Nieuwe chat! Zie dit topic.

Petitie, NOODKREET OUDERS VAN GENDERVARIANTE KINDEREN

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Petitie, NOODKREET OUDERS VAN GENDERVARIANTE KINDEREN

Bericht door Alice »

NOODKREET OUDERS VAN GENDERVARIANTE KINDEREN

"Ik Ben Niet Blauw, Niet Roze. Ik Ben Een Regenboog...En Ik Wil NU Geholpen Worden"

"De Wachtlijsten Moeten Korter !"

BERDACHE BELGIE
Wij, de Belgische vereniging van ouders met een gendervariant kind maken ons grote zorgen. Dit na de vele schrijnende verhalen van zeer ongeruste ouders en familie.

Meer en meer kinderen/jongeren durven hun ouders inlichten over hun gendervragen. De instroom in de zorg stijgt jaarlijks met 200%.
Wij juichen deze nieuwe sfeer van openheid absoluut toe. Maar die heeft ook een keerzijde: de wachttijden voor een eerste gesprek en nadien psychologische zorg bij het kinderen/jongerengenderteam in UZ Gent (het enige expertisecentrum in ons land voor -18 jarigen) zijn véél te lang. Soms tot meer dan 6 maanden.

Reeds in oktober 2015 kondigde minister De Block aan dat er voor de psychologische begeleiding van transgenders 1,17 miljoen euro zou worden vrijgemaakt. Tot op heden vertaalde zich dat in geen enkele concrete maatregel. Zoals bv het aanwerven van extra personeelsleden en het dus verkorten van de wachtlijst.

Met deze PETITIE trekt BERDACHE aan de alarmbel.
Het aantal kinderen/jongeren met suïcidaal (zelfmoord) gedrag stijgt zienderogen.
Extra aandacht en zorg is NU nodig!

Wij, ouders, familie, vrienden en sympathisanten van gendervariante kinderen vinden het noodzakelijk dat:

De beloofde financiële injectie vanuit de federale overheid in het veld van transgenderzorg zeer dringend gerealiseerd wordt.
Er op korte termijn een structurele professionele erkende dienst voor opvang en zorg voor minderjarige gendervariante kinderen en hun familie komt in UZ Gent.
Dat het UZ Gent deze dienst van voldoende middelen en personeelsleden voorziet om de jaarlijkse instroom van ruim 100 nieuwe aanmeldingen te kunnen opvangen.
Dat de wachttijden voor een eerste intakegesprek tot 2 weken wordt teruggebracht en de opstart voor een zorgtraject binnen de 3 maanden wordt gegarandeerd.

De petitie teken je hier!!!
http://petitieberdache.weebly.com/
http://www.berdache.be/
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Petitie, NOODKREET OUDERS VAN GENDERVARIANTE KINDEREN

Bericht door Alexandra »

6 maanden is nog netjes, vergeleken met het VU. ;) Ik moest zelf 15 maanden wachten voor start diagnose, plus 6 maanden wachtlijst voor SRS in Alkmaar. Voor het intake gesprek heb ik 4 maanden moeten wachten.

2 weken vind ik behoorlijk onrealistisch, en zelfs een beetje dwingend. 3-6 maanden lijkt mij toch heel reëel? Zeker in de medische wereld... probeer maar eens een afspraak te maken voor een andere operatie, meestal al minimaal 3 maanden volgeboekt.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Petitie, NOODKREET OUDERS VAN GENDERVARIANTE KINDEREN

Bericht door Alice »

Er is extra geld toegezegd voor transgender zorg en nu 1 1/2 jaar verder is er nog niets merkbaar in een verbetering van die zorg.
Waarom zouden ze niet aan de bel trekken, je kunt je beter nu laten horen dan blijven wachten dat het goed komt en ineens geconfronteerd worden met een opnamestop ofzo.

Net zo als in NL het geld is er, de kennis en de mogelijkheden zijn er maar toch blijft het moeilijk gaan.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Petitie, NOODKREET OUDERS VAN GENDERVARIANTE KINDEREN

Bericht door Alexandra »

Ja, je hebt gelijk. Er is niet veel vooruitgang... eerder een soort van voortschrijdende stagnatie...een wond die maar niet wil genezen...
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb