School opdracht

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Amel
Gast

School opdracht

Bericht door Amel »

Misschien een rare vraag en als het hier niet mag, dan moet het zeker verwijderd worden!

ik doe momenteel de studie Sociaal Juridische Dienstverlening op de HVA. ik zit in mijn 1e jaar, op dit moment moeten wij een dossier maken. In dit dossier moeten wij een bepaalde doelgroep kiezen in Nederland wat het in het verleden moeilijk heeft gehad. En hoe deze doelgroep zich nu goed heeft kunnen emanciperen in de samenleving. Ik heb gekozen voor de doelgroep '' Transgender" en alles wat hierom heen draait, travesti / travestitie en transgenderdysforie etc. Mijn vraag was of iemand zijn of haar ervaringen wilt delen omtrent de '' real life test'' of andere ervaring, dit zou mij erg leuk lijken voor mijn school opdracht. Ik weet niet of dit de juiste weg is om dit te vragen.

met vriendelijke groet,

Amel.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: School opdracht

Bericht door Alexandra »

Hoi Amel,

Wat betreft emancipatie, is het meer tolerantie dan dat we het nu makkelijker zouden hebben. We hebben het als groep nog steeds heel moeilijk. Een decennia geleden kregen we borstvergroting gewoon vergoed, nu niet meer. Ook ontharen is ingewikkeld om vergoed te krijgen, en kost veel moeite.

Ik ben als voorbeeld bijna 6 maanden bezig geweest met mijn zorgverzekeraar om een operatie vergoed te krijgen. Aangezien ik het leuk vind om met de Wet bezig te zijn, heb ik dit allemaal zelf gedaan.

Nu zijn er weer problemen met een chirurg die niet meer mag opereren omdat het "teveel" zou kosten volgens zorgverzekeraar, anderen zeggen dat het VUmc hier achter zit.

Een transitie is dus nog steeds niet vanzelfsprekend. Verre van, helaas. Je moet als transgender heel wat molens door, en als je niet sterk in je schoenen staat dat kan dit je echt opbreken.

Maar om terug te komen op jouw vraag, hoe ziet zo'n dossier eruit? en welke raakvlak heeft dit met advocatuur? Ik heb zelf klachten ingediend tegen het VUmc, en toen kwam ik ook in aanraking met de juridische afdeling van het VUmc.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: School opdracht

Bericht door Irene_de_Vreede »

Qua emancipatie is er nog een lange weg te gaan.
Irene