Hoe ervaar je je man-/vrouw-/ietsanders zijn?

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Nilas
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 apr 2019, 22:16
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Brabant

Re: Hoe ervaar je je man-/vrouw-/ietsanders zijn?

Bericht door Nilas »

Ik zit nog maar in de 'beginfase', dus misschien heb je niet zo veel aan mij, maar ik ga toch reageren.

Ik ben 23 jaar en fysiek vrouw. Ik had vroeger geen vriendinnen, stond altijd alleen in de pauze, kon met niemand omgaan, mocht nooit meedoen in groepswerk, was vreselijk onzeker, huilde mezelf in slaap omdat ik dood wilde etc. Pas twee jaar geleden werd de diagnose autisme gesteld. Het gaat nu goed, omdat ik daarvoor begeleiding krijg.

Nu ben ik aan het zoeken naar mijn ware gender identity. Wat ik hierboven heb beschreven is namelijk niet het enige, ik droeg namelijk ook jongenskleding. Na mijn eindexamen ben ik weer vrouwenkleding gaan dragen maar voelde me er nooit goed in. Nu ben ik weer mannenkleding gaan dragen en wauw, dat is een verademing. Ik word letterlijk misselijk (!) van vrouwenkleding. Misschien heeft mijn autisme verbloemd dat ik in de knoop zat met mijn gender. Had ik geen autisme gehad, dan had ik misschien eerder ontdekt dat er iets anders (namelijk gender dysforie) aan de hand was.

Toch zijn er ook dagen dat ik me niet 100% man voel, meer een beetje er tussenin. Ben ik dan gender fluid, of toch transgender. Dat is de vraag waar ik me nu mee bezig houd, want ik weet in elk geval dat ik niet helemaal cis ben. Het zal nog wel even duren voordat ik antwoord heb op die vraag. Ik heb overigens geen diagnose gender dysforie, ben nergens ingeschreven bij een ziekenhuis etc, en dat hoeft voor mij voorlopig ook niet. Wellicht in de toekomst, maar op dit moment heb ik die behoefte ook niet.

Het is inderdaad heel moeilijk om te zeggen 'ben ik cis of trans' want hoe weet je nou of je je 'voldoende vrouw voelt' om cis te zijn? Wat is 'je vrouw voelen' en waar ligt de grens? Ik kan wel zeggen 'ik zit als een man', 'ik game als man' (kan dat?) en 'ik kleed me als man', maar tja, ben je dan qua gender ook een man?
oh, is that what they call it nowadays :fpalm:
LoremIpsum
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2019, 13:21
Gender: Genderfluid

Re: Hoe ervaar je je man-/vrouw-/ietsanders zijn?

Bericht door LoremIpsum »

Ik ga ook een poging wagen.
Ben je vrouw, man, iets anders?
Ik ben LoremIpsum, 26, en heb een mannelijk lichaam. Ik ben fervent Formule 1 fan, doe aan modelbouw en ben geïnteresseerd in techniek. Betekent dit dat ik een man ben? Nee, die categorisatie voelt niet altijd goed. Betekent dat dan dat ik een vrouw ben? Nee, ook niet. Ik zit er een beetje tussenin, en heb heel lang geprobeerd een "hokje" of categorie te vinden waar ik dan wel in pas, maar ik begin er langzaamaan vrede mee te krijgen dat die wellicht helemaal niet bestaat.

Ik heb niet de mate van dysforie die sommigen hier beschrijven. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik helemaal van dat mannelijke lichaam af moest, of dat ik erin gevangen zat. Het heeft echter ook nooit helemaal goed gevoeld, een beetje alsof het niet helemaal "af" was. Een aantal jaar geleden ben ik begonnen met het dragen van breastforms, en om een reden die ik zelf niet helemaal snap, zorgde dat voor een enorme rust in mijn hoofd. Ik kreeg toen pas door dat ik daarvoor eigenlijk altijd een gejaagd gevoel had, altijd een bepaald niveau van stress had, ook als ik gewoon op de bank een boek zat te lezen. Die breastforms zorgden voor een bepaalde rust, voor een bepaald gevoel van vertrouwen, voor een bepaald gemak. Het is dan echter ook weer niet zo dat ik altijd dysforie heb jegens mijn platte borst. Ik ben blij dat ik mijn breastforms kan laten liggen als ik er even geen behoefte aan heb en heb ook niet de behoefte om permanent iets aan mijn lichaam te veranderen.

Ook qua kleding zit ik een beetje in het midden. Ik heb geëxperimenteerd met leuke jurkjes, schattige topjes en vrouwelijke schoenen, maar dat voelde nooit echt goed. Het voelde meer als een verkleedpartij dan als kleding die echt goed bij mij past. Volledig mannelijke kleding is het dan echter ook weer niet echt. Ik begin steeds meer een smaak te ontwikkelen die niet overduidelijk mannelijk en niet overduidelijk vrouwelijk is. Kleurrijke shirts met toffe patronen boven skinny jeans, in plaats van een bloemetjesjurk of een vest dat overduidelijk van de mannenafdeling komt. Ik probeer er een beetje mee te spelen en probeer uit te komen op iets dat "LoremIpsum" zegt in plaats van "man" of "vrouw".
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoe ervaar je je man-/vrouw-/ietsanders zijn?

Bericht door Marica »

Na mijn coming out kwamen de verhalen van familie en vrienden vanzelf met dat ik anders was dan wat ze van een jongen verwachten.

Ik speelde graag met meisjes, was graag in hun gezelschap en hield enorm van met elkaar kunnen kletsen over van alles en nog wat.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gesloten