Hebbe julie vast ook wel...

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Hebbe julie vast ook wel...

Bericht door Fay »

Dat je de deur uitgaat om in dit geval een lekker broodje te halen, en je gemevrouwt wordt (of in het geval van FtM, gemeneert)

Ik was in de tuin bezig dus bijbehorende praktische unisex kleding

Los van dat lekkere broodje, buiten mijn vriendenclub zie ik niet zoveel mensen

Ik woon achteraf en ben gesteld op mijn rust en privacy, niemand kent me hier

In mijn hoofd ben vaak ik nog steeds een meneer, als ik in de spiegel kijk zie ik niet overduidelijk een vrouw, maar toch ook zeker geen man

Die discrepantie tussen zien en voelen blijft raar, als buitenwereld je dan even in je gezicht gooit hoe zij je blijkbaar zien, als vrouw , dan voelt dat ergens wel weer als bevestiging en dat dat ok is.

Ik moest er nu hartelijk in mezelf om lachen, het voelde wel goed, dus ik geniet er ff van in de wetenschap dat het een volgende keer elders weer gewoon meneer kan zijn

Naja, dat dus, verbazing over dergelijke situaties, misschien moet ik toch eens vaker de deur uit onder de mensen

Fee
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Hebbe julie vast ook wel...

Bericht door janine2363 »

Fay schreef: 23 feb 2018, 14:32 Naja, dat dus, verbazing over dergelijke situaties, misschien moet ik toch eens vaker de deur uit onder de mensen
Vandaag op het werk:

We hebben een hele toffe secretaresse, zij was ook degene die mij direkt een grote knuffel gaf na mijn eerste transitie deze zomer. En we babbelen veel met elkaar. Dus vandaag gewoon in het voorbijgaan, merkte ik op: "Weet je, nu zo na een half jaar als mijzelf en opmijzelf leven, ik kan mij eigenlijk niet meer voorstellen dat het ooit anders was. Ik vind het fijn om me zo te kleden (ben extra netjes, ga zometeen eten bij vrienden) en gewoon zo te zijn. Het is niets bijzonders, als euforie, ik ben gewoon fijn mijzelf"

Dus wat jij beschrijft heb, ik dus helemaal niet meer, een paar maanden geleden nog wel eens, toen soms een "mis-klik" voor de spiegel, net uit bed, maar nu niet. Ook als mijn zoontje op bezoek komt, en dan kleed ik mij meer als de papa die hij kende en laat ik make-up achterwege, maar ook dat maakt echt niet uit. Als we samen de stad inlopen en ik kom bekenden tegen, ook voor hen ben en blijf ik de Janine die zij kennen. En dat is juist omdat ik veel de deur uitga en ze mij dus ook leren kennen.

Sociale integratie, de erkenning van anderen naar je toe zal zeker helpen je eigen gevoel over jezelf consistenter te maken en die consistentie is -echt- heel fijn (en belangrijk)

Janine
Elke84
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2018, 10:04
Gender: Transgender
Locatie: Gent

Re: Hebbe julie vast ook wel...

Bericht door Elke84 »

Ik denk dat het intussen niet te onderschatten valt hoeveel mensen wel 'mee zijn', dat ze weten hoe ze je moeten aanspreken zelfs al heb je een baard tot onder je borsten en dat je meer bent dan een carnavalsgek, wat vroeger de standaard was (nuja, als halve Aalstenaar moet ik dat wel relativeren, de Belgen hier zullen dat ook wel snappen :D )

Een en ander heeft hier in België ook met Bo van Spilbeeck te maken hebben, je merkt daar duidelijk al een verschil in.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Hebbe julie vast ook wel...

Bericht door Anon20190501 »

Elke84 schreef: 23 feb 2018, 17:18

Een en ander heeft hier in België ook met Bo van Spilbeeck te maken hebben, je merkt daar duidelijk al een verschil in.
Behalve bij de lezers van hln.be dan ;-)
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Hebbe julie vast ook wel...

Bericht door Fay »

Ik geloof best dat mensen mee zijn maar ik ben dat niet altijd

Ik denk wel dat ik er van uit kan gaan dat ze een vrouw zien en niet ' een transgender' en daarom mevrouw zeggen, dat zou ik dan ook weer vreemd vinden

Ik ben er gewoon over verbaast als het weer gebeurd, die bevestiging heb je toch wel nodig om het besef in te laten dalen, de maatschappij is deels toch je spiegel, magoed, mun hoofd denkt dan, hoezo mevrouw in godsnaam, huh? ohja dat ben ik (?)

Een andere vriendin die ik 7 jaar niet had gesproken maar recent weer wel zei, goh, je bent ook niks veranderd, als ik dan pasfotos naast elkaar leg voor en na dan ben ik wel degelijk veranderd maar het zit hem allemaal in perceptie

Ik maak me dus geen illusies, morgen kan het gewoon weer meneer of jongen zijn (of vrouw) degene die me kent en kerel tegen me zegt krijgt een hengst ;)

Fay
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hebbe julie vast ook wel...

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik had het gisteren eigenlijk toen ik aan de band aan het werk was en 1 van de dames toch zich afvroeg hoe ze mij eigenlijk moest noemen.
Waarop ik zei dat ik om verwarring te voorkomen gewoon bij mijn mans naam genoemd wilde worden..
Aan de ene kant vond ik die vraag lief van haar, aan de andere kant baalde ik eigenlijk dat ik nog steeds niet aan de hormonen ben waardoor het voor sommige collega's erg verwarrend is wat ze met mij aan moeten.
Ze zien iets wat ze niet goed een plek kunnen geven want het draagt vrouwenkleding maar het koppie is toch nog echt mannelijk.
Uitgelegd ook waarom ik dit even zo wil laten en er zeker ook bij gezegd dat ik er niet blij mee ben maar kan de band van het proces niet sneller doorspoelen..al zou ik het soms wel kunnen willen.
De vraag laat mij wel blijken dat ze mij meer als vrouw zien dan als man als ze daar over nadenken in elk geval en dat vond ik wel een mooie gedachte.
Vind dit een erg lastige periode voor mij zelf maar ook de omgeving vindt het nog steeds lastig.

Lisa
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Hebbe julie vast ook wel...

Bericht door Fay »

Ik vindt het dapper, dat je zonder hrt al in het andere geslacht leeft, het lijkt mij heel moeilijk, zelf heb ik ervoor gekozen dat niet te doen en eerst de hrt af te wachten

Je kan natuurlijk altijd zeggen ik ik blijf nog ff man voordat je definitief omgaat, als dat makkelijker is

Fay
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hebbe julie vast ook wel...

Bericht door Anon20230219 »

Fay schreef: 23 feb 2018, 20:37 Ik vindt het dapper, dat je zonder hrt al in het andere geslacht leeft, het lijkt mij heel moeilijk, zelf heb ik ervoor gekozen dat niet te doen en eerst de hrt af te wachten

Je kan natuurlijk altijd zeggen ik ik blijf nog ff man voordat je definitief omgaat, als dat makkelijker is

Fay
Nou ik heb dit expres zo gedaan dat de omschakeling van man naar vrouw wat minder groot wordt.
Heb dit in geleidelijke kleine stapjes gedaan maar mensen welke mij een tijd niet hebben gezien tja die schrikken dan wel eventjes.
Het is soms best moeilijk geweest om zonder HRT al vrouwelijkere kleding te gaan dragen maar aan de andere kant heeft het mij ook heel erg gesterkt en reageer ik niet meer op stomme opmerkingen of dom gelach.
(Uiteraard laat ik mij niet alles zeggen of overkomen..)

Dinsdag heb ik een laatste afrondend gesprek met de psychiater en in de avond weer met mijn psychologe via Skype en dan wordt ik aan het team voor gedragen.
Eindelijk zal HRT dan in zicht gaan komen maar voor mij persoonlijk had dit allemaal wel wat sneller gekund.
Maar goed dat is een algemeen geluid wat je hoort aangaande dit proces.

Lisa,
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Hebbe julie vast ook wel...

Bericht door Fay »

Ieder kiest eigen pad ,ik had het niet gekund, ik voelde me een verklede banaan zeg maar,en zo heeft ieder eigen pad en das allemaal ok

Fay
AnnaNannette
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 aug 2017, 14:42
Gender: Vrouw

Re: Hebbe julie vast ook wel...

Bericht door AnnaNannette »

Ik leefde al als vrouw voordat ik eerste gesprek met psycholoog bij het VU had, nu ruim 20 jaar geleden. Nooit een dag spijt van gehad. En dat meneer heb ik alleen in het begin nog af en toe meegemaakt, maar toen ik een half jaar aan de hormonen was zo'n beetje lekker nooit meer gehoord als soms aan de telefoon.
Plaats reactie