Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Hanne Nachtergaele
Gast

Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Hanne Nachtergaele »

Hallo iedereen!


Mijn naam is Hanne Nachtergaele. Ik zit in mijn laatste jaar Retailmanagement aan HoGent. Mijn opleiding volgt het principe van duaal leren: 3 weken les worden afgewisseld met 3 weken stage. Zowel dit jaar, als vorig jaar, loop ik stage bij Hunkemöller.

Wat ik vooral leerde bij Hunkemöller is dat er vaak grote verhalen worden gedeeld. Klanten vertellen over minderwaardigheidscomplexen, over borstkanker, over liefdesverdriet en andere zeer persoonlijke zaken.
Elke keer opnieuw ben ik echt geraakt door deze verhalen, en hieruit ontstond ook mijn onderwerp voor de bachelorproef die ik dit jaar mag schrijven. Enkele weken terug mocht ik een vrouw helpen die lingerie kwam kopen voor haar dochter. Haar transgender dochter, die tot kort geleden nog gewoon haar zoon was. Het was een moeilijk, moedig en mooi gesprek.

Ons gesprek heeft een hele tijd door mijn hoofd gespookt, de woorden van de moeder hadden met erg geraakt. Daarom zou ik voor mijn bachelorproef en vanuit mijn ervaring in een lingeriezaak graag onderzoek verrichten naar transgenders en lingerie.

Hiervoor zou ik jullie hulp kunnen gebruiken; voor ik mijn onderwerp definitief kan indienen, zou ik willen weten of het moeilijk is voor Transgenders om geschikte lingerie te vinden? Kunnen zij enkel online of in het alternatieve circuit terecht? Zouden jullie het interessant vinden moest een onderneming als Hunkemöller, lingerie voor Transgenders verkopen? Of is het net eerder tegenstrijdig met Transseksualiteit?

Met een groeiende openheid en bespreekbaarheid rond dit thema, hoop ik een lans te breken voor transgenders die op zoek zijn in hun nieuwe seksualiteit. Omdat zij zich ook sexy en zelfzeker zouden kunnen voelen, met begrip voor de lange weg die ze al afgelegd hebben, en met het oog op een nieuwe toekomst, in het juiste lichaam en met de juiste lingerie want ‚Sexy comes in all shapes’ - Hunkemöller.


Alvast bedankt!
Ik kijk uit naar jullie antwoorden!


Hanne Nachtergaele
hanne.nachtergaele (a) gmail.com
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Ender »

Hey Hanne,

Is dit dan vooral gericht op man-naar-vrouw (MtF) transgenders? of ook vrouw-naar-man (FtM)? Want vrouwenlingerie gaat mij eigenlijk niks aan, maar als de Hunkemöller bv ook binders gaat verkopen voor FtM's ben ik daar wel voor in. Naar mijn weten is er maar 1 zaak in Nederland die binders verkoopt, meestal moeten FtM's hun binder bestellen via internet vanuit Engeland, de VS of China. Ook boxers met "vulling" zijn erg moeilijk te krijgen, maar weet zo niet bij mezelf of ik zoiets zou durven kopen "in het openbaar"..

My 2 cents..

-Ender
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door MichelleB »

Ik ben helemaal voor!! Wel zou het fijn zijn als je dat toch discreet zou kunnen behandelen. Mooie lingerie lijkt me heel tof, maar om luidruchting geslachtsdelen te gaan bespreken in een volle winkel gaat me weer iets te ver.

Misschien iets dat wat strakker zit (voor MtF's), zodat je de boel toch enigszins kan verbergen?
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Dieuwertje »

Ik ben ook voor. En niet alleen strak, want dat is er best wel, maar ook breder in het kruis. Als het te smal is kan het na enige tijd lelijk in de knel komen.
Maar of er een markt voor is? Speciaal als het label 'trans' aan een lingeriestuk gehangen wordt vrees ik dat dat dan alleen weer in de webshop verkocht wordt. Hoewel 'alleen in de webshop te koop' van dat soort kleding voor de meeste ketens ook al een vooruitgang zou zijn.
Denk trouwens dat kopen in een lingerie winkel over het algemeen wel discreet zal gaan. Geen toestanden als Leisure Suite Larry in de apotheek (voor wie dat nog kent).
Gebruikersavatar
Beardelady
Berichten: 324
Lid geworden op: 01 jan 2015, 11:32
Gender: Vrouw

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Beardelady »

Ik vraag mij vooral af er bedoeld wordt met 'transgender lingerie'? Kan dit toegelicht worden? Want ik draag nu ook gewoon een 'cis bh' en 'cis brazlian'..
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Jer158 »

Joukje schreef:Ik vraag mij vooral af er bedoeld wordt met 'transgender lingerie'? Kan dit toegelicht worden? Want ik draag nu ook gewoon een 'cis bh' en 'cis brazlian'..
Wat is een brazlian?
Hung her from the branches of a mango tree
Silvia
Berichten: 584
Lid geworden op: 01 sep 2013, 14:16
Gender: Vrouw
Locatie: Zoetermeer

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Silvia »

heb de operatie ondergaan , dus de broekjes passen goed , heb ook een borst vergroting gehad , dus de BH's daar kan ik makkelijk aan , en de
medewerksters van Hunkemöller helpen erg goed , ik ga wel vaker als ik iets wil naar Hunkemöller :)
Everyone is Perfect in their Own Way


Afbeelding
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Danielle »

Ik denk dat er zeker wel ruimte is voor transgenders als doelgroep bij de Hunk. Daar kan speciefiek lingerie voor ontwikkeld worden, maar ik denk dat dat nog best een lastige niche is. Plus ergens een 'trans' label in naaien zit ik alvast niet zo op te wachten.

Wat ik een beter idee zou vinden is de maatrange in vooral de BH's uitbreiden. Veel transvrouwen hebben een relatief grote omvang en in verhouding een kleine cupmaat. Ik zit zelf bijvoorbeeld met een 85-90 AA(A). Daar is weinig in te vinden, er zijn speciaalzaken die richten op kleine cupmaten maar dat levert toch best een soort zelf-stigma op. Ik heb onlangs bralettes gekocht bij de Hunkemoller en het is zo enorm validerend om gewoon passende lingerie te kunnen kopen bij een mainstream winkel. Dat is deel van assortiment dat best uitgebreid mag worden.

Het toevoegen van binders voor transmannen en genderqueers met een vrouwelijk lichaam lijkt me aan de ene kant een goed idee, maar aan de andere kant lastig om die doelgroep te bereiken. Als je jezelf een man voelt dan is ondergoed kopen in een winkel die zich etaleert als vrouwelijke lingeriezaak waarschijnlijk (maar ik moet me nu even verbeelden hoe het is als transman) niet iets waar je op zit te wachten.

Wat me sowieso een goed idee lijkt voor een bedrijf als Hunkemoller is het personeel trainen in transgender awareness. Zorg dat het personeel begrijpt waar transvrouwen mee kampen. Wat hun onzekerheden zijn en wat de specifieke behoeften van deze doelgroep is. Dat zou ik dan ook naar de buitenwereld toe gecommuniceerd kunnen worden. Daar ligt wél een taak voor de marketingafdeling. Bijvoorbeeld op eenzelfde subtiele manier als Bol.com dat twee jaar terug in een reclamecampagne deed: https://www.youtube.com/watch?v=vGaV0h4vFeA
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Beardelady
Berichten: 324
Lid geworden op: 01 jan 2015, 11:32
Gender: Vrouw

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Beardelady »

Jer158 schreef:
Joukje schreef:Ik vraag mij vooral af er bedoeld wordt met 'transgender lingerie'? Kan dit toegelicht worden? Want ik draag nu ook gewoon een 'cis bh' en 'cis brazlian'..
Wat is een brazlian?
Google het zelf ff.. Of check de site van Hnkemuller..
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Jer158 »

Joukje schreef:Google het zelf ff.. Of check de site van brazlian..
Thanks, daar had ik niet aan gedacht. :fpalm: Blijkt dat je brazilian bedoelt. Dat zegt mij ook niets, maar geeft in elk geval meer hits op Google. Voor andere meelezers: is een soort slipje.
Hung her from the branches of a mango tree