GEZOCHT: mensen met een mening over Ryanne van Dorst (Geslacht!)

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Venance
Gast

GEZOCHT: mensen met een mening over Ryanne van Dorst (Geslacht!)

Bericht door Venance »

Hi allemaal,

Voor mijn opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de HvA heb ik de opdracht gekregen om een nieuwsportret te schrijven. Ik heb hiervoor gekozen voor Ryanne van Dorst, omdat zij de laatste tijd veel in het nieuws is geweest. Voor de opdracht moet ik minimaal twee quotes gebruiken van mensen die iets kunnen/willen zeggen over haar en die misschien net zo hard als Ryanne bezig zijn om het taboe te doorbreken. Ben je bijvoorbeeld blij op de manier waarop zij het programma en zichzelf presenteert? Wat vind je van haar als persoon? Merk je dat er door het programma in je omgeving ook beter gereageerd wordt of hoor je dit van andere mensen? Dit is een beetje de richting die ik zoek. De opdracht wordt alleen gelezen door mijn docent. Ik zou er heel blij mee zijn als iemand hierbij kan helpen!

Alvast bedankt!

Groetjes,

Venance
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: GEZOCHT: mensen met een mening over Ryanne van Dorst (Geslacht!)

Bericht door Anon20180501 »

Hallo Venance, fijn om te horen dat je in je opdracht in wilt gaan op de problematiek en de taboe's waar transgenders zoal allemaal tegenaan (kunnen) lopen, er is inderdaad nog veel te doen op dat gebied, thanks...

Het programma van Ryanne is ook hier natuurlijk niet onopgemerkt gebleven, viewtopic.php?f=6&t=4551
(ik hoop dat de link werkt voor je, zou wel gewoon moeten...)

Ik zelf vond het een leerzaam programma, een beetje chaotisch af en toe maar heel verfrissend gebracht. Zal de aandacht zeker getrokken hebben, ook van groepen mensen die zich anders misschien niet zo snel aangetrokken zouden voelen tot dit onderwerp, maar nu dus wel dankzij Ryanne en haar (pers. mening) unieke en leuke manier van presenteren.

Veel succes..!

Grts Daniéla
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: GEZOCHT: mensen met een mening over Ryanne van Dorst (Geslacht!)

Bericht door Anon20230219 »

Hallo Venance,

Nou Ryanne heeft zeker met haar manier van presenteren laten zien dat het allemaal niet zo heel zwaarmoedig hoeft te worden gebracht en toch als je tussen de humor en sommige gekkigheid door keek leerde je er toch ook weer heel veel van.
De reacties voor zover ik heb kunnen peilen in mijn omgeving zijn positief.
Ze heeft zeker een nieuwe weg geopend van acceptatie en denk zelfs bij mensen welke star zijn en vinden dat een man een man moet blijven en andersom misschien aan het denken hebben gezet.

Persoonlijk raakte de laatste aflevering van haar mij het meeste vooral het interview met een SGP kamerlid stuitte mij heel erg tegen de borst.
Maar ook de gender party was iets wat al laat zien dat de maatschappij vooral graag in hokjes zal willen blijven denken.
Wat er bovenal uit naar voren kwam was dat mensen met een intersekse bij geboorte sinds jaren 60 door de maatschappij wordt bepaald hoe zij verder door het leven zullen moeten gaan.
Iets wat ik toch best wel schokkend vond om te horen dus ik heb er zeker veel van opgestoken en met veel plezier gekeken.
En jammer dat er voorlopig geen vervolg op gaat komen.

Succes met je nieuwsportret elk geval.

Liefs:Lisa
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: GEZOCHT: mensen met een mening over Ryanne van Dorst (Geslacht!)

Bericht door Alexandra »

Venance...

Wat is jouw mening? wat doet het met jou? wat vind jij? dat lijkt mij pas interessant... daar is het programma volgens mij voor bedoeld.

Ik heb meerdere onverenigbare meningen, en die zijn niet zo interessant. De transgender parochie knikt en stemt toch wel toe...
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Denise
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 nov 2015, 11:26
Gender: Vrouw
Locatie: Apeldoorn

Re: GEZOCHT: mensen met een mening over Ryanne van Dorst (Geslacht!)

Bericht door Denise »

Hallo Venance,

Uitermate verfrissende manier zoals Ryanne een best wel moeilijk onderwerp bespreekbaar maakt, vrij en vlot gepresenteerd, directe vragen stellen, ik vond het top TV.
Doordat ik zelf ook altijd open ben over alles ervaar ik dat dat ook wordt gewaardeerd.
Geloof wat je zelf denkt dat goed voor je is, niet wat anderen je voorhouden.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: GEZOCHT: mensen met een mening over Ryanne van Dorst (Geslacht!)

Bericht door Dieuwertje »

Alexandra schreef:Ik heb meerdere onverenigbare meningen, en die zijn niet zo interessant. De transgender parochie knikt en stemt toch wel toe...
:think:
Dat roept om uitleg.
Gebruikersavatar
Arthas
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 mar 2017, 22:46
Gender: Trans FtM

Re: GEZOCHT: mensen met een mening over Ryanne van Dorst (Geslacht!)

Bericht door Arthas »

Ik kende het programma zelf niet maar naar aanleiding van dit bericht heb ik net een aflevering gekeken, mijn eerste indruk is positief, het is een interessant onderwerp en goed dat sommigen er mee bezig zijn, vooral in de media.
Om dit op deze manier uit te zoeken en te proberen woorden te geven aan de gevoelens die te kijken komen bij verschillende gender 'varianten" ?

Ik vind zelf wel dat Ryanne wat grof kan zijn, niet perse in haar taal want dat hindert mij niet maar in haar lichaamstaal en spraak naar anderen, het moet misschien wat nonchalant of grappig over komen maar het lijkt mij nogal op een houding die aangenomen word uit onzekerheid. Ergens maakt dit het ook wel weer integer, gezien het ook voor haar juist heel persoonlijk is om het over dit onderwerp te hebben, zoals ze in het begin van de aflevering aangeeft.

Het is natuurlijk ook wel een heel ander soort 'docu' omdat het allemaal uit een persoonlijk aspect word besproken en niet zoals bij een gemiddelde presentator, die meer informatie bijeen zoekt zonder er heel duidelijk zelf een mening over te geven, ik weet alleen niet goed of dit voor mij heel veel toegevoegde waarde geeft, ik heb haast het idee dat ik meer word afgeleid en bezig ben om Ryanne te lezen en begrijpen dan dat ik echt zelf veel aan het denken word gezet over de onderwerpen die voorbij komen.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: GEZOCHT: mensen met een mening over Ryanne van Dorst (Geslacht!)

Bericht door Alexandra »

Wat in ieder geval is gelukt, is dat het iedereen aan het denken zet... behalve dat SGP mannetje dan... Maar ik vergeef hem. Voor deze keer.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Venance
Gast

Re: GEZOCHT: mensen met een mening over Ryanne van Dorst (Geslacht!)

Bericht door Venance »

Heel erg bedankt voor de tijd die jullie hebben genomen om te antwoorden!
Ik kan hierdoor een mooi portret maken!

Groetjes,

Venance