Hoe tolerant is Nederland?

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Claire&Laura
Gast

Hoe tolerant is Nederland?

Bericht door Claire&Laura »

Voor de opleiding journalistiek zijn wij bezig met een artikel over hoe tolerant de Nederlanders zijn ten opzichte van transgenders. Daarom de vraag aan jullie: Hoe ervaren jullie dit? Wordt je als transgender geaccepteerd? Heb je een voorbeeld van een situatie dat jij je niet geaccepteerd voelde door de mensen om je heen? :naughty:
We hebben alle rapporten en onderzoeken al doorgespit, maar zijn nog op zoek naar echte ervaringen. De mensen zelf zijn natuurlijk net zo belangrijk, misschien wel NOG belangrijker dan een onderzoekje van een of andere professor.

We hopen dat jullie kunnen helpen! :wship:
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe tolerant is Nederland?

Bericht door Eva »

Kunnen we een link krijgen zodat we ons een indruk kunnen vormen van jullie opzet? Dan weten we hier beter waarover we het hebben :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Claire&Laura
Gast

Re: Hoe tolerant is Nederland?

Bericht door Claire&Laura »

Eva schreef:Kunnen we een link krijgen zodat we ons een indruk kunnen vormen van jullie opzet? Dan weten we hier beter waarover we het hebben :)
Ik heb niet echt een linkje want het artikel is nog niet geschreven. Maar ik kan natuurlijk wel wat meer uitleggen over hoe het in elkaar zit! Het gaat om een opdracht voor het vak Research, daarvoor maken wij een researchdossier. Dit betekent dat we zo veel mogelijk informatie moeten zien te vinden over een bepaald onderwerp en ook allerlei verschillende bronnen daarvoor bij elkaar moeten krijgen. In ons geval gaat dat dus over de tolerantie van de Nederlandse bevolking ten opzichte van transgenders. We hebben al allerlei bronnen, zoals het COC en wat onderzoeken van het Sociaal Cultureel Planbureau, maar zijn nog op zoek naar de verhalen van de mensen zelf, en daarvoor willen we graag een oproepje doen aan de lezers van dit forum.
Naar aanleiding van dit researchdossier schrijven we een artikeltje dat verder nergens wordt gepubliceerd of gebruikt maar gewoon voor ons dient als oefening.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is hoe het precies in elkaar zit :)
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Hoe tolerant is Nederland?

Bericht door wiggeltje »

Leuk vraagje.. :)

Zelf ervaar ik het Nederlandse volk in Nederland als tolerant, maar dat ligt ook aan mijn karakter. In sommige "soort-van-mensen".. wijken, heb ik wel wat afweer bij me zoals een mes en wat peperspray. Eenmaal moet/ ga ik vaak van a naar b en onze "democratische" regering heeft helaas bepaalde culturele soorten gestationeerd die, zoals zelfs een kind al kon voorspellen, vervelend kunnen gaan doen. Zelf nooit echt problemen meegemaakt. Meestal reageren mensen erg cool naar mij toe en ik ben ook tolerant naar andere toe. Ik tolereer ten eerste elk soort van (seksuele) geaardheid, ongeacht welke, zolang er respect is naar elkaar.
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Hoe tolerant is Nederland?

Bericht door wiggeltje »

toevoeging:

vergat ik erbij te zeggen.. anders heb je geen beeld van mij..
Ik, man-geboren, draag dan vrouwelijke kledij, hakken/ sandalen, make up. En je kunt aan mij (deels) opmerken dat ik een man ben (ik heb nooit hormonen gehad en ik wil geen borstprothesen). Ik koop mijn bovenkledij dan ook op de kinderafdeling (zoals borstloze jurkjes) :)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Hoe tolerant is Nederland?

Bericht door Anon20180501 »

anders heb je geen beeld van mij..
Mes, en pepperspray, ik dacht die zal dan vast ook wel stilettohakken dragen, dat is een moordvrouw..!
maar nee, een borstloos jurkje, inderdaad goed dat je het er even bij vertelt... :)
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Hoe tolerant is Nederland?

Bericht door wiggeltje »

Borsten vind ik niet echt zo'n punt ;) komt ooit wel

Maar serieus, ik draag dat natuurlijk niet altijd bij me, sowieso in en om mijn woonplaats niet. Wel voel ik me als ik rondtrek elders via openbaar vervoer, te voet en/ of te fiets rondtrek door het land of Europa beter op mijn gemak hiermee. Goed is het niet, beken ik, maar wel mijn persoonlijke realiteit en ik vind het niet eens zo vreemd. Gelukkig nooit zoiets van narigheid meegemaakt.. en natuurlijk zoek ik dat ook niet graag op. Tolerantie van Nederland is zeker geen 100% vind ik. Ik geef het een 7. Wel een voldoende dus :)

Ik ben er trouwens ook erg benieuwd naar hoe anderen de tolerantie vinden? Al hou ik me nooit echt zozeer bezig met (wel-of-niet)- tolerantie
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Hoe tolerant is Nederland?

Bericht door janine2363 »

Welke, streek, stad, demografie, leeftijds groep, sociale omgeving, profesioneele omgeving, arbeids-sector etc ?
't zal nogal verschillen.

Tolerant van "tolereren"; dat benadrukt "anders zijn". Wordt liever geaccepteerd, "embraced", dan getolereerd.

Maar OK, na dit gemijmer, de balans van mijn goede vs. minder goede ervaringen vs. slechte (als "niet getolereerd")
4-5-1 op 10
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Hoe tolerant is Nederland?

Bericht door Anon20180501 »

Hi Wiggeltje, ik had een paar berichtjes van je terug gelezen en daarin had je het al over je thuissituatie, die is idd verre van ideaal. Ik vind het echt heel erg knap hoe je ermee omgaat, maar ik vraag me wel af hoe lang ik zoiets volgehouden zou hebben. Ik ben 1x geswitcht en daarna nooit meer, hoefde gelukkig ook niet want ik zou er knettergek van zijn geworden... :)

Ik zou bijna willen vragen wanneer je er weer op uit trekt, lijkt me wel gezellig om een keer met jou rond te trekken... :)
Ik ben er trouwens ook erg benieuwd naar hoe anderen de tolerantie vinden? Al hou ik me nooit echt zozeer bezig met (wel-of-niet)- tolerantie
Er zijn een paar andere topics die erover gaan, als je de zoekfunctie gebruikt (rechtsboven) vind je ze denk ik zo terug. Omdat dergelijke onderwerpen vrij gevoelig liggen en de meningen zeer uiteen lopen en vaak tot onenigheid leiden wordt er wel scherp op gemodereerd... maar dat snap je wel.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe tolerant is Nederland?

Bericht door Eva »

Even iets specifieker over tolerantie vanuit bepaalde kringen. Ik heb inderdaad wel enige weerstand/weerzin ervaren en dat was uit religieuze hoek en met religieuze beweegredenen, dat kan ik niet ontkennen. Gelukkig stonden daar vanuit eveneens religieuze hoek (moslims) bijzonder positieve ervaringen tegenover.
Over onze al dan niet democratische overheid doe ik er het liefst het zwijgen toe. Met politiek en religie gaan we hier immers behoedzaam om en dat wil ik graag zo houden. Eén dingetje misschien: democratie kan altijd beter, vooral als je je ermee bemoeit.
Genoeg daarover nu.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)