind eten heerlijk en ik houd van volle borden. Voor een groot deel wel met groenten en in ieder geval geen vlees (dus ook geen vis), want dat vind ik veel lekkerder. Koekjes en chocolaatjes eten doe ik evengoed, maar op momenten dat ik er echt van geniet. Voor dat ik ga slapen eet ik dat soort dingen graag, met een boek en als afsluiter een rustgevende kruidenthee. Even snel een tussendoortje doe ik juist niet. Voor eten maak ik echt tijd en ik zorg ervoor dat ik alleen aan tafel zit, zodat ik de volle aandacht bij het genieten van de smaak van het eten heb.
Tot slot niet te vergeten; drinken. Veel calorieën komen ongemerkt binnen door te drinken. Neem geen traditionele frisdranken als cola en sinas. Ook geen vruchtensappen. Water uit de kraan alcoholvrij bier en verder dranken zoals Bionade, of Club Mate (ijsthee met maté, goed om wakker mee de nacht door te komen).
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door anne-nienke »

Citizen Erased schreef:Wat goed! Ben zelf nu twee jaar vegan, daarvoor iets van vijf jaar vegetarisch. Wat zijn de producten waar je moeite mee hebt?
Nou, Om een volledig maal samen te stellen. Salades maken is geen fluit aan. Als ik ga fietsen dan is dat soms het "enige" dat ik eet in de avond. Ik ben meestal pas tegen half 7 of 7 uur thuis van mijn werk. Als ik dan wil gaan fietsen dan doe ik dat vaak meteen als ik thuis ben. Wat ik dan doe:

1. banaan in de trein
2. Alk thuis ben even snel wat noten en fruit dat al aangesneden in de koelkast ligt
3. 1.5 liter water + siroop + beetje zout
4. Peperkoek voor onderweg.
5. Als ik thuis kom een Maaltijd salade

De maaltijd salade heeft dan meestal iets van rucola of veldslag, blik bonen (kidney, linze of iets dergelijks), paprika, lente uit, tijm, basilicum, appelazijn (of iets dergelijks), handje pecannoten (of iets dergelijks), schep gemalen lijnzaad, some een halve appel. etc etc. Niet echt ingewikkeld, Soms zitten er wel tomaten tussen, soms niet. Soms zit er advocado in, soms niet. Afwisselen is makkelijk. Als ik er van moet leven, dan zit er altijd iets in van bonen, noten en groene bladen. De rest is optioneel.

Idem voor de ochtenden (wederom als ik wil gaan fietsen).
1. Havermoutpap (+2,3,4 & 5 in de mix)
2. Halve of hele appel
3. Hele banaan
4. klein handje vol noten (met wat je in huis hebt)
5. Kaneel en eventueel bessen
6. twee koppen thee

Als ik dan twintig minuten aan het fietsen (en dat is vaak de afstand die ik moet fietsen tot ik bij een bos route ben) dan begint het motortje te branden.

Maar goed, een "echte" maaltijd maken vind ik nog lastig. Ik maak nu wel eens een recept van Joel Furhman, maar dat wil nog niet echt lukken (het zijn egg plant "rolls"). Soepen maken is dan weer een stuk makkelijker, maar dat vult niet lang genoeg. Maar zoiets als zelfgemaakte tomaten soep met grof gesneden champignon's (dodelijk eenvoudig en makkelijk in grote hoeveelheden te maken). Dus, als je recepten hebt...?! Deel je favoriet zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door anne-nienke »

FullMoonSynch schreef:Ooh gezond eten... mijn lievelingsdiscussie... :D


Hmm. Het is niet per se nodig om alle dierlijke producten te schrappen maar het kan wel, als je maar compenseert.
Bedenk je ook dat je sneller aankomt van suikers(aardappels en frietjes etc. bevatten zetmeel).

Mijn tip zou zijn om vooral heel gevarieerd te blijven eten en plenty te bewegen, lol. Daar komt het eigenlijk op neer.
Zelf kies ik er ook voor om zo veel mogelijk onbewerkt voedsel te kopen, maar dit is een persoonlijke keuze die ik best wil motiveren als er om gevraagd wordt :P

De clue is om het (soort) eten en bewegen in balans te houden, dan maakt het op zich ook niet zo veel uit als je zondigt of lekker veel eet, dat doe ik ook en blijf altijd hetzelfde gewicht.

Als je echt doelt of vegan/vegetarisch, zeg maar waar je moeite mee hebt om te vervangen en dan zoeken we naar een goede oplossing ;)
Hey,

Het is geloof ik ook niet echt nodig om dierlijke producten echt te vermijden, maar wat ik van die dr Greger begrijp: is is vrijwel niets dat in dierlijke producten zit dat je niet in platen vindt. Met als enige echt uitzondering: vitamine B12 (wat we vroeger veel binnen kregen door drinkwater en nu niet meer vanwege het erg schone water).

Ik wil ook toe naar zo min mogelijk onbewerkt voedsel, ik ben wel benieuwd naar je motivatie. Overigens ben ik niet zozeer opzoek naar vervangers van, als ik vervangers moet eten dan ga ik het niet volhouden. Waar ik moeite mee heb is echte maaltijden maken. Nu moet ik wel zeggen dat mijn concept van een maaltijd bijna het klassieke aardappels, vlees & groente is.
Gebruikersavatar
AnjaE
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 apr 2016, 18:54
Gender: Transgender
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door AnjaE »

anne-nienke schreef:wie doet het nogmeer, en wie zou daar eens over willen kletsen? Of wie wil er wat kilo's kwijt of wat gezonder eten....etc etc
Mijn Resultaat tot dusver, niet heel schokkend: 1.5 kilo kwijt (ik eet zoveel ik wil, en ik de moe tegoed aan noten).
Ik ben nu sinds zo'n twee jaar vegetariër, lacto-ovo, dat wel. Betekent dat ik wel zuivel en eieren eet, maar geheel geen vlees meer. Daarvoor veel tijden gehad van op en af (een beetje als stoppen met roken).

Bij kaas let ik op of het wel vegetarisch is (hoe vaak mensen me daarover niet glazig hebben aangekeken, alsof kaas niet vanzelf vegetarisch is), maar soms zondig ik bij de weinige keren uit eten, bij personeelsetentjes ofzo, want het is bijna ondoenlijk om vegetarisch te eten zonder kaas in een mainstream restaurant. En de "duurzame" dierenproducten (schoenen, riemen etc.) ga ik uitfaseren en vervangen door iets anders wanneer ze op zijn, mijn portemonnee bijv. is versleten aan het raken.

Vóór die twee jaar had ik een periode waarin ik niet goed in mijn vel zat. Ik troostte (en verdoofde) mezelf met eten en op café gaan. At dus onregelmatig, veelal vettig, en dronk aardig wat bier. Ben daar cold turkey mee gestopt, vervangen door simpel AGV (met vleesvervanger) en pasta, normale hoeveelheden op normale tijden en geen alcohol meer. Ben er in die 2 jaar 17,5 kilo mee afgevallen en nu in een prettig maatje terecht gekomen en weer het gewicht dat ik had toen ik studeerde ;)

Wat voor mij werkt en belangrijk is, is dat ik (behalve uiteraard de calorierijke alcohol en barhapjes laten staan) wel normaal eet, maar ook niet teveel honger of dingen weglaat. Ik eet nog steeds hier en daar een chocolademuffin en dat kan ook prima :D

Sporten doe ik af en toe. Ik had een abo bij de sportschool maar voelde me niet thuis daar. Teveel hormonen die er rondvlogen. Misschien wordt het later in mijn traject anders ;) Wel doe ik aan oefeningen thuis (sit-ups, planken etc.) en jog ik.
Stephen
Berichten: 343
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:12
Gender: Transgender
Locatie: zuid limburg

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door Stephen »

Ik ben erover aan het denken ook vegetarisch te gaan eten. Wil graag afvallen en een meer vrouwelijk figuur krijgen maar lukt niet echt... :( was 25 jilo afvallen en nu weer 20 kilo erbij ;( dietiste brn ik ook al tijdje geweest maar dat werkte ook al niet
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door Anon20180311 »

Hoi iedereen,
Gaf al eerder te kennen op de chat, moet 5kg kwijt tegen augustus. Kocht een weegschaal tot op de gram ( weeg me naakt, telkens als ik net op ben en reeds plaste). Gebruik geen suiker meer in mijn koffie en drink geen cola meer, paar dagen pas en deze morgen 400 gram al weg, foetsie.

Grtz Nick :hug2: :dance:
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door LunaWeisse »

anne-nienke schreef: Hey,

Het is geloof ik ook niet echt nodig om dierlijke producten echt te vermijden, maar wat ik van die dr Greger begrijp: is is vrijwel niets dat in dierlijke producten zit dat je niet in platen vindt. Met als enige echt uitzondering: vitamine B12 (wat we vroeger veel binnen kregen door drinkwater en nu niet meer vanwege het erg schone water).

Ik wil ook toe naar zo min mogelijk onbewerkt voedsel, ik ben wel benieuwd naar je motivatie. Overigens ben ik niet zozeer opzoek naar vervangers van, als ik vervangers moet eten dan ga ik het niet volhouden. Waar ik moeite mee heb is echte maaltijden maken. Nu moet ik wel zeggen dat mijn concept van een maaltijd bijna het klassieke aardappels, vlees & groente is.

Vitamine B12 kan heel goed als supplement worden geslikt, daarbij moet je wel letten of je een goed verteerbare versie hebt(en een die je onder je tong kan smelten). Ik eet zelf de lactose vrije yoghurt van de AH, kaas, dat supplement, veel vegaschijven van diverse winkels als vleesvervanger waar B12 in zit en eieren. Slechts 1 keer in de week of nog minder eten we kip of vis.

Mijn motivatie voor onbewerkt eten is dat ik er achter ben gekomen dat veel bewerkt voedsel toch wel schadelijke stoffen bevat die, als je er te veel binnen van krijgt, toch wel schade aan het lichaam toe brengen. Hierbij moet je goed opletten of iets daadwerkelijk onbespoten is, en waar het vandaan komt. Dat vergt even uitzoeken en is best ingewikkeld. Bekend ook dat E nummer vermijden op zich ok is, al zijn vele E-nummers hele gewone biologische stoffen die je gewoon nodig hebt, dus ook dat is even uitzoeken wat je wel en niet moet hebben (een ander is bijv. weer rattengif...)

Kwa maaltijden... tja.
Ik begin altijd met een banaan als ik op sta.
Even later maak ik een salade naar keuze en combineer dat met een stukje brood of op rijstwafels of crackers.
Nog weer later een bak meusli met vruchten, bessen, noten en zaden
En als dinner kan het van alles zijn, en ook op elk moment van de dag of nacht :P

Het uitzoeken is lastig, maar ik raad je aan om gewoonweg te googlen naar vega recepten en dan uit te kiezen wat je aanspreekt.
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Gebruikersavatar
AnjaE
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 apr 2016, 18:54
Gender: Transgender
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door AnjaE »

anne-nienke schreef:als ik me niet goed voel ga ik slecht eten, als ik slecht ga eten wordt ik makkelijk ziek, als ik vaak ziek ben ben ik moe, als ik moet ben ga ik nog slechter eten etc blah blah blah.
Heel herkenbaar ;-/
anne-nienke schreef:Mijn Resultaat tot dusver, niet heel schokkend: 1.5 kilo kwijt (ik eet zoveel ik wil, en ik de moe tegoed aan noten).
Da's best goed! Anderhalve kilo minder is best merkbaar en ikzelf heb er twee jaar over gedaan over een prettige gewichtsvermindering. Wel goed dat je eet hoeveel je wilt, jojo'en en crashdiëten zijn (wmb) nergens goed voor.
FullMoonSynch schreef:De clue is om het (soort) eten en bewegen in balans te houden, dan maakt het op zich ook niet zo veel uit als je zondigt of lekker veel eet, dat doe ik ook en blijf altijd hetzelfde gewicht.
Precies ;)
FullMoonSynch schreef:Vitamine B12 kan heel goed als supplement worden geslikt, daarbij moet je wel letten of je een goed verteerbare versie hebt(en een die je onder je tong kan smelten). Ik eet zelf de lactose vrije yoghurt van de AH
Precies (B12), en als je een (chronisch) tekort van jezelf hebt, kun je ook via de huisarts B12-prikken krijgen. Wel alleen voor mensen met een chronisch te laag B12-niveau doordat ze bijv. slecht lichamelijk B12 kunnen opnemen. Wat de Ap betreft, voor een mainstream supermarkt hebben ze best goede dingen, waaronder vegetarische kaas voor op brood (de mosterd-, bieslook en nootachtige gatenkaas van het huismerk) en de pasta (hun geraspte kaas) :)
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door anne-nienke »

Marjanne schreef: Wat voor mij werkt en belangrijk is, is dat ik (behalve uiteraard de calorierijke alcohol en barhapjes laten staan) wel normaal eet, maar ook niet teveel honger of dingen weglaat. Ik eet nog steeds hier en daar een chocolademuffin en dat kan ook prima :D
Nou, wat mij nu opvalt is dat dingen die als gezond bekend staan dat in feite helemaal niet zijn. Olijf olie is daar een voorbeeld van, het zijn hoofdzakelijk calorieen zonder dat er echt veel voeding in zit. Links om of rechts om wordt je er dik van. En dat is dan weer grappig aan het vet dat je binnen krijgt via noten (http://nutritionfacts.org/video/nuts-an ... -evidence/). De missing calorie paradox.....mensen lijken veel minder aan te komen dan dat zou moeten als je calorieen gaat tellen. Wil je echt afvallen, beperk je zelf dan. Hoef je niet echt af te vallen dan kan je tot wel 150 gram noten per dag eten.

Ik ben ook niet van plan om extreem strikt te zijn. Ik zal altijd een pizza peperoni in de vriezer hebben liggen......of een zak met friet voor de vet-put. Waar ik vanaf wil is het honger gevoel en slecht eten, weinig energie hebben en altijd een beetje te dik zijn.
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door anne-nienke »

Marjanne schreef: Da's best goed! Anderhalve kilo minder is best merkbaar en ikzelf heb er twee jaar over gedaan over een prettige gewichtsvermindering. Wel goed dat je eet hoeveel je wilt, jojo'en en crashdiëten zijn (wmb) nergens goed voor.
Nope, en dat ken ik ook. Jezelf bijna verhongeren. Naast dat ik besloten heb om beter te eten heb ik ook besloten om meer te gaan sporten. Bij toeval eigenlijk. Eind vorig jaar heb ik een heftige knie-blesure opgelopen (binnenste knieband zo goed als afgescheurd). Ik heb tijden niet goed kunnen lopen (en al 6 maanden verder is het nogsteeds niet 100%, maar wel veel beter). Lang verhaal kort, ik moest gaan fietsen als herstel voor mijn knie. En omdat fietsen saai is ben ik door de bossen gaan fietsen.

Waar ik woon is een mountainbike route van 10 km lang (ong 40 minuten fietsen). Sinds ik begonnen ben met fietsen en anders eten ben ik op zo'n klein stukje al bijna 7.5 minuten sneller dan toen ik begon. Los dat er wat kilo's vanaf zijn ben ik behoorlijk veel sterker geworden. De spieren beginnen langzaampjes beter zichtbaar te worden onder het dekentje van spek :o. Op dit moment vind ik het bijna schokkend hoe snel dat gaat.

Wat ik er tot nu toe voor gedaan heb is eigenlijk heel weinig: nuts beans & greens. Zoiets als avond honger heb ik niet meer (en dat had ik regelmatig, dan kon ik staan grazen in de koelkast). Als ik nu in de avond trek krijg dan is dat vrijwel uitsluitend omdat ik te laat ga slapen.

Was is jou favoriete gerecht?