Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Nienke »

Hi Frederique,

Ik zeg juist dat het "niet" niets is, en dat een psycholoog graaft en graaft, dat begrijp ik, wellicht voel jij dat als in de weg zitten maar uiteindelijk hebben ze 1 doel, het welzijn van de persoon en helder hebben wat er precies speelt.
Waarschijnlijk zullen we het nooit geheel eens worden met onze meningen maar daar zijn wij uiteindelijk mensen voor met verschillende perceptie.
Persoonlijk heb ik baat bij de inzichten van de psycholoog gehad en had ik een enorme klik er mee.
Dat zal het in ieder geval mij gemakkelijker hebben gemaakt.

Groetjes Nienke
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Jannet V »

Frederique schreef:Ach... Vragen wie je behandelaar is en daar een cijfer aan laten hangen kan iedere transgenderorganisatie, toch?
Ik ben zelf in zijn algemeenheid wel tevreden met ze.
Daar heb je helemaal gelijk in. Het verwerken tot een betrouwbaar verslag kost Transvisie schijnbaar meer moeite.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Frederique »

@Nienke: dat is inderdaad meestal het geval met mensen die heel tevreden over keuringspsychologen zijn: ze hebben in z'n algemeenheid een binair gevoel -en- een hulpvraag die uit meer bestaat dan alleen hormonen of operaties. Zodra je alles zelf al uitgezocht hebt -of- non-binary gevoelens hebt -of- je hebt moeite om hun "autoriteit" te accepteren, dan heb je aan de meeste keuringspsychologen een slechte, want zij EISEN een rol in jouw proces en je blijft als transgender maar bezig om deze mensen op hun plek te zetten. Dat doen ze niet om ons in de weg te zitten, aan de andere kant leren ze heel slecht van wat er gebeurt, want mijn diagnostiek was in 2007 en ze snappen het 10 jaar later nog steeds niet... En wel een hulpvraag die uit meer bestaat dan alleen hormonen/operaties in combinatie met non-binary gaat zeker fout, want daar snappen ze ook anno 2017 nog helemaal niets van...

Realiseer je goed dat de diagnostiek mij op geen enkele manier geholpen heeft. Het heeft mij wel ontzettend in de weg gezeten. Ook daarom ga ik niet akkoord met de huidige werkwijze. Die is voor -te- veel mensen gewoon schadelijk!
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Citizen Erased »

Ik denk nog steeds dat de verkeerde discussie gevoerd wordt. Een discussie die met name voortkomt vanwege het gebrek aan ervaren urgentie door wachttijden.
Stel nu dat je twee weken na aanmelding terecht kunt voor een intake, twee weken daarna start je met diagnostiek, waarbij je ook iedere twee weken voor een gesprek terecht kunt (twee is 't nieuwe vier).
Dan kun je met 4 - 5 maanden aan de hormonen zitten.

Goede begeleiding vinden de meesten van ons belangrijk (ik heb het zonder gedaan en dat is best pittig), welnu om iemand te begeleiden zul je diegene toch een beetje moeten leren kennen. Dat ga je niet voor elkaar boksen in één of twee gesprekken.

Laten we wel zijn, hormonen hebben ook hun tijd nodig en er veranderd nogal wat in jezelf (daardoor vaak ook in je omgeving), de veranderingen zitten niet alleen aan de buitenkant.
Behandelwensen veranderen soms naarmate je verder raakt en je hopelijk lekkerder in je vel zit. Voor sommige operaties is het zelfs wenselijker als je al langer aan de hormonen zit.
Dat je één jaar gebonden bent aan de 'RLE' vind ik alleen maar goed, maar zorg er dan voor dat 12 maanden 12 maanden blijven en niet 16 maanden worden doordat je maar 1x in de 4 maanden terecht kan.

De realiteit blijft dat de vraag veel groter is dan het aanbod wat je nodig hebt om kwalitatief goede zorg te bieden.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20210626 »

2 weken ......

4 a 5 maanden

dus 8 a 10 keer naar het VU voor alleen diagnostiek?

Ik vond het best gezellig bij Luc hoor maar het had absoluut niets toegevoegd.

Ik geloof niet dat iemand iets tegen de duur van de HRT heeft overigens. De gesprekken tijdens de HRT zouden wat mij betreft ook best op een andere basis mogen dus wanneer ik er behoefte aan zou hebben en anders niet .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Frederique »

Ik vind dat de discussie veel fundamenteler gevoerd moet worden dan alleen wachttijden. Natuurlijk zou het voorstel van Citizen Erased een verlichting van ons proces betekenen. Maar de verplichting om van een psycholoog gebruik te maken kan ook schadelijk zijn. Het probleem is dat sommigen van ons -zo- ontzettend overtuigd zijn van het idee van "mensen tegen zichzelf beschermen" en "mensen helpen", dat het hele idee dat je je niet KUNT laten helpen door iemand die je gevoelens niet serieus neemt omdat die persoon vanuit een binaire genderbril en/of heel bevoogdend naar jouw proces kijkt niet in hen op komt.

Er is nog veel werk te doen, niet alleen bij de psychologen maar ook bij T*'s, om te accepteren dat een betuttel-knul of een betuttel-trut geen toegevoegde waarde heeft in ons proces en dat transgenders in zijn algemeenheid tot VEEL meer in staat zijn dan gesuggereerd wordt.

Ik ben voorstander van minimaal een jaar het gevoel hebben dat je een verandering in lichaamsdelen nodig hebt voordat er behandeld wordt. Dat jaar zou dan in moeten gaan op het moment dat iemand dat zelf aangeeft. De verplichting om je kleding/naam aan te passen gaat in tegen het idee van vrijheid van genderexpressie (past niet bij mensen met non-binaire genderidentiteit of non-binaire benodigde lichaamsdelen of non-binaire genderexpressie), dat deel van de RLE moet wat mij betreft dus worden afgeschaft. Dat is overigens ook in discussies over de nieuwe Standards of Care meegenomen.

@Renée: heb je ook meegedaan met onze actie "Niet goed! Geld terug?". Het kan Luc Gijs aan het denken zetten als hij (meer van) dit soort brieven krijgt...
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20210626 »

Neen , maar ik heb afgelopen maandag wel 3 kwartier over de gehele diagnostiek in het algemeen zitten praten daar ikzelf in nog geen kwartier klaar was
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20190501 »

Frederique schreef:dat het hele idee dat je je niet KUNT laten helpen door iemand die je gevoelens niet serieus neemt omdat die persoon vanuit een binaire genderbril en/of heel bevoogdend naar jouw proces kijkt niet in hen op komt.
Frederique, waar haal jij eigenlijk het idee dat "de (gender-) psycholoog" (in het algemeen) die eventueel niet-binaire gevoelens niet ernstig zou nemen?

En evengoed, waar haal je het idee dat hij/zij bevoogdend naar het transitieproces zou kijken?

Als dat in jouw geval zowas, dan had jij geen goede psycholoog. Wellicht ken jij nog anderen die de pech hadden op een slechte psycholoog te stuiten.

Dat geeft jou niet het recht om heel de beroepsgroep over dezelfde kam te scheren. Het is gewoon niet rechtvaardig om heel die beroepsgroep in een slecht daglicht te stellen.

Ik (en met mij duidelijk vele anderen) hebben het immers anders ervaren. Maar mij zal je nooit horen de psycholoog ophemelen. Ik zeg wel: Mijn psychologe heeft mij in mijn situatie goed geholpen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Jer158 »

Frederique schreef:Ik ben voorstander van minimaal een jaar het gevoel hebben dat je een verandering in lichaamsdelen nodig hebt voordat er behandeld wordt. Dat jaar zou dan in moeten gaan op het moment dat iemand dat zelf aangeeft.
Dat is gatekeeping op zijn best, en zal net zo goed leiden tot liegen. Waarom is dit wel oké volgens jou?

Sterker nog, dit is juist een heel gevaarlijk criterium. Voor mij betekent "nodig hebben" in deze context namelijk dat ik met grote zekerheid had vastgesteld dat ik niet kan leven zonder (of met). En jij wil dat soort mensen vanaf dat moment van realisatie nog een jaar laten wachten? Of bedoel je een jaar tot operaties en hormonen eerder?
Hung her from the branches of a mango tree
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Frederique »

@Sigrid: wie goed snapt hoe non-binaire genderidentiteiten en non-binaire behandelwensen in elkaar zitten die is al lang met diagnostiek gestopt. Diagnostiek gaat uit van de aanname dat een psycholoog in staat is om in te schatten of hormonen/operaties voor iemand anders dan zichzelf een goede oplossing zijn. Dat kan niemand. Zoals bekend heb ik zelf genderfluide, non-binary gevoelens. Toch zal ik NOOIT wie-dan-ook aanraden om hormonen of operaties te gaan doen. Gender is veel complexer dan de gemiddelde psycholoog doorheeft. Daarom is diagnostiek ook zo zinloos, want welk criterium je ook gebruikt - je weet het nooit zeker...

@Jer: ik wil geen gatekeeping. Wat ik wil is Informed Consent, waarbij voldaan wordt aan het criterium dat mensen lang genoeg een wens hebben tot aanpassing van hun lichaam. Het gaat ook sneller dan jij suggereert. Als mensen het gevoel hebben dat ze hormonen/operaties nodig hebben dan leggen ze dat DIRECT vast en het enige criterium om het vast te leggen is dat ze een ID bij zich hebben zodat zeker is wie die wens vast laat leggen. Ze wachten dus niet tot het einde van een wachtlijst. Niemand gaat die wens ook controleren (dat lukt nl toch niet, zie hierboven over non-binary voor de valkuilen waar psychologen in gaan vallen als ze dat wel gaan proberen). Zodra het jaar om is kan er een afspraak gemaakt worden (volgens de eerder benoemde regels van Informed Consent, dus: [1] in staat tot het maken van eigen afwegingen en [2] snappend wat de consequenties/alternatieven zijn).

Het is vele malen beter dan RLE, omdat RLE ook een bevoogdende/toezichthoudende component in zich heeft: als je niet vrouwelijk/mannelijk genoeg bent dan kan een psycholoog besluiten je geen toestemming te geven. In mijn model komen nog steeds geen psychologen voor (de eerste de beste secretarieel medewerker kan het registreren, de Informed Consent-controles worden door een arts gedaan omdat dat de plek is waar je met een hulpvraag voor hormonen/operaties logischerwijs terecht komt).

En als wat jij zegt klopt, dan heb jij dus het ene moment geen benul of je hormonen nodig hebt of niet, daarna zie je het licht en daarna heb je onmiddellijk -zo- veel lijdensdruk dat je vandaag nog hormonen nodig hebt? Het lijkt me sterk dat je onder de huidige regels sneller hormonen krijgt dan onder de regels in mijn voorstel...
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Gesloten