Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Eva »

Laat zien dat je je zorgen maakt, vertel het de Tweede Kamer!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20180501 »

Als het goed is getekend...
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Ender »

ik ben het grotendeels met de petitie eens, maar niet het deel "afschaffing psychologisch consult". dit vind ik toch echt wel een vereiste.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Eva »

Dat is eigenlijk pas mijn tweede zorg, Ender. Als het een onderwerp wordt in het parlement komen ook de verschillende aspecten wel nader aan de orde.

Weken geleden heb ik een brief met écht urgente inhoud naar twee betrokken kamerleden gestuurd. Zelfs geen ontvangstbevestiging ontvangen verdorie! We zullen toch echt érgens moeten beginnen...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20180501 »

Onderstaande stond klaar tot ik jou post las Eva, ik zal me niet terugtrekken hoor :) maar ik hoop dan dat ze zelf onderstaande conclusie ook snel zullen trekken...

(Hoi Ender, ik hoop dan dat ik het goed gelezen heb want ik dacht dat ze dat aanhaalden ivm het Informed Consent model, dat dan de psych fase uiteraard zou komen te vervallen, uiteraard...

Maar kan ernaast zitten... :?)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20180501 »

..dat dan de psych fase uiteraard zou komen te vervallen
Had moeten zijn "dat Alleen dan de..."

ik had haast... :)
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20190712 »

Ender schreef:ik ben het grotendeels met de petitie eens, maar niet het deel "afschaffing psychologisch consult". dit vind ik toch echt wel een vereiste.
Ter vergelijking...Ik heb preventieve operaties gehad in het AVL. Als daar 'gezonde delen' operatief worden verwijdert gaat dat op basis van informed consent, zoals in de petitie staat dat ze willen voor transgender zorg. Bij het AVL heb ik wel degelijk een psycholoog gesproken om de keuze te onderbouwen, en te kijken of m'n situatie stabiel was. Dat was 1 gesprek van 1,5 uur. Er werd met een psychiatrisch verpleegkundige besproken wat de operaties zouden inhouden en gekeken of ik daarvoor, tijdens de opname, of daarna psychologische ondersteuning nodig had. Dat was tevens een gesprek van 1,5 uur. Zij hebben contact opgenomen met artsen en psychologen die mij in het verleden hebben behandeld, in het kader daarvan heb ik 1 consult gesprek gehad met een psycholoog. Daarna ging men akkoord voor de behandeling. Bij elkaar duurde dit traject 2 maanden. Omdat in een lastige situatie qua vangnet zat is mij 6 maanden gegeven eer er werd opgeroepen voor de operatie. Dat is 8 maanden in totaal. Bij het VUMC heb ik 10 maanden psychologisch consult gehad waar 3 maanden vertraging bij kwam door afwezigheid van de psych, 1 psychiatrisch onderzoek, 2 maanden eer ik besproken werd en 4 maanden eer ik naar de endo mocht voor hormonen. (en vergeet de 13 maanden wachtlijst niet...de Real Life fase, wachttijd operaties... etc etc)

Informed consent betekent niet perse dat alles heel veel sneller gaat, maar de behandeling kan veel individueler worden aangepakt.
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Ylse »

Ik ben nogal een tegenstander geweest van dat informed consent omdat ik de indruk kreeg, en soms nog krijg, dat de begeleiding er helemaal uit gehaald moet worden. Vooral vanuit mensen als Vreer Verkerke en Frederique Retsema die als pitbulls dit standpunt verdedigen.

Lucas daarentegen komt met een heel mooi voorbeeld van hoe het ook kan en dan zeg ik ga er voor. Het is een maatwerkoplossing die zo te zien heel goed gewerkt heeft. Als dat bedoeld wordt met informed consent dan wil ik daar best in mee gaan.

Bedankt Lucas dat je het zo mooi beschreven hebt. Ik denk dat jouw verhaal en wijze van overtuigen beter helpt dan waar de eerder genoemden de zaak mee proberen voor het voetlicht te brengen. Dank daarvoor
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Emma »

De informed consent van Vreer en Frederique is bedoeld om de poortwachterfunctie van de psycholoog er uit te halen. Wat er dan als begeleiding over zou moeten blijven. Ik heb daarover op Facebook al regelmatig de degens gekruist met Frederique maar er zijn een aantal aspecten waar Frederique niet op in wil gaan.
Overigens is Frederique wel iemand waar je een fatsoenlijke discussie mee kunt hebben op Facebook. In zo'n discussie kunnen we het enorm oneens zijn maar dat heeft geen enkele invloed op het wederzijds respect. Dat maak ik lang niet met iedereen mee, ik ken iemand die me bij mijn eerste kritiekpunt meteen ontvriendde en nu steeds bij de minste of geringste kritiek roept dat het allemaal ondankbaar werk is en dat ze er maar mee moet gaan stoppen. Beetje Trumpiaans.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20230219 »

Had hem ook ondertekend.
Gesloten