Vegetarisch eten?

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door Jeste »

anne-nienke schreef:Is dat lekker? Ik ben zelf niet echt een fan van vlees vervangers....ik krijg de neiging om er mayo en zout op te doen.... :oops: Op de een of andere manier lijkt het mentaal voor mij ook makkelijker om geen vlees te eten en ook geen dingen die er op lijken.....
De benaming vleesvervanger is eigenlijk helemaal verkeerd, want het heeft niets met vlees te maken. Nou ja, enige overeenkomst is dat die dingen normaal gesproken ook gebakken worden.
anne-nienke schreef:Nu heb ik wel ineens zin in friet en een kroket....:D.
Neem in dat geval een groentekroket :)
Sigy schreef:Vegetarische voeding is echter niet altijd gezond.
Neem gewoon vaak peulvruchten. Lekker in de uiteenlopendste gerechten, veel voedingswaarde, niet dikmakend, milieuvriendelijk en nog goedkoop ook.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door anne-nienke »

Jeste schreef: De benaming vleesvervanger is eigenlijk helemaal verkeerd, want het heeft niets met vlees te maken. Nou ja, enige overeenkomst is dat die dingen normaal gesproken ook gebakken worden.
Ik eet wel eens van de falafel balletjes, die zijn heerlijk. Verder zal ik eens gaan kijken naar de vlees vervangers....misschien is het wel wat.
Jeste schreef: Neem in dat geval een groentekroket :).
Ik denk dat ik het niet zal kunnen laten om af en toe een echte kroket te eten. Ik heb mijn eetpatroon veranderd primair voor mijn eigen gezondheid. Al is er wel een morele discussie....hoe ik daar vorm aan moet geven weet ik nog niet. Tot die tijd zal ik af en toe zondigen.....

Volgens mij zijn er 3 redenen om vegetarisch te gaan eten:

1. Gezondheid
2. Dieren leed
3. Bio industrie

Wie doet het waarom?
82c65d4a
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 mei 2016, 16:18
Gender: Trans MtF

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door 82c65d4a »

anne-nienke schreef:Ik eet wel eens van de falafel balletjes, die zijn heerlijk. Verder zal ik eens gaan kijken naar de vlees vervangers....misschien is het wel wat.
Veel te zout, de meeste van die z.g. vleesvervangers hangen aan elkaar van (kunstmatige) smaak-vervalsers.
Volgens mij zijn er 3 redenen om vegetarisch te gaan eten:

1. Gezondheid
2. Dieren leed
3. Bio industrie

Wie doet het waarom?
4. Milieu, veel van die dieren produceren grote hoeveelheden van het broeikas-gas methaan.
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door anne-nienke »

fenke schreef:
Veel te zout, de meeste van die z.g. vleesvervangers hangen aan elkaar van (kunstmatige) smaak-vervalsers.



4. Milieu, veel van die dieren produceren grote hoeveelheden van het broeikas-gas methaan.
Ze zijn inderdaad redelijk zout, maar hè zit op ruim onder de 20% van wat je per dag mag hebben. Milieu had ik eigenlijk gedacht onder de bio-industrie.

Maar mag ik vragen wat jij opschept als vervanger van de vlees vervanger? :D

Persoonlijk denk ik dat je niet in termen van "vervanger". Je moet anders leren eten.....ik eet nu veel salades waar vrijval bonen in zitten. Vult goed en is heerlijk.
82c65d4a
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 mei 2016, 16:18
Gender: Trans MtF

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door 82c65d4a »

anne-nienke schreef:
fenke schreef:
Veel te zout, de meeste van die z.g. vleesvervangers hangen aan elkaar van (kunstmatige) smaak-vervalsers.



4. Milieu, veel van die dieren produceren grote hoeveelheden van het broeikas-gas methaan.
Ze zijn inderdaad redelijk zout, maar hè zit op ruim onder de 20% van wat je per dag mag hebben. Milieu had ik eigenlijk gedacht onder de bio-industrie.
Methaan uitstoot is toch niet voorbehouden aan de bio-industrie?

Klopt, het 20-25% van het aanbevolen maximum voor zout (ca 4,5 gr), het mag, je houd alleen weinig ruimte over.
Maar mag ik vragen wat jij opschept als vervanger van de vlees vervanger? :D

Persoonlijk denk ik dat je niet in termen van "vervanger". Je moet anders leren eten.....ik eet nu veel salades waar vrijval bonen in zitten. Vult goed en is heerlijk.
Ik eet niet geheel vlees-loos, als ik het koop dan haal ik biologisch, niet dat dat minder uitstoot geeft, maar wel met minder rommel (geen prevetief gebruik van anti-biotica). Ik eet veel peulvruchten en eieren.
Gebruikersavatar
AnjaE
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 apr 2016, 18:54
Gender: Transgender
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door AnjaE »

anne-nienke schreef:Volgens mij zijn er 3 redenen om vegetarisch te gaan eten:

1. Gezondheid
2. Dieren leed
3. Bio industrie

Wie doet het waarom?
Dit zijn wel de belangrijkste redenen denk ik. Ik kan er althans zou gauw geen bij bedenken ;)

Als je bio-industrie vat onder "milieu", dan is voor mij de volgorde 2-3-1.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door Anon20190501 »

Als ik spreek over "vleesvervangers" dan bedoel ik daarmee bronnen van eiwitten, die je met een "conventionele" voeding vnl. uit vlees zou halen.

Ethish gezien heb ik helemaal geen probleem met het eten van vlees aangezien:
1. De dieren elkaar ook opeten
2. Wij als homo sapiens biologisch gezien alleseters zijn, zowel qua gebit, qua ingewanden als qua lichaamsbouw en hersenen. Wat dat betreft lijken wij heel erg op het varken...

Ik heb wél een probleem met de voedings- (eigenlijk vlees-)industrie die dieren mensonwaardig (?) behandelt en niet duurzaam produceert en met de hoeveelheden dierlijke eiwitten die wij in de Westerse wereld verorberen. Voor 1 kilo eindproduct (bijvoorbeeld rund) heb je 7 kilo veevoer (granen bijvoorbeeld) nodig en héél veel liter water. Die kan je beter voor iets anders gebruiken. Bijvoorbeeld om de honger de wereld uit te helpen.

Daarom eet ik dus biologisch (ook al is dat dus veel duurder en moet ik daarom misschien andere dingen laten).
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door Jeste »

anne-nienke schreef:Volgens mij zijn er 3 redenen om vegetarisch te gaan eten:

1. Gezondheid
2. Dieren leed
3. Bio industrie

Wie doet het waarom?
Voor mij: Smaak, natuurlijk ook het milieu en niet te vergeten dat het goed is tegen voedselschaarste. Het is immers efficiënter wanneer mensen landbouwproducten direct eten, in plaats van dat ze eerst door dieren gegeten worden om het vervolgens vlees te laten worden.
Niet dat ik zelf roomser dan de paus ben, want hoewel ik geen vlees eet (waaronder ik ook vis laat vallen), eet ik evengoed dierlijke producten. Dat beperkt ik wel, maar dat neemt niet weg dat ik die dingen toch eet.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door Anon20190122 »

Ik ben het wel redelijk met jou eens jeste veganistisch gaat mij ook te ver eieren en kaas lust ik graag melk drink ik wel zo min mogelijk maar dat is mij meer om het vet te vermijden.
Gebruikersavatar
AnjaE
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 apr 2016, 18:54
Gender: Transgender
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door AnjaE »

tanisha schreef:Ik ben het wel redelijk met jou eens jeste veganistisch gaat mij ook te ver eieren en kaas lust ik graag melk drink ik wel zo min mogelijk maar dat is mij meer om het vet te vermijden.
Hier overigens ook hoor, ik eet eieren en kaas. Wel zoveel mogelijk vegetarische kaas (geen idee of dat ecologisch verantwoord is btw, moet ik eens opzoeken).