Weer vriendjes worden met de weegschaal.

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Weer vriendjes worden met de weegschaal.

Bericht door Charlotte_C »

Terwijl ik dit topic aan het schrijven ben, ben ik me ervan bewust dat er sommige mensen zijn die zullen zeggen of denken "meid waar maak je je druk om". Dat blijft een zienswijze die ik ook begrijp omdat er mensen zijn die zwaarder zijn dan ikzelf. Bij mij zit gewicht dan ook wel een beetje tussen mijn oortjes, zonder last te hebben van een eetstoornis ofzo :). Sinds ik op een bepaald moment, we schrijven 2007, op de weegschaal het grote getal 105 zag staan ben ik eigenlijk nooit meer opgehouden te monitoren. (Ik ben dat jaar in een half jaar tijd van 65 kilo naar 105 gegaan en het heeft me daarna wel enige tijd gekost om terug te komen op 65).

Er zullen misschien mensen zijn die de methode niet ondersteunen of goedkeuren, maar ik wil vooraf graag vragen om van dit "stok achter de deur topic" geen discussietopic te maken. Alvast bij voorbaat dank :hug2:

Ik heb een lengte van 1.75 en dat betekent dat mijn gewicht qua BMI niet hoger zou moeten zijn dan 76,5. Sinds een aantal jaar heb ik dat dan ook als psychologische bovengrens gesteld om niet meer overheen te komen. Nu constateerde ik gisteren dat ik toch wel weer akelig dicht in de buurt begon te komen en om die reden heb ik direct de rem erop gegooid. Dit topic heb ik nu geopend om een soort van stokje achter de deur te hebben de komende tijd. Ik heb voor mezelf gesteld dat ik binnen twee maanden weer op mijn vertrouwde 63-65 kilo wil zitten. Dat is het niveau waarop ik me het beste voel en waarop, ook niet geheel onbelangrijk, mijn kleding het beste zit.

Hoe is het zover gekomen dat er nu weer wat kilo's aan zitten?
Eigenlijk is het antwoord simpel. De afgelopen zomer hebben Isla en ik best wel een aantal keer genoten van een lunch hier bij het plaatselijke eetcafé 600m bij huis vandaan (overigens echt een aanradertje), en verder hebben wij allebei gedurende de zomer zo'n beetje alles gegeten wat los en vast zat en daarbij onze gebruikelijke koolhydraatarme levensstijl een beetje losgelaten. Fout, fout, fout, I know. Toen de zomer daarna een beetje op zijn einde liep kwam ik zelf in een dipje terecht, waardoor de wil om even een paar weken een slag te maken totaal ontbrak. Op dat moment ga je een spiraal in die eigenlijk niet of nauwelijks te stoppen is en die heeft geleid tot het huidige (gisteren) gewicht van 76,2. De laatste paar weken komt het overwegend door een overmatige consumptie van frikandellenbroodjes, pizza's en bezoekjes aan de friettend (600m de andere kant op).

Wat ga ik doen
Ik leef eigenlijk al jaren volgens een koolhydraatarme levensstijl en die levenswijze heb ik sinds gisteren weer opgepakt. De eerste tijd wat strenger om het meeste gewichtsverlies te realiseren en daarna weer ietsje losser zoals ik dat al jaren heb gedaan op een koolhydratenlevel waarop ik niet meer afval maar ook niet aankom.


Ik weet dat ik een héél erg lekker moment uitkies met de kerst en oud en nieuw voor de deur, maar voor mijn gevoel is NU het moment aangebroken om er iets aan te doen.

Groetjes en ik ga proberen elke dag even een update te doen (de eerste tijd in ieder geval),

:hbeat: Charlotte :hbeat:
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Weer vriendjes worden met de weegschaal.

Bericht door Charlotte_C »

Zondag 18 december 2016

Vandaag ben ik goed begonnen met een salade van 300 gram, waarin 3,2 gram koolhydraten per 100 gram zaten. Eigenlijk net even iets teveel voor de eerste fase, maar in vergelijking met de inname die ik de laatste weken heb gehad zet het zeker zoden aan de dijk. Het voordeel van low carb (koolhydraatarm) is dat je A sneller vol zit en B langer door kunt (ik in ieder geval wel).

Het was inmiddels bijna 5 uur toen ik besefte dat ik nog niet had gegeten sinds mijn ontbijt, dus hebben we maar even een rookworst opgewarmd en die met zijn twee met wat mosterd verorberd.

Vochtinname:
Water - 1.500 ML
Thee - 500 ML
Energy Drink - 500 ML (ondanks de vreselijke zoetstoffen toch de light variant)


Heb ik honger gehad? Nee :)
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Weer vriendjes worden met de weegschaal.

Bericht door Emma »

Met mijn lengte zou mijn gewicht niet hoger mogen zijn dan 91. Dat is voor mij fysiek onhaalbaar. Vergeet niet dat de BMI ontstaan is uit een onderzoekje van een statisticus, en dat er geen enkel bewijs is dat die grenzen heilig zijn of medisch verantwoord. Het is een handige vuistregel, meer niet.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Weer vriendjes worden met de weegschaal.

Bericht door Charlotte_C »

Daar ben ik het ook volledig mee eens Emma, het gaat bovenal om of je je goed voelt bij een gewicht.
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Weer vriendjes worden met de weegschaal.

Bericht door Charlotte_C »

19 december 2016

De eerste aanzet is er weer, de weg naar beneden is gestart. Ik heb daarnet een bezoekje aan de weegschaal gebracht en ik werd blij van wat ik zag. Het eerste resultaat is een daling van 76,2 naar 74,8. En nu zometeen maar even naar de winkel voor wat boodschappen :).

Lekker lopend zoals altijd :)
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Weer vriendjes worden met de weegschaal.

Bericht door Anon20180311 »

Hoi Lotte,

De weegschaal en ik erop ! Wij zullen wel nooit, echte vriendjes worden :o

Grtz Nick :cry:
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 564
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:48
Gender: Vrouw
Locatie: Rodenrijs

Re: Weer vriendjes worden met de weegschaal.

Bericht door Saskia »

Charlotte_C schreef:19 december 2016

De eerste aanzet is er weer, de weg naar beneden is gestart. Ik heb daarnet een bezoekje aan de weegschaal gebracht en ik werd blij van wat ik zag. Het eerste resultaat is een daling van 76,2 naar 74,8. En nu zometeen maar even naar de winkel voor wat boodschappen :).

Lekker lopend zoals altijd :)
1.4 kg eraf in 1 dag? Is mij nog nooit gelukt in een dag.
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Weer vriendjes worden met de weegschaal.

Bericht door Ender »

schommelt bij mij ook altijd als een gek.. kan zo 1,5kg verschil zitten per dag.. is voor mij belangrijker om gewoon 1x in de week te wegen, dat geeft een consistenter beeld :D
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Weer vriendjes worden met de weegschaal.

Bericht door Mr.X »

Goed streven, Charlotte. Ik zelf houd mijn gewicht ook goed in de gaten. Ik zit op de leeftijd dat vele leeftijdsgenoten (rond de 30) langzaamaan settelen, en over de jaren heen aankomen. En dan 10 jaar later ben je 10-15 kilo te zwaar, en vraag je je af, hoe kan dit? Dat wil ik dus voorkomen, dus monitor mijn gewicht, en eet accordingly.

Ik heb net een aantal dagen met vrienden en etentjes gehad, dus ben 2 kilo over het gewicht wat ik acceptabel vind, dus ga je wel even joinen in gezond eten. Nu weet ik dat het grootste gedeelte van dit extra gewicht vocht is, dus zal het snel weer verliezen. Maar een paar dagen lekker gezond eten voor kerst en oud en nieuw kan nooit kwaad.

Overigens is het heel makkelijk om een groot verlies te zien als je net begint. Is allemaal vocht. Vetverlies kun je binnen een paar dagen, of zelfs een week niet meetbaar zien op de weegschaal, helaas. Daarom zou gewicht ook een range moeten zijn. Zou je elke dag wegen (en dat doe ik) dan kom je er achter dat bepaald eten, sporten ed je gewicht zo een een halve kilo kan laten verschuiven, zonder dat je echt vet bent aangekomen.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Weer vriendjes worden met de weegschaal.

Bericht door Nate_0 »

Ik moet denk ik maar eens beginnen met mijn gewicht in de gaten houden... en een weegschaal kopen. :oops:
meerdere zakken met zaagsel