Nog even over die AVG...

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Plaats reactie
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Nog even over die AVG...

Bericht door Emma »

Image

We hebben daar toch wel een beetje ons hoofd over gebroken. Niet iedereen is lid van het forum onder eigen naam, en gebruikt die eigen naam ook niet in het mailadres. Hoe kun je de privacy van personen beschermen die alleen onder een alias bij ons bekend zijn? We hebben maar besloten om iedereen over één kam te scheren en te doen alsof iedereen ‘echt’ is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Nog even over die AVG...

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik denk ook niet dat jullie veel risico lopen, want iedereen heeft zich vrijwillig aangemeld en ik ga er vanuit dat jullie geen database bijhouden met gegevens die op het forum gedeeld worden (daar zou je trouwens een dagtaak aan hebben volgens mij)
Irene
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Nog even over die AVG...

Bericht door Sara »

Het forum is een database met persoonsgegevens, veelal te herleiden naar natuurlijke personen (bijvoorbeeld via IP-adres), met bovendien wat categorieën van gegevens die als 'bijzonder' kunnen worden aangemerkt. Dat velen die gegevens (al dan niet bewust) 'vrijwillig' overhandigen, wil niet zeggen dat T-Nederland niet aan bepaalde verplichtingen moet voldoen, bijvoorbeeld op het gebied van beveiliging van die gegevens, het hebben van een duidelijke 'privacystatement' en (op den duur) kunnen voldoen aan bepaalde informatie en 'vergetelheids'-verzoeken.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Nog even over die AVG...

Bericht door Emma »

De forumposts worden expliciet openbaar gemaakt als je iets post. Dat geldt ook voor de besloten gedeelten, alleen is het publiek daar kleiner. Het voorkomen dat posts op straat komen te liggen, is dus niet aan de orde. De IP-adressen van waar gepost wordt mogen uiteraard niet openbaar gemaakt worden.
Dan rest nog het recht om vergeten te worden. Er is nog geen jurisprudentie, maar deze insteek is vermoedelijk gewoon van toepassing: https://blog.iusmentis.com/2018/04/03/g ... iscussies/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Nog even over die AVG...

Bericht door Sara »

De AVG is uiteraard van toepassing voor zover deze van toepassing is. Wat ‘openbaar’ is, is openbaar. Persoonsgegevens zijn persoonsgegevens als ze te herleiden zijn naar natuurlijke personen. Geanonimiseerde forumposts zijn dat waarschijnlijk niet.

In het museum waar ik werk gaan we ook geen museumobjecten weggooien als een schenker een vergetelheidsverzoek gaat doen (nog los van de vraag of we er überhaupt aan kunnen voldoen). Wel zijn er gegevens die we moeten bewaren die bezoekers of sommige medewerkers niet hoeven te zien.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Nog even over die AVG...

Bericht door Emma »

Maar dat is wat we al doen. Kunnen we heel lang over discussiëren, maar het is dus eigenlijk geen discussie.

Overigens vind ik dat er krampachtig gereageerd wordt op de AVG. De angst voor boetes regeert, en men gaat net zo te werk als in het Y2K tijdperk, veel te radicaal. Maar goed, ook wij gaan uiteindelijk aan de veilige kant zitten.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Nog even over die AVG...

Bericht door Sara »

Volgens mij zijn we het ook gewoon eens hoor, daar niet van.
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Nog even over die AVG...

Bericht door Ender »

holy fuck, niemand mag weten dat ik hier ENDER heet!!!! niet doorvertellen!
Plaats reactie