Nieuwe chat! Zie dit topic.

Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Jannet V »

Frederique, je doet psychologen te kort naar mijn mening. Je zegt eigenlijk dat een psycholoog die geen genderdyforie heeft ons niet zou kunnen beoordelen. Dus een psycholoog die seksueel misbruik niet heeft ervaren kan iemand die dat wel heeft niet helpen. Of een psycholoog die oorlogsgeweld nooit van dichtbij meegemaakt heeft kan veteranen die daar onder lijden niet beoordelen. Een vrouw die jarenlang geestelijk en lichamelijk is vernederd door haar partner heeft dus niets aan een psycholoog die dat zelf niet heeft ervaren. Enig idee hoeveel artsen er zijn die breuken zetten maar nog nooit zelf iets hebben gebroken? En er schijnen ook hele goeie verloskundigen te zijn die zelf nooit gebaard hebben.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Jer158 »

Frederique schreef:ik wil geen gatekeeping.
Je zegt het één maar wil vervolgens het ander doen.
Frederique schreef:Ik ben voorstander van minimaal een jaar het gevoel hebben dat je een verandering in lichaamsdelen nodig hebt voordat er behandeld wordt. Dat jaar zou dan in moeten gaan op het moment dat iemand dat zelf aangeeft.
Dit is namelijk gatekeeping van heb ik jou daar.
Frederique schreef:Het is vele malen beter dan RLE, omdat RLE ook een bevoogdende/toezichthoudende component in zich heeft: als je niet vrouwelijk/mannelijk genoeg bent dan kan een psycholoog besluiten je geen toestemming te geven.
Hoe is het beter dan RLE, als je bij RLE ten minste al aan de hormonen zit terwijl je bij jouw systeem een jaar lang wacht zonder enige vorm van behandeling?
Frederique schreef:En als wat jij zegt klopt, dan heb jij dus het ene moment geen benul of je hormonen nodig hebt of niet, daarna zie je het licht en daarna heb je onmiddellijk -zo- veel lijdensdruk dat je vandaag nog hormonen nodig hebt?
Geen benul is natuurlijk overdreven. Het kan best zijn dan je al jarenlang weet dat je gelukkiger zou zijn met hormonen, maar dat je nog niet hebt uitgesloten dat je zonder ook gelukkig (zij het waarschijnlijk minder) kunt worden. Voor veel mensen is een medische transitie namelijk geen eerste, tweede, derde of vierde keus. Het is de allerlaatste keus, en veel mensen melden zich pas aan op het moment dat de nood hoog is.
Frederique schreef:Het lijkt me sterk dat je onder de huidige regels sneller hormonen krijgt dan onder de regels in mijn voorstel...
Dankzij de wachtlijsten, niet dankzij het moedwillig laten wachten van mensen zoals jij voorstelt. Bij PII, De Vaart en het UMCG kun je op dit moment in 2 of 3 maanden door de diagnostiek. Maar ja, wachtlijsten (voor zowel psych als endo). Die zijn in het huidige systeem een veel groter probleem dan gatekeeping op zich.
Hung her from the branches of a mango tree
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Frederique »

Hey, ik had een psycholoog die geen benul had. Ik heb met een (andere) psycholoog van de VU in een werkgroep gezeten die beweerde dat er bij de VU geen mensen waren met non-binary gevoelens. Ik wist dat het niet zo was en pas toen ik dat aan hem vertelde is hij dat verder gaan onderzoeken. In de DSM staat de grootst mogelijke onzin over non-binary (ze doen net alsof het binary is, maar dan ergens tussen man-en-vrouw, non-binary is -echt- anders). Telkens als ik aan een psycholoog uitleg hoe mijn genderidentiteit "werkt", dan zie je de oren klapperen. Ze hebben echt geen benul, dat moet je van mij aannemen. Desondanks hebben al deze mensen het recht om onze transities te vertragen in de hoeveelheid en om de redenen die ZIJ aannemelijk vinden. Ik heb hier in eerdere berichten al meerdere voorbeelden van gegeven, maar binaire dwang gaat sneller en verder dan je denkt.

Ik vind het prima om de door mij voorgestelde procedure alleen bij operaties te doen. En bij hormonen alleen Informed Consent (zoals eerder besproken).

RLE is nu verplicht vanuit de Standards of Care. Dat betekent dat geen enkele psycholoog of psychiater je weg laat komen met minder dan een jaar wachttijd na de hormonen en ze je dwingen tot sociale transitie. En als die transitie niet ver genoeg gaat (naar het oordeel van de beoordelaar, NIET naar het oordeel van de transgender) dan moet je gewoon maar langer wachten. Ik ben op zoek naar een procedure ZONDER nitwits, maar MET genoeg zorgvuldigheid. Die zorgvuldigheid kan er in zitten dat je de wens voor operatie minstens een jaar hebt. Dat betekent dat de verplichting om je uiterlijk aan te passen aan de standaards van de psychologen eruit gaat, dat de controles door de psychologen eruit gaan. En dat wat belangrijk is (nl: stabiele wens voor operaties) blijft.

@Janet: ik ken geen enkele non-binair voelende transgender die tevreden was over de psycholoog die ze gehad hebben. Soms moet je eerlijk zijn: ze hebben een rol naar zich toegetrokken die voor een belangrijk deel (40-45%) van de transgenders gewoon niet goed voelt en waar wij niet mee geholpen zijn. Dan moet je ook eerlijk kunnen zeggen "sorrie, maar het is MIJN lichaam en MIJN gevoel en wie denk JIJ dan wel dat je bent dat jij moet beoordelen of ik MIJN lichaam niet mag aanpassen op MIJN gevoel". De redenen om (open-eind) te wachten, om verplichte gesprekken te moeten voeren moeten wel HEEL ernstig zijn. En niet vanzelfsprekend, zoals nu het geval is. Want laten we eerlijk zijn: in mijn voorstel weet iedereen waar ze aan toe zijn. In de huidige situatie kunnen ze je rustig 1-1,5 jaar diagnostiek laten doen omdat zij zich daar goed bij voelen - wat wij daar bij voelen vinden ze gewoonweg niet interessant.
Laatst gewijzigd door Frederique op 28 mei 2017, 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Nate_0 »

Je schrijft het toch echt als "sorry", niet "sorrie"

Ik vind het bijzonder dat je aan de ene kant de Standards of Care aan haalt bij hoe jij de transgenderzorg vervormd wilt zien, terwijl juist dat "jaar RLE" iets is waar ik echt níets over heb gehoord bij mijn gesprekken bij de Vaart, en waar ze ook niet bijzonder moeilijk over doen. Daarnaast is "een jaar RLE" ontzettend betrekkelijk. Wat bedoel je? Full-time als man/vrouw? Part-time? Wanneer doe je het wel goed? Wanneer niet? Wat zijn de verplichtingen?

En toevallig ken ik wél een nonbinary persoon die hartstikke tevreden is over zijn psycholoog (ja, hij kiest zelf voor mannelijke voornaamwoorden). Het is niet zo dat iedere persoon die nonbinary is dezelfde ervaring heeft als jou, of zijn/haar psychologen als even onkundig beoordeelt. Hij rolt door het traject heen, en mocht na een maand of twee aan gesprekken gaan bedenken of hij wel of niet aan de testosteron wilde.

Zet je gekleurde bril af, meis, en leer d'r mee leven dat het best mogelijk is dat er psychologen zijn die wél verstand van zaken hebben. Zéker diegene die bij de genderteams werken (want de gemiddelde huis-tuin-en-keuken hulpverlener maakt inderdaad nogal eens een onwetende indruk--maar dat is een totaal ander gespreksonderwerp).
meerdere zakken met zaagsel
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Frederique »

RLE is iets wat ik af wil schaffen. Ik wil het vervangen door de operatie 1 jaar na aanmelding te plannen, zodat iedereen een jaar bedenktijd heeft om te kijken of ze de operatie ook -echt- willen hebben. Die doorlooptijd is in beide gevallen 1 jaar, dus de procedure gaat niet langer lopen dan die nu loopt. Het gaat wel met minder betutteling dan nu.

En let op: de psychologen waar ik het over heb werken allen in Nederland. Bij instituten als VUmc, Psycho Informa en De Vaart. En ik lees ook forums en Facebook-groepen, dus je kunt nu wel suggereren dat alle transgenders-met-uitzondering-van-Frederique voor de huidige procedure zijn, maar zo werkt het niet. Naar mijn ervaring is het vooral de hulpvraag en de mate van non-binairheid die bepaalt of je goed uitkomt. Hoe binairder -en- hoe groter de hulpvraag is, hoe beter het loopt. Want dan krijgt de psycholoog de rol die die voor zichzelf bedacht heeft -en- dan begeleid die in de juiste richting (nl: binair man/vrouw). Ik ken meerdere non-binary mensen, niet 1 is van mening dat keuringspsychologen een zinvolle rol in ons proces hebben. Maar wel interessant om te lezen dat ook deze regel uitzonderingen kent...
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Citizen Erased »

Als het altijd aan een ander ligt, ligt het aan jezelf.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20210626 »

Makkelijk gezegd , citizen erased , al kan ik Frederique misschien beter zo noemen ?

Frederique breekt tenminste een lans voor een effectievere transitie

Sommigen vinden dat blijkbaar bedreigend ?
Ik heb zelf al waargenomen dat mensen door diagnostiek komen door het juiste verhaal te vertellen, ongeacht wat hun echte reden mag zijn . Ik vraag me ook wel eens af hoeveel mensen die echt door willen , niet door diagnostiek zouden komen .

Als je veel gesprekken nodig vindt , ik denk dat je die kan krijgen . Als je veel bedenktijd wil , kan je die zeker krijgen .

Als je dat nu niet wil en dat duidelijk kan maken , moet dat ook kunnen
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Citizen Erased »

Renée schreef:Frederique breekt tenminste een lans voor een effectievere transitie

Sommigen vinden dat blijkbaar bedreigend ?
Ze breekt een lans voor alle transgenders die lijden onder het Calimero-complex; bij een beetje weerstand is iemand tegen je, heeft geen verstand van zaken, kan het niet beoordelen en 'zadelt' je op met meer gesprekken zgn om daar zelf financieel beter van te worden (heel knap in loondienst).

Ik wil, ik wil, ik wil, uiteindelijk is je behandelaar medeverantwoordelijk en die heeft ook wat te willen. Je weet het wanneer je een ziekenhuis binnen stapt.

Dat de psych dan moet worden ingeruild voor een arts duidt op een psychologenfobie en niet zozeer op een afkeer van het "keuringsproces".
Het is trouwens nog maar de vraag of je met een arts ('binaire' beroepsgroep bij uitstek) beter af bent. Misschien zit je dan wel heel effectief na één gesprek thuis met slecht nieuws, omdat de arts zich bv niet kan voorstellen dat jij man wilt 'worden' en je vagina wilt behouden.

Zet het eierdopje eens af en tel je zegeningen. Je bent niet zielig omdat je met iemand in gesprek moet. Ómdat jij met iemand in gesprek gaat wordt het van A tot Z geregeld en vergoed.
En er is bijna niemand die diagnostiek plezierig vindt. Het zij zo. Maar die eeuwige drang naar wel de lusten en niet de lasten komt me afentoe wel de neus uit.
Zelfrelativering is iets wat ik vaak mis bij de "transgendergemeenschap".

Ik ken ook mensen die het aanmelden uitstelden vanwege de bagger op internet en die vragen zich nu af waarom. Lijkt me ook niet wenselijk.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Alice »

Citizen Erased schreef:
Renée schreef:Frederique breekt tenminste een lans voor een effectievere transitie

Sommigen vinden dat blijkbaar bedreigend ?
Ze breekt een lans voor alle transgenders die lijden onder het Calimero-complex

Ik wil, ik wil, ik wil
Afbeelding
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Nate_0 »

Frederique schreef:RLE is iets wat ik af wil schaffen. Ik wil het vervangen door de operatie 1 jaar na aanmelding te plannen, zodat iedereen een jaar bedenktijd heeft om te kijken of ze de operatie ook -echt- willen hebben. Die doorlooptijd is in beide gevallen 1 jaar, dus de procedure gaat niet langer lopen dan die nu loopt. Het gaat wel met minder betutteling dan nu.
Het klinkt alsof je het over dezelfde wachttijd hebt--en ik dacht juist dat je die er uit wilde hebben--maar met minder begeleiding. En juist als iemand heftige dysforie heeft, is ondersteuning en er mee bezig zijn in deze tijd wel heel fijn. Daarnaast is de minimale wachttijd tussen intake en aanmelding voor HRT op dit moment NIET een jaar. Bij de Vaart hebben ze aangegeven dat deze tijd DRIE MAANDEN is, wat toch heel wat anders is. En ik weet dat Jer er bij het PII ook sneller dan een jaar doorheen is gerold, en zoals het nu lijkt idem ditto voor Ender bij het UMCG.
Frederique schreef:En let op: de psychologen waar ik het over heb werken allen in Nederland. Bij instituten als VUmc, Psycho Informa en De Vaart. En ik lees ook forums en Facebook-groepen, dus je kunt nu wel suggereren dat alle transgenders-met-uitzondering-van-Frederique voor de huidige procedure zijn, maar zo werkt het niet.
Wat voor Facebook groepen zijn dit? Want als het hulpgroepen zijn voor mensen die allemaal ontevreden zijn, lijkt me dat ook biased... Wat voor andere forums zijn er voor transgenders die heel specifiek in Nederland bij het VUmc, PII en de Vaart in behandeling zijn?
Frederique schreef:Naar mijn ervaring is het vooral de hulpvraag en de mate van non-binairheid die bepaalt of je goed uitkomt. Hoe binairder -en- hoe groter de hulpvraag is, hoe beter het loopt. Want dan krijgt de psycholoog de rol die die voor zichzelf bedacht heeft -en- dan begeleid die in de juiste richting (nl: binair man/vrouw). Ik ken meerdere non-binary mensen, niet 1 is van mening dat keuringspsychologen een zinvolle rol in ons proces hebben. Maar wel interessant om te lezen dat ook deze regel uitzonderingen kent...
Kijk, ik omring me ook liever met mensen die min of meer dezelfde mening hebben als mij. Daar kan ik het immers beter mee vinden, zij bevestigen mijn denkwijze en ik die van hen, en dat is goed voor je zelfvertrouwen. Deze nonbinary persoon ken ik overigens "toevallig", niet door het opzoeken van een transgendergemeenschap, on line of elders. Hij heeft daar geen behoefte aan. En nee, hij is niet super masculien of super feminien en is dus niet een "binaire nonbinair persoon", en in ieder geval niet meer binair dan jij.

Daarnaast... je haalt hier de tevredenheid over de psycholoog en hoe die met jou als mens om gaat door de war met het idee van gate-keeping en de huidige gang van zaken. Dat zijn twee volledig andere dingen. En zoals ik al zei hoef je in de praktijk als je een beetje knap door het proces heen gaat geen vol jaar RLE te ervaren voordat je aan je HRT kunt beginnen. De enige reden dat mensen wel vaak een jaar in de RLE leven voordat hun HRT begint is omdat het traject zo lang duurt. De meeste mensen beginnen ver voor hun intake met de RLE omdat het niet meer draagbaar is om in de oude rol te leven, en intake nog te ver weg is.

Ik zeg overigens ook niet dat er geen nonbinaire mensen zijn die ontevreden zijn over de zorg die zij krijgen, maar wel dat de persoon die ik ken dat wél is. Zowel over de begeleiding die hij krijgt, als de gang van zaken bij de Vaart. Het lijkt me raar om, door de paar contacten met nonbinary personen die jij kent en die medische behandeling nodig hebben, meteen te stellen dat er een regel is dat nonbinary personen zich per definitie tekort gekomen voelen.
meerdere zakken met zaagsel