Cispersoon met vriendelijke vragen

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Wesley
Gast

Cispersoon met vriendelijke vragen

Bericht door Wesley »

Hallo allemaal!

Allereerst mijn excuses als ik als cis persoon niet 'welkom' ben en indring, maar ik wil graag meer weten. Indien dit het geval is, laat het mij gerust weten, dan zal ik vertrekken.

Mijn naam is Wesley en ik ben een 29-jarige cis man.

Een vriend van mij uit Engeland is non-binair en van diegene leer ik veel dingen. Echter, ik weet niet zo goed hoe ik non-binaire personen in het Nederlands moet aanspreken i.p.v. hij of zij. Wat zijn de verschillende voornaamwoorden die ik kan/moet gebruiken?

Haha, ik werd als het ware in het diepe gegooid, dus het is voor mij soms nog wat lastig te begrijpen, en dus wil ik ervoor zorgen dat ik dit zo snel mogelijk leer.

Ik ben altijd opgegroeid met de gedachte dat er maar twee geslachten zijn omdat dit mij is aangeleerd, maar ik weet al een tijd dat er meer is dan alleen man of vrouw. Ongeveer een maand geleden had ik iemand uit Engeland ontmoet die non-binair is. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik meer interesse heb gekregen in dit onderwerp en alles in turbo tempo moest leren.

Ik geef alleen wel toe dat het nogal intimiderend is. Gezien de houding van de meeste cis personen tegenover trans personen, kan ik me goed voorstellen dat er frustratie of woede is tegenover mensen zoals ik. Ik hoop daarom echt dat wat ik doe en zeg goed overkom, want het laatste wat ik wil is anderen kwetsen, zeker als ze al onderdrukt worden door anderen en de maatschappij... Want onderdrukking ken ik zelf ook. Niet qua geslacht, seksualiteit of ras, maar op een andere manier. De behandeling die je krijgt als je de stempel hebt dat je op het voortgezet speciaal onderwijs zit/hebt gezeten is niet mis... Al helemaal als je daar niet thuishoort maar er toch werd geforceerd.

Geen druk natuurlijk, maar ik hoop dat ik antwoorden kan krijgen op mijn vraag, dat zou ik fijn vinden :)
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Cispersoon met vriendelijke vragen

Bericht door Eva »

Transgender Netwerk Nederland probeert daar wel richting aan te geven op deze pagina. Niet iedereen in 'onze kringen' is daar heel blij mee. Eén van onze forumleden doet een serieuze (en in mijn ogen betere) poging, lees hier.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Cispersoon met vriendelijke vragen

Bericht door Eva »

Overigens mijn waardering dat je die mens serieus neemt! :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Wesley
Gast

Re: Cispersoon met vriendelijke vragen

Bericht door Wesley »

Bedankt Eva! Ik zal na het eten beide links bekijken :)

Graag gedaan natuurlijk. Ik vind het doodnormaal om diegene serieus te nemen. En overigens iedereen serieus te nemen. Het is allemaal al zwaar genoeg ;)
SamRotterdam
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jun 2020, 12:51
Gender: Trans FtM

Re: Cispersoon met vriendelijke vragen

Bericht door SamRotterdam »

Hallo Wesley
Ik heb zelf niks tegen cisgender mensen en volgens mij de meeste transgender mensen niet . Ik bekijk het altijd per individu maar dat doe ik eigenlijk met alles . En ik kan zeker waarderen dat je non binaire mensen hierin tegemoet wilt komen . Ik wist trouwens eerst ook niet dat gender zo divers kon zijn en ik ben transgender , ken je nagaan . Ik heb ook een non binaire kennis en toen hij dat vertelde was het voor hem geen punt om met hem en hij aangesproken te worden , dus ik vroeg het gewoon aan hem . Ik vermijd zelf een beetje woorden als kerel of gozer of man , en noem hem vaak bij de voornaam . Dus als je iemand tegenkomt die non binair is , is het juist wel prettig om het die persoon zelf te vragen . Wat ik zelf makkelijke genderneutrale voornaamwoorden vind is , hen en die . Deze worden ook het meest gebruikt eigenlijk . Soms heeft iemand zelf een creatieve oplossing , ok dan gebruik ik die woorden . En dat is soms als iemand ouder is van een kind en Mappa heet in dat gezin . Ik vind het zelf ook heel boeiend om onze taal daarin te zien groeien . Non binaire personen zijn er altijd geweest en in veel culturen kun je dat nog terugzien in de kunst of verhalen , dans of godenafbeeldingen . In de westerse wereld is eigenlijk onder invloed van religie dit aspect onderbelicht gebleven en ook bv in de Tweede Wereldoorlog is er een belangrijk instituut , Institut für Sexualwissenschaft vernietigd in opdracht van Hitler en daarmee veel documentatie over seksuele en gender diversiteit . Dus hier in het westen lijkt een nieuw iets maar dat is niet zo . Maar goed , dit even terzijde . Bedankt voor je belangstelling en nog een fijne avond .
Ancient Soul | Futuristic Mind
Wesley
Gast

Re: Cispersoon met vriendelijke vragen

Bericht door Wesley »

Hallo Sam,

Bedankt voor de informatie! :) Ik zal dit in gedachten houden. Diegene wilt graag aangesproken worden met 'they' en 'them', dus hen, die of diegene zal het dan zijn voor die vriend. Diegene wil Nederlands leren, dus altijd leuk om dit dan aan die te leren!

Jij ook een fijne dag!
Gesloten