Ik heb weer een paard gered

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Plaats reactie
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Ik heb weer een paard gered

Bericht door Simão »

Dat zou ik niet moeten doen, wegens mijn chronsich nijpende finaciële situatie en het feit dat ik al 4 paarden, 2 honden, 5 katten (allemaal gered) en 4 kippen heb, maar ja... het was zeer slecht weer hier, een bevriende fokker had in een deal een mager ouder paard mt schoonheidsfoutje meegekregen en had geen stal over. Normaal is het niet erg dat paarden buiten staan, maar in dit noodweer moet een mager paard binnen staan omdat ze zoveel enrgie gebruiken met zoch warm houden dat ze nog magerder worden. En veel reserves had hij niet.
Mou had ik net het dak gerepareerd waardoor er og een box in mijn stal bruikbaar is... dus ja.
Ik hoefde niet meteen te betalen. Als ik het transport maar betaalde.
Gelukkig via een paardenforum een donatie binnengekregen die dat dekte dus vorige week vrijdag is hijin dat noodweer gebracht. Sindsdien trouwens veel beter weer gehad.
Het gaat nog niet zo goed samen met mijn anderen, omdat de enige merrie hengstig is en haar vriendjes hem dus verjagen om haar toe te eigenen.
Gelukkig heb ik heel veel land bij het is en ze hoeven elkaar niet eens te zien, dus de meeste tijd kan hij ze ontwijken.
Hij heet Van Gogh, wat ze vast niet goed uitspreken hier dus ik heb hem maar Vincent gedoopt.


Afbeelding


Afbeelding


https://www.youtube.com/watch?v=5LghPc-1N7A
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Ik heb weer een paard gered

Bericht door Hielke »

Goed gedaan @Simão !!

Zo te horen gaat hij bij jou veel liefde krijgen.
En gaat hij met veel kennis en ervaring verzorgt worden.
Hij sterkt dus vast snel weer aan :hbeat:
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Ik heb weer een paard gered

Bericht door Benjamin »

Vincent ziet er lief uit, maar ook erg mager. Ik snap nooit wat mensen toch aanrotzooien met dieren.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ik heb weer een paard gered

Bericht door Marica »

Goed gedaan hoor.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Ik heb weer een paard gered

Bericht door Simão »

Benjamin schreef: 30 nov 2019, 15:28 Vincent ziet er lief uit, maar ook erg mager. Ik snap nooit wat mensen toch aanrotzooien met dieren.
Ja, helaas worden ze vaak afgedankt en aan hun lot over gelaten, soms worden ze zelfs letterijk op straat gezet en soms gaan paarden hier dood aan verhongering, maar vaker nog gebrek aan water. Zigeuners (die hier vaak nog reizn met paard en wagen) staan er om bekend dat ze hun paarden niet genoeg laten drinken en er bezwijken er heel wat voor de kar.
Dit is niet het eerste paard dat ik in een dergelijke staat koop.
Mensen kopen ze vaak met enhousiasme en komen er dan achter dat het best kostbaar en arbeids intensief is om een paard te hebben en dat ze bovendien ook niet vanzelf doen wat je wilt, al zijn Lusitanos over het algemeen zo´n beetje de makkelijkste paarden om mee om te gaan en te rijden. (Waardoor het helaas ook makkelij is om ze gruwelijk te misbruiken). En dan moeten ze weer weg en het lukt niet altijd om ze snel te verkopen, maar ze willen dat ze geen geld meer kosten, dus krijgen ze gewoon geen voer meer. Als ze op een landje staan waar nog wat gras is hebben ze mazzel.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Ik heb weer een paard gered

Bericht door Benjamin »

@Simão
Woa. Weet je zeker dat dat "zigeuners" (dat is echt een lelijk woord) als in Roma zijn en niet andere nomadische volkeren of groepen die reizen met paarden? Bv. de "kampers" in Nederland zijn meestal ook geen Roma maar stammen af van verarmde keuterboeren. In Frankrijk heb je ook zulke groepen, die vaak wel contact hebben met Roma. Mijn ervaring is dat de Roma-volkeren extreem goed voor hun paarden zorgen en als het paard te oud is, gaat het in de goulash. Maar dat is misschien ook lokaal bepaald? Hoewel paarden heilig zijn voor Roma wereldwijd. Dat heeft ook een spirituele oorsprong. Ik ben zelf btw ook deels (Sinti) Roma, vandaar mijn verbazing.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Ik heb weer een paard gered

Bericht door Simão »

Ja ik weet het zeker. Ze spreken hun eigen talen.
Je hebt hier diverse soorten en ik vat ze daarom samen in het woord zigeuner. Maar ik zal voortaan voor Roma gaan. Ik had geen idee dat het een negatieve bijklank heeft, met name omdat ze zichzelf hier ook gewoon cigano noemen.
Ik ben zelf bevriend met een familie, die een paar maal in het jaar mijn woonplaats aandoet en heb er een aantal op Facebook als vriend.
Ze zijn helemaal niet allemaal slecht voor paarden, maar met name uitdroging is in de zomer doodsoorzaak nummer 1 onder de paarden van rondtrekkende Roma.

Overigens verdedig ik ze fel als er dingen op Facebook voorbij komen die aanzetten tot haat (met enige regelmaat komen er leugens voorbij over hoeveel ze zouden krijgen per persoon per maand van de staat), en ik zeg ook altijd dat ze echt niet allemaal hetzelfde zijn, maar ik kan echt niet gaan ontkennen dat er paarden zijn die in miserabele omstandigheden sterven in de handen van sommigen, want dat is gewoon een feit.
Maar dat neemt niet weg, als genoemd in mijn vorige post, dat er zat (en veel meer) portugezen zijn die hun paarden niet correct behandelen. Maar wat ik zeg, uitdroging is een typisch verschijnsel bij rondtrekkende Roma.


Voor een idee van Roma hier
https://www.youtube.com/watch?v=QadPDHvYlYM

https://www.youtube.com/watch?v=bSyNaUv ... jreload=10

https://www.youtube.com/watch?v=QOaYUUagafU
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Ik heb weer een paard gered

Bericht door Benjamin »

Ik geloof je zeker dat dit Roma zijn, en de filmpjes spreken voor zich. Ik vroeg het omdat sommige mensen alle rondtrekkende volkeren of zelfs woonwagenkampbewoners op een hoop gooien en zigeuner noemen.

Zigeuner is inderdaad een scheldwoord, althans zo beschouwen de meeste Roma het. Je hebt ook stammen die dermate ongeëmancipeerd zijn, dat ze zich er niet van bewust zijn een echt volk te zijn. De Roma hebben een taal zoals je weet, en ook een vlag. Het is een volk zoals ieder ander, maar dan zonder vast land of regio, en van een eenduidige religie en volksadministratie zoals bij de Joden is ook geen sprake. Niet meer sinds de voorouders verjaagd werden uit wat nu meen ik Pakistan is, de Roma huizen hadden en hindoe waren ongetwijfeld. Zoals de Joden ook hebben, zijn er de Romani diaspora. Een volk op drift geraakt. Roma zigeuners noemen, is zoiets als Nederlanders kaaskoppen. Het is niet de echte naam van het volk. Wat ik ook wel heb horen vertellen is dat mensen het extra naar vinden, omdat het herinnert aan de 'zigeunerkaart'. Zigeuner was de naam die de nazi's gaven aan het volk, nooit Roma. Je wilt niet de naam hebben die een overheerser aan je geeft, vgl. neger. Er wordt in Nederland nog niet moeilijk gedaan over de zigeunerschnitzel, maar in Duitsland is ook wel gesteggel geweest over zigeunersaus. Dat vind ik ook terrecht trouwens. Iedereen die het daar niet mee eens is, steek ik overhoop natuurlijk. Of ik steel je paard. Iemand nog scharen die geslepen moeten worden?

Maar het is goed en fijn dat Vincent weer een veilig plekje heeft. Kan hij permanent bij je blijven denk je? En hoe oud is hij? Mooi mens ben je.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Ik heb weer een paard gered

Bericht door Simão »

Paarden blijven tegenwoordig bij mij tot ze doodgaan, Teveel meegemaakt met loze beloftes van mensen die goed voor ze zouden zorgen. Hij is 16.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Ik heb weer een paard gered

Bericht door Simão »

De Roma zijn al zo´n 500 jaar in Portugal. Het grootste probleem van de Roma hier is de stateloosheid. Daardoor hebben ze minder plichten en vooral ook minder rechten en ziekenhuis opnames bv gaan meer door vanwege een goed hart van artsen dan het systeem.
Gelukkig zijn er genoeg mensen die om ze geven en worden er, vooal sinds dit jaar, steeds meer wetten aangepast zodat ze er van kunnen profiteren.

De meesten hier behoren tot de Calé /Kalé. Ze spreken Caló. Verder wordt er aardig wat ze zelf Manoushe noemen gesproken. Dat is Sinti. De rest spreekt over het algemeen para-romani, oftwel voornamelijk Portugees met romani woorden en uitdrukkingen erdoor. Dit zijn gewoonlijk mensen die hun bestaan opbouwen door op markten te staan en wonen vaak in kampen of huizen, hun kinderen gaan naar school.
Ze worden allemaal steeds meer gedwongen hun kinderen op school te doen en de eerste afgestudeerde Roma vrouwelijke advokaat is er ook al.
Aan de ene kant is het goed dat ze geletterd raken, aan de andere kant hindert hen dit in hun gewoontes van bv rondtrekken en "verblanken" ze op scholen. Ik weet niet of dat goed of slecht is, maar ik vind het altijd jammer als etnische groepen hun identiteit dreigen te verliezen.
De situatie van de Roma hier is niet te vergelijken met die in Nederland. Ze zijn de grootste minderheidgroepering van het land.
Ze zijn ook nog volop deel van folklore en erg zichtbaar.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Plaats reactie