Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Dieuwertje »

Een grondig intake gesprek zou dat wel moeten kunnen. Maar bij mijn intake had ik het gevoel dat ik na 15 minuten alweer buiten stond. Zal misschien een half uur geduurd hebben, maar echt niet langer. Bovendien was daar geen psych bij aanwezig. Dus op dit moment is er zeker geen sprake van een grondig intakegesprek. Wat dat betreft vraag ik mij af wat het nut was daarvan. Mijn huisarts had een uitgebreid verslag gestuuurt. Op grond daarvan hadden ze mij denk ik ook wel kunnen laten instromen. Maar dat heeft vast te maken dat een arts de intake MOET doen en een psych is geen arts. Regeltjes.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20180311 »

Hoi iedereen,

Ik deed er in mijn tijd drie jaar over( groen licht operatief), met twee psychiaters ! één der eerder diagnose, tweede der GD ? Beetje overbodig toch ? En zeker totaal niet naar eigen wens. Wat ik kende der eerdere problematiek en de eventuele nodige diagnose daarvan, was er reeds al jaren. Met andere woorden, hoe meer ik hierover lees en weet, hoe meer ik denk aan een : "Geld industrie".

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door J1nny »

Misschien heb ik het al eerder gemeld, ik ga niet het hele topic teruglezen, maar ik heb 3 jaar gedaan over iets wat ook in drie weken had gekund.. (overdreven gesteld)
Dat was dan van intake tot slager...
Wat elders ook al gezegd werd, de gesprekjes waren gerust gezellig, maar overbodig.
Veel hangt af van je psych, ik had een goede die het ook veel te lang vond duren...
Maar door het systeem vastgezet was...

Ik ben voor het systeem van Frederique, je komt je melden, je krijgt een gesprek waarbij gekeken wordt of je eea goed begrijpt en klaar.
Waar je er blijk van geeft eea niet te overzien gaat de deur dicht en kan er eventueel andere trajecten opgestart worden om eventuele problemen te tackelen...

Moeilijker dan dat zou het niet hoeven zijn...
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Nate_0 »

Zoals ik het begrijp is het traject op het moment minstens 3 maanden, met name om te toetsen of je genderdysforie van tijdelijke of blijvende aard is, en of transitie dus wel of niet gewenst is. Nu zal het inderdaad zo zijn dat dit eerder/sneller te toetsen is, maar zoals ik het zie is het Nederlandse systeem zoals dat in theorie hoort te werken (dus, 3 maanden lang toetsen of er psychische klachten bestaan naast de GD die het traject onverstandig of zwaarder kunnen maken) best oké. In werkelijkheid komt het echter neer op een ontiegelijk lange wachttijd vóór aanmelding, waardoor de functie van de drie maanden gesprekken als bedenktijd niet zo nodig is.

En het is niet altijd te voorkomen dat iemand problemen heeft náást de transitie. Dat zou niet horen te betekenen dat de deur, zoals J1nny aan geeft, per definitie dicht gaat. Er moet dan getoetst worden of er daadwerkelijk genderdysforie bestaat (iemand met psychotische episoden kan immers in het dagelijks leven best aan genderdysforie lijden en het zou m.i. ook niet oké zijn als je diegene niet in transitie laat gaan, terwijl transitie ook prima stress kan verwijderen waardoor de overige psychische klachten afnemen).

Één enkel gesprek lijkt me daar niet voldoende in. En of jij het zélf als toegevoegde waarde ervaart of niet zegt niet zoveel en is m.i. ondergeschikt aan of het een toegevoegde waarde heeft voor de behandelend psycholoog. Testen van consistentie van de gevoelens (wellicht met een minder uitgebreid levensverhaal) lijkt me nog steeds geen overbodige luxe.

Over een eerste intake die verplicht door een arts moet worden afgenomen heb ik nog nooit iets gehoord. Mijn intake bij het UMCG gaat bij een psycholoog zijn; bij de Vaart was dat ook zo...

Ik vraag me wel af wat volgens jullie "gatekeeping" precies omvat...
meerdere zakken met zaagsel
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20230219 »

Nate_0 schreef:Zoals ik het begrijp is het traject op het moment minstens 3 maanden, met name om te toetsen of je genderdysforie van tijdelijke of blijvende aard is, en of transitie dus wel of niet gewenst is. Nu zal het inderdaad zo zijn dat dit eerder/sneller te toetsen is, maar zoals ik het zie is het Nederlandse systeem zoals dat in theorie hoort te werken (dus, 3 maanden lang toetsen of er psychische klachten bestaan naast de GD die het traject onverstandig of zwaarder kunnen maken) best oké. In werkelijkheid komt het echter neer op een ontiegelijk lange wachttijd vóór aanmelding, waardoor de functie van de drie maanden gesprekken als bedenktijd niet zo nodig is.
Tja vooral je laatste zin ben ik het eigenlijk wel met je eens want wie het om het heel simpel te zeggen om andere redenen doet dan GD die haken vanwege die lange wachttijd vanzelf wel af.
Zou weleens willen weten hoeveel dat er uiteindelijk zijn die vanwege de lange tijd de adem er niet voor hebben er in te blijven hangen.
Eigenlijk als iemand al gewoon op intake binnen wandelt moet dat al een signaal zijn dat het opvolgende traject, mits er niet teveel andere beren op de weg liggen wel een stukje sneller zou kunnen.
Zou de totale in en doorstroom ook zeker ten goede komen denk ik.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Nate_0 »

Wat bedoel je met het "gewoon binnen wandelen op intake", Lisa?
meerdere zakken met zaagsel
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20230219 »

Nate_0 schreef:Wat bedoel je met het "gewoon binnen wandelen op intake", Lisa?
Euh daar bedoel ik mee dat mensen na zolang wachten gewoon verschijnen, het zal toch vaak gebeuren dat mensen op laatste moment toch afhaken...
Ik doelde er niet op hoe iemand op de intake zelf verschijnt, er zullen ook transgenders zijn die aan een rolstoel gebonden zijn..
Dit even ter verduidelijking voor ik weer over het forum gesleurd wordt om iets wat ik niet zo handig heb neergezet maar totaal anders bedoelt.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20210626 »

"En het is niet altijd te voorkomen dat iemand problemen heeft náást de transitie. Dat zou niet horen te betekenen dat de deur, zoals J1nny aan geeft, per definitie dicht gaat."

De deur gaat ook niet dicht volgens Jinny, maar de snelle deur wel . Dan ga je dus een gewoon traject in . Exact zoals jij dat wilt.


Oh ja 3 maanden ,


Goh bij intake hadden ze eigenlijk al geen twijfels , het eerste gesprek was duidelijk al 'GD'
Maar toch een ' slag om de arm ' Gatekeeping pur sang
'Het heeft mij wel 'iets meer dan 3 maanden ' gekost om die paar gesprekjes(4) te hebben en aan het eind groen licht
Ze waren gezellig maar het nut ? soit ......
Wachttijd en diagnostiek hebben mij volledig onnut vele maanden gekost
Aan het begin werkte ik , leefde ik volledig als mezelf aan het einde ook.

Voor de start van de HRT moest ik evenzogoed nog een verklaring ondertekenen dat ik volledig op de hoogte was wat er verder zou gaan gebeuren . Die had ik gelijk wel willen tekenen na de intake . De kennis was toen ook al aanwezig
diagnostiek LB
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door J1nny »

Renée schreef:
"En het is niet altijd te voorkomen dat iemand problemen heeft náást de transitie. Dat zou niet horen te betekenen dat de deur, zoals J1nny aan geeft, per definitie dicht gaat."
De deur gaat ook niet dicht volgens J1nny, maar de snelle deur wel . Dan ga je dus een gewoon traject in . Exact zoals jij dat wilt.
Inderdaad, zo bedoelde ik het ook.
Als je eea niet kunt overzien door bijkomende problemen, traject opstarten en problemen tackelen.
Daarna kan je zien of de GD van blijvende aard was of een bevlieging.
Dat komt voor.
Ik ken er een.
Die is na 7 jaar weer teruggeschakeld.
Dorst ook nooit de operatie aan.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Jannet V »

Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.