Nieuwe chat! Zie dit topic.

Korte vragenlijst genderdysforie

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Korte vragenlijst genderdysforie

Bericht door Venusss »

1. realisatie = op latere leeftijd
2. leeftijdsgebonden = inderdaad vanaf jongs af 1) anders voelen, 2) anders gedragen, 3) andere verlangens, 4) niet goed kunnen functioneren, 5) ongelukkig voelen
3. stereotypering = afhankelijk naar welke maatschappij we hier eigenlijk naar refereren denk ik wel dat maatschappij zoals wij dat hier in Nederland kennen verantwoordelijk is voor een hokjes cultuur, je hebt geslacht x dus ik verwacht van jou resultaat y en andersom
4. maatschappij = ik zie teweinig erkenning van de diversiteit onder de verschillende soorten transgenders. Merk wel dat de nieuwe maatschappij cis vrouwen steeds meer financieel onafhankelijk worden en meer verantwoordelijkheden krijgen in tegenstelling tot vroeger, dat alleen de man met een vaste baan had. Het lijkt alsof hierdoor de mannelijke en vrouwelijke rolverdeling lijkt omgedraaid afgelopen jaren. Het lijkt alsof cisvrouwen wakker zijn geworden waardoor ze hun kansen pakken bovenaan de evolutionaire ladder opklimmen, omdat mannen steeds minder dominant worden. Er is een grote acceptatie van metro-mannelijkheid. Je zou bijna zeggen dat het alphamannetje zijn jagersinstinct verloren heeft en wellicht over een paar jaar zelfs met uitsterven wordt bedreigd.
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Gebruikersavatar
Petra-S
Berichten: 175
Lid geworden op: 12 okt 2016, 11:32
Gender: Vrouw
Locatie: Hoensbroek, Limburg

Re: Korte vragenlijst genderdysforie

Bericht door Petra-S »

Dit zijn de vragen:
1. Hoe kwam je erachter dat je genderdysforie had?
Het begon zo'n 30 jaar geleden met af en toe kleding of schoenen dragen van mijn ex., Steeds weer weggedrukt en opnieuw begonnen. Steeds iets meer, dan weer alles weggegooid. Een paar jaar geleden kwam ik er achter dat ik echter niet de enige was en geen ernstige afwijking heb maar dat het genderdysforie heet.
2. Voelde je je vanaf een jonge leeftijd al anders?
Nee, niet echt maar ben wel de eerste 6 jaar van mijn leven eenzaam zonder andere leeftijdsgenoten opgegroeid, wellich had dat ook invloed. Wel was ik nooit de echte stoere knul.
3. Denk je dat het is veroorzaakt door de stereotypes en de maatschappij, of denk je dat de oorzaak toch lichamelijk is?
Wellicht beide, maar vind ik moeilijk te zeggen. Uiteraard zal een groot deel te maken hebben met de hormoon huishouding.
4. Probeert de maatschappij mensen in een bepaald hokje te duwen? Jij bent een vrouw, dus dan moet je zus en zo doen…
Onze hele maatschappij bestaat uit onnodige hokjes. Man, vrouw. Crossdresser, travestiet, transgenderist, genderfluid, tyranssexueel etc. Als we iemand niet in een hokje kunnen plaatsen hebben we een probleem. Zelf loop ik nu al maanden uitsluitend in vrouwenkleding, heb borstontwikkeling, maar nog een mannenkop en vaak zonder pruik buiten en dat roept vragen op. Wat is het? Man, Vrouw of??????

Ik denk ook wel dat vier vragen wat weinig is om de gehele problematiek in beeld te brengen. Aan de andere kant kun je jezelf afvragen of het een problematiek is en voor wie.

Groetjes en suc6,

Petra
Volg ook mijn blog: https://petratransgender.wordpress.com/
Ik wil niet anders zijn. Ik wil gewoon mijzelf zijn!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Korte vragenlijst genderdysforie

Bericht door Tanja »

1. Hoe kwam je erachter dat je genderdysforie had?

Heel lang geleden (ben 47) op ongeveer 8 jarige leeftijd trok ik al kleding aan van mijn nicht en tante. Ik wist natuurlijk toendertijd totaal niet waarom ik dat deed maar het voelde als eigen. Mijn moeder had de leesmap en daar zat ik altijd al in te pluizen. Ook de Libelle en andere specifieke vrouwenbladen hadden al mijn voorkeur. Was bv gek op de Tina hihi. Op een gegeven moment las ik een artikel over dr Biber uit Amerika. Hij maakte van mannen een vrouw....wowwww toen viel het kwartje en wist ik zeker dat ik ook zo was.

2. Voelde je je vanaf een jonge leeftijd al anders?

Ik voelde mij altijd meer op mijn gemak met meisjes, Ik deed wel echte jongensdingen, zat op voetbal (was echttt slecht), reed op mijn crossfiets en was redelijk fanatiek op de kart. Bomenklimmen en andere zaken waren niet echt aan mij besteed. Ik was jaloers op mijn nichtjes en vriendinnen. Ik wilde ook met hun meedoen maar voelde op één of andere manier dat dit niet helemaal klopte.

3. Denk je dat het is veroorzaakt door de stereotypes en de maatschappij, of denk je dat de oorzaak toch lichamelijk is?

Weet vrijwel zeker dat er ergens iets misgegaan is tijdens mijn moeders zwangerschap. Iets van een hormoon shake ofzo

4. Probeert de maatschappij mensen in een bepaald hokje te duwen? Jij bent een vrouw, dus dan moet je zus en zo doen…

Triest maar helaas wel waar. Gelukkig ontstaat er wel een kleine kentering maar het moet nog veel beter.
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Korte vragenlijst genderdysforie

Bericht door Anon20230219 »

1. Hoe kwam je erachter dat je genderdysforie had?
Eigenlijk best laat maar altijd mij wel anders dan anders gevoeld.
Nu ik beetje de dingen op papier aan het zetten ben mijn levensloop met genderdysforie waren er al eerder meerdere tekenen dat ik niet een standaard jongen was.
Maar in mijn jeugd hoorde er weinig over en mijn moeder had andere zorgen aan haar hoofd daar iets mee te doen.
De eerste welke mij ermee confronteerde was mijn ex die tijdens een ruzie de kamer uit stormde met de woorden" heb vaak het idee dat ik met een vrouw een relatie heb dan een kerel, dat was wel even een slikmoment voor mij.

2. Voelde je je vanaf een jonge leeftijd al anders?
Ja maar was niet zo dat ik al op jonge leeftijd vrouwenkleding ging dragen maar vond het prettiger bij meisjes te zijn dan bij jongens.
Deed eigenlijk wel jongens dingen maar in de tijd dat ik opgroeide was het redelijk normaal dat artiesten make up droegen en dat wilde ik ook wel.
Maar moeders vond dat niet zo'n goed idee.
Het zijn bij mij vooral kleine dingen geweest waardoor ik vaak werd weggezet als een nicht maar ik zelf voelde dat niet zo.

3. Denk je dat het is veroorzaakt door de stereotypes en de maatschappij, of denk je dat de oorzaak toch lichamelijk is?

Bij mij is het een geestelijke kwestie, aan de maatschappij altijd lak gehad en eigenlijk altijd tegen de stroom in gegaan.

4. Probeert de maatschappij mensen in een bepaald hokje te duwen?
Ja en daarom heb ik mij ook altijd afgezet tegen de maatschappij.
Vind het belachelijk dat we allemaal maar dezelfde kant op moeten kijken en allemaal hetzelfde zouden moeten doen.
Het wordt wel ietsje beter de laatste jaren maar we zijn er nog lang niet dat we mensen accepteren voor wie ze zijn.
Besef komt er wel steeds meer maar er zullen altijd personen blijven welke het feit van genderdysforie nooit zullen accepteren.
Het is jammer maar helaas.
Ik zelf trek mij er weinig van aan en wie er wat van weet, die weet er maar wat van.
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: RE: Korte vragenlijst genderdysforie

Bericht door Blue »

Anonymous schreef:Hoi,

wij zijn twee leerlingen uit 6 vwo. Om te slagen moeten we een profielwerkstuk schrijven en onderzoek doen, ons onderwerp is genderdysforie. We willen onderzoeken of de oorzaak van genderdyforie, of GID, lichamelijk of psychisch is.

We hebben een korte vragenlijst opgesteld voor een van onze deelvragen. We hopen dat jullie deze voor ons willen beantwoorden! :D

Dit zijn de vragen:
1. Hoe kwam je erachter dat je genderdysforie had?
2. Voelde je je vanaf een jonge leeftijd al anders?
3. Denk je dat het is veroorzaakt door de stereotypes en de maatschappij, of denk je dat de oorzaak toch lichamelijk is?
4. Probeert de maatschappij mensen in een bepaald hokje te duwen? Jij bent een vrouw, dus dan moet je zus en zo doen…

Je hoeft niet alle vragen te beantwoorden, als je dit te persoonlijk vindt! Alvast bedankt :D
1. Ik kwam er op latere leeftijd pas achter toen mijn uiterlijk mannelijker begon te worden.
Ik natuurlijk wel eens de wens om een vrouw te zijn maar ondervond daar weinig problemen mee omdat mijn uiterlijk altijd androgeen is geweest (gender neutraal). Pas toen rond mijn 40e bepaalde typisch mannelijke kenmerken van mijn gezicht gingen overheersen ben ik me steeds slechter gaan voelen hierover.

2. Ja ik was als kind anders maar ook hier weinig tot geen problemen ondervonden. Ik voelde me helemaal geen jongen of meisje, ik stond er gewoon niet bij stil.
De openbare scholen waar ik op zat hadden gelijke behandeling van jongens en meisjes hoog in het vaandel staan. Op een aparte kleedkamer met gymles na was iedereen gelijk. Dus nooit werd er typisch jongens gedrag van me verwacht. Ik deed ook zowel jongens als meisjes spelletjes en dat werd ook geaccepteerd.

Later toen bepaalde gender rollen wat meer naar voren kwamen voelde ik wel dat er iets niet klopte maar dat was zo minimaal dat ik er verder niet over nadacht.

Overigens is de afkeer voor mijn mannelijkheid veel sterker dan mijn verlangen om vrouw te zijn. Dat verklaart ook waarom ik altijd min of meer vrede had met mijn androgene uiterlijk.
Mijn mannelijke genitaliën vind ik vreemd genoeg het minst grote probleem. Ik zou er ook niet rouwig om zijn als ik dat niet meer zou hebben maar een zware operatie ervoor ondergaan vind ik het niet waard.

3/4

De maatschappij is constant mensen in hokjes aan het plaatsen (ik probeer ook mezelf soms in een hokje te plaatsen)
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn maar wel als dan vervolgens een bepaald gedrag van me verwacht wordt wat bij dat hokje hoort.

Het in hokjes plaatsen is dus niet erg. Het wordt pas erg als het juiste hokje er niet blijkt te zijn.

Een schrijnend voorbeeld zijn de M/V vakjes op formulieren of openbare toiletten.
Als ik volledig ben opgemaakt met de juiste kleding (en passabel ben) gebruik ik het dames toilet.
Maar als ik niet passabel ben (zonder makeup) want ik ben nog niet gestart met Hormonen etc.. Hou ik het meestal zo lang mogelijk op of ga buiten in de bosjes plassen om het herentoilet zoveel mogelijk te vermijden.

Sent from my SM-N910F using Tapatalk
Gebruikersavatar
Marcella
Berichten: 389
Lid geworden op: 18 nov 2016, 16:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Apeldoorn

Re: Korte vragenlijst genderdysforie

Bericht door Marcella »

Akitah schreef:Hoi,

1. Hoe kwam je erachter dat je genderdysforie had?
2. Voelde je je vanaf een jonge leeftijd al anders?
3. Denk je dat het is veroorzaakt door de stereotypes en de maatschappij, of denk je dat de oorzaak toch lichamelijk is?
4. Probeert de maatschappij mensen in een bepaald hokje te duwen? Jij bent een vrouw, dus dan moet je zus en zo doen…
Mijn antwoorden:

1. Onlangs, na het bekijken van een televisie-serie over dit onderwerp ("Hij is een Zij", op de Nederlandse TV) viel het kwartje uiteindelijk - ik zag veel herkenning. Daarna, bij het bezoeken van contactgroepen met "lotgenoten", kreeg ik veel bevestiging.
De feitelijke diagnose genderdysforie moet nog gesteld worden door een arts (ik zit nu heel vroeg in het traject), maar voor mij is het al overduidelijk.

2. Ja, ik deed al 'meisjesdingen' op jonge leeftijd, maar mijn ouders straften dat altijd af, en duwden mij terug in het 'jongenshokje'. Na vaak genoeg gestraft te zijn, stopte ik daarmee. Op de lagere school werd ik gepest, en op het speelplein speelde ik alleen met de meisjes.

3. De oorzaak is naar mijn mening duidelijk lichamelijk (DNA) waar het gewoon 'fout' is gegaan bij het coderen van de informatie. Als het maatschappelijk zou zijn, dan zou men ook meer ingrijpen - het huidige behandeltraject voor mensen met genderdysforie is heel intensief, pijnlijk, moeilijk (in de regel). Er zijn lange wachttijden. Als het een maatschappelijk stereotypisch verschijnsel zou zijn, dan zouden verzekeringen het niet vergoeden, en zou men een eenvoudigere oplossing voorstellen.

4. Naar wat ik ervaar, rekent de maatschappij je er behoorlijk op af. Vandaag was ik bij de kledingbank, en werd "meneer" genoemd (dat stond zo in mijn paspoort) en men vertelde mij waar de herenkleding was (ondanks dat ik uitdrukkelijk naar dameskleding zocht). Vooral mijn ouders duwden mij veel in het 'jongens'-hokje terug. Aanbiedingen op het Internet: voor vaderdag worden altijd boormachines en dergelijke aangeboden, en voor moederdag altijd parfum of typische 'vrouwendingen'. Ga maar na! Alsof vrouwen niet zouden (willen) klussen...
En iemand zei zelfs 1 keer tegen een mannelijke dokter (huisarts), zonder dat men zijn beroep wist: "U bent een man, dus u weet toch niets van mijn menstruatieproblemen af..."
Ook op school was er voor jongens en meisjes aparte gymnastiekles - we deden verschillende dingen. Wij mochten nooit de 'meisjesdingen' doen, en vice versa (uitgezonderd het laatste schooljaar - toen werden we gemengd, op de kleedkamers na - toen werd gymnastiek veel leuker, omdat we mochten kiezen).

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!

Marcella (vrouw, geboren in een mannenlichaam)
Gebruikersavatar
Joon.1963
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 dec 2016, 21:25
Gender: Vrouw
Locatie: Tegelen

Re: Korte vragenlijst genderdysforie

Bericht door Joon.1963 »

Akitah schreef:Hoi,

wij zijn twee leerlingen uit 6 vwo. Om te slagen moeten we een profielwerkstuk schrijven en onderzoek doen, ons onderwerp is genderdysforie. We willen onderzoeken of de oorzaak van genderdyforie, of GID, lichamelijk of psychisch is.

We hebben een korte vragenlijst opgesteld voor een van onze deelvragen. We hopen dat jullie deze voor ons willen beantwoorden! :D

Dit zijn de vragen:
1. Hoe kwam je erachter dat je genderdysforie had?
2. Voelde je je vanaf een jonge leeftijd al anders?
3. Denk je dat het is veroorzaakt door de stereotypes en de maatschappij, of denk je dat de oorzaak toch lichamelijk is?
4. Probeert de maatschappij mensen in een bepaald hokje te duwen? Jij bent een vrouw, dus dan moet je zus en zo doen…

Je hoeft niet alle vragen te beantwoorden, als je dit te persoonlijk vindt! Alvast bedankt :D
1. Ben er achter gekomen dat ik in mijn puberteit steeds de interesse had in dameskleding vooral het dragen van rokken en
jurken. Later kwam daar de complete outfits erbij. Het word bij steeds vrouwelijker door het dragen van deze kleding.
2. In de puberteit kwam ik erachter dat ik anders was dan andere jongens van mijn leeftijd. Ging op de middelbare school
meer met meisjes om dan met jongens. De kleding die ze toen droegen trok me gewoon aan en dacht toen al was ik maar
een meisje.
3. Denk dat he bij lichamelijk dat is ik in een verkeerd lichaam zit
4. Maatschappij probeert mensen in een bepaald hokje te stoppen met als antwoord je bent een jongen en moet maar voor een
jongen gedragen. Terwijl ik bij zelf een volledige vrouw wil zijn.

Met vriendelijke groeten

Jo-an
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 okt 2016, 20:12
Gender: Man
Locatie: Dongen

Re: Korte vragenlijst genderdysforie

Bericht door Frank »

1. Hoe kwam je erachter dat je genderdysforie had?
Eigenlijk heel laat pas. Ik had altijd al een hekel aan mijn lichaam maar ik dacht dat 't kwam omdat ik dik ben, vanwege een of andere interne vrouwenhaat (terwijl ik die nooit heb gehad tegenover iemand anders), of vanwege dat ik niet de kleren kon kopen die ik leuk vond (en toen ik alternatieven vond die wél pasten, was het nog zoiets van 'nou wauw was dit het voel me net een hele slechte crossdresser'). Pas 4 tot 6 jaar geleden kwam ik te weten wat 'transgender' was, en toen dacht ik dat genderdysforie enkel als uiting kwam als extreme gevallen. Denk dat ik pas 2 jaar geleden tot de realisatie kwam dat het ook in minder extreme situaties voor kan komen (en misschien dat ik gewoon minder last heb van mijn genderdysforie vanwege andere klachten).

2. Voelde je je vanaf een jonge leeftijd al anders?
Ja. Ik heb met allerlei soorten meiden rondgehangen, van 'opmaaktutjes' tot 'tomboys', maar toch had ik het idee van 'jij bent een meisje, en jij bent een meisje, en jij bent een meisje, en... eh, ik heb van die ronde dingen hierboven dus ik ben ook zoiets, ofzo? denk ik..? (niet echt maar we doen het er maar mee?)'. Met andere jongens leek de overbrugging veel kleiner, maar vanwege m'n fysieke verschil en 't feit dat ik op mannen val voelt dat toch nog best ver van huis.

3. Denk je dat het is veroorzaakt door de stereotypes en de maatschappij, of denk je dat de oorzaak toch lichamelijk is?
Echt puur lichamelijk. Ik heb op 100 verschillende manieren geprobeerd om er maar het beste van te maken, echt van zo jongens mogelijk naar zo meisjes mogelijk naar geen van beide kleden en gedragen. Mijn moeder is een echte 'bouwvakker', mensen met wie ik omging zaten tussen allerlei verschillende subculturen in. Het is niet alsof ik denk van 'ik hou niet van baby's dús ik ben een man, ik hou van video games dús ik ben een man'.

4. Probeert de maatschappij mensen in een bepaald hokje te duwen? Jij bent een vrouw, dus dan moet je zus en zo doen…
Tuurlijk. Denk dat het veelal het zoeken is naar een erkenningspunt, en als die erkenningspunten met veel mensen gedeeld word is het toch makkelijk om te zeggen 'mannen doen dit', 'vrouwen doen dit', 'etc denken dit'. Dat is langzaam aan het veranderen, en ik heb er tot nu toe nog geen ervaring mee als nog 'in de closet' transgender zijnde, maar ik heb vaak zat opgemerkt dat er toch een bepaalde druk zit achter transgender mensen om 100% stereotype dingen te doen tegen hun aan-geboorte-meegegeven-geslacht in want anders neppen ze het maar, terwijl dit niet verwacht word van anderen (cis mannen in jurken? moet genormaliseerd worden! trans mannen in jurken? ehhh maar schatje als je dat lekker vind lopen weet je dan zeker...).
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Korte vragenlijst genderdysforie

Bericht door janine2363 »

1. Hoe kwam je erachter dat je genderdysforie had?
Ik functioneerde steeds minder goed als man, dat gaf veel stress. Op een nogal explosief
moment realiseerde ik me dat ik geen standaard (hetero)man was. Daarna ben ik gaan
exploreren/ zoeken en realiseerde ik me dat ik mezelf in vrouw vorm / kleding / denken /
gedragingen veel normaler vond

2. Voelde je je vanaf een jonge leeftijd al anders?
Nee, het kwam heel laat, heel onverwacht. Met de uitzondering van toen ik 26 was, was ik
door vrienden "uitgedaagd" om naar een travestie/transgender feest te gaan: Yeah, why not.
Was een net feest, geen "drag". Met een vriendin toen gaan shoppen om mij (netjes) te kleden.
Mijn kennissen/vrienden die daar (in hun standaard doen) waren hadden moeite mij te herkennen
en aan mij ging het eigenlijk helemaal voorbij want het was zo gewoon. En de dag erna was ik
het eigenlijk al weer vergeten. Had het te druk met mijn werk enzo.

3. Denk je dat het is veroorzaakt door de stereotypes en de maatschappij, of denk je dat de oorzaak toch lichamelijk is?
Deze vraag begrijp ik niet goed. "Veroorzaakt" impliceert een reden, een aandoening en dus
een fix. Dat is er niet, ik -ben- gewoon zoals ik ben. Het verraste mij ook, was nogal een schok,
maar als je naar jezelf luistert en je voelt dat je zelfbeeld in -die- vorm gewoon klopt, wat
valt er dan nog te zeggen. Voor mijn -ik- zou eigenlijk niet moeten uitmaken in wat voor lijf ik
zit (anders zou reincarnatie voor Hindi ook een vervelende affaire zijn) maar klaarblijkelijk is
"iets" in mij het daar niet helemaal mee eens. Hoe mijn hersencellen verbonden zijn? Who knows?
Stereotypes/maatschappij bepalen niet wie -ik- ben, hoogstens hoe anderen met mij en hoe ik
met anderen omga

4. Probeert de maatschappij mensen in een bepaald hokje te duwen? Jij bent een vrouw, dus dan moet je zus en zo doen…
Wijzelf proberen ook onze eigen hokjes te vinden en natuurlijk zijn er verwachtingen, maar je
kan op heel veel manieren non-conformist zijn. Als het op gender & sex aankomt zijn de
verwachtingen IMHO nogal sterk


Korte vragen, lange antwoorden. Typisch mij ;-)