Hoe is het om transgender te zijn?

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Denise
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 nov 2015, 11:26
Gender: Vrouw
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Denise »

Ik vind het nogal veel, vooral persoonlijke, vragen, vooral van iemand die zich achter een schuilnaam verbergt.
Geloof wat je zelf denkt dat goed voor je is, niet wat anderen je voorhouden.
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Jannet V »

Tja, hoe is het om... en vul vervolgens andere van het gemiddeld afwijkende dingen toe. Hoe is het om ADHD te hebben, een HSP te zijn, een PTSS te hebben, een hartafwijking, kanker, een auto-immuunziekte. En wat voor vragen stel je dan?
Hoe gaat het! Is een leuk begin. En daarna mag je me alles vragen.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Simão »

SummerGirl schreef: Ook kwamen bij mij verschillende vragen op. Want hebben jullie bijvoorbeeld een hekel aan het woord "transgender" ?
Transgender is de beschrijving van passen bij het andere gender. Waarom zou iemand een hekel hebben aan soort woord? Wel zijn er mensen die vinden dat ze niet als "transgender" maar als "transgender persoon" beschreven moeten worden.
En benoem je zoiets dan bijvoorbeeld in je baan/school?
Alleen als het relevant is. Als je bv in transitie gaat kennen ze je eerst met een ander geslacht en dan is het handig om te vertellen dat je gaat veranderen en waarom dan. Sommigen vinden het belangrijk dat anderen altijd blijven weten dat ze transgender zijn, anderen verbergen het als ze eenmaal een verandering hebben ondergaan. Persoonlijk leef ik nog in het geboorte geslacht en ik vertel alleen dat ik transgender ben als het relevant is of als ik het belangrijk vind.
Vind je het vervelend als iemand je een transgender noemt? Of wil je gewoon "normaal" behandeld worden als jongen/meisje, man/vrouw?
En wat moet (de buitenwereld) je vooral niet zeggen?
Persoonlijk heb ik geen problemen met een beestje bij de naam noemen, maar er zijn er genoeg die het vervelend vinden als ze continue worden voorgesteld als de transgender. Los daarvan wil je natuurlijk gewoon behandeld worden als man of vrouw want dat ben je immers, maar in de eerste plaats als persoon en niet als rariteit. Soms is het lastig om iemand in een hokje te plaatsen en dan is het handig om de betreffende persoon gewoon te vragen welke benamingen gewenst zijn.
Wat de buitenwereld vooral niet moet zeggen zijn dingen als "hij wil vrouw worden" of "zij wil man worden" of "heeft zich om laten bouwen tot" en dingen van die strekking. Wat je moet begrijpen is dat we man of vrouw zijn van binnen en dus het lichaam graag aan willen passen daaraan (wat ik trouwens niet heb gedaan) of je voorkomen aanpassen met bv protheses en kleding.

En ik vroeg me ook af hoe het dan zit met daten? Want stel je bent geboren als jongen, maar bent nu vrouw. Val je dan ook op vrouwen? Of, omdat je dus eigenlijk gewoon vrouw van binnen bent, val je dan juist op mannen?
Of is dat gewoon bij iedereen totaal verschillend? En zou je dan liever daten met een andere transgender? Of maakt dat dan niet uit?
Je sexualiteit heeft iets met je gender te maken. Een transgender kan dus gewoon vallen op jongens, meisjes, allebei, geen van beide of geen voorkeur hebben maar op een persoon vallen.
Het kán voorkomen dat onder invloed van hormonen je voorkeur veranderd of breder wordt.
Er zijn mensen die met andere transgenders daten omdat die minder uitleg nodig hebben, maar veel daten gewoon op een wat je cis persoon noemt, waarbij gender en geslacht altijd al hetzelfde waren. Die dus niet transgender zijn. Je valt nou eenmaal op een persoon. Of je hebt sexuele voorkeur voor een bepaald uiterlijk of geslacht.

Overigens zijn er ook nog mensen die bij geen van beide genders passen, ofwel omdat ze a-gender zijn ofwel omdat ze intersexe zijn (die hebben van beide geslachten lichamelijke kenmerken meegrekregen. Overigens een gevaarlijke status, zij worden altijd geopereerd om inwendige hormoonafgevende dingen zoals testikels of eierestokken, weg te halen).
Ik noem ze even omdat transgender personen niet de enige zijn die een beetje tussen wal en schip kunnen raken door het "twee geslachten stelsel" .
Ik noem dit even omdat je oprecht geinteresseerd lijkt in "anders".
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Simão »

Denise schreef:Ik vind het nogal veel, vooral persoonlijke, vragen, vooral van iemand die zich achter een schuilnaam verbergt.
Er is niets persoonlijks aan kennis vergaren over een bepaald onderwerp en niet meer dan logisch dat ze het vraagt aan mensen die er het meest van afweten, namelijk de betreffende groep.
Het maakt wezenlijk niet uit of dat anoniem gebeurt of niet. Deze persoon kan de vergaarde kennis verspreiden en dat is alleen maar handig.

Zolang we weigeren vragen te beantwoorden, moeten mensen gaan gissen en blijven we stuiten op onbegrip en verkeerde voorstellingen en benamingen.
Het is voor ons eigen belang om helderheid te verschaffen aan mensen die wel de moeite nemen om zich te verdiepen.

Je kunt er voor kiezen om niet te antwoorden, maar dat helpt niet om begrip te vergroten.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Nate_0 »

Het mooie aan de vraag op een forum is dat de mensen die willen reageren dat kunnen doen, en de mensen die niet willen reageren dat ook niet hoeven :)
meerdere zakken met zaagsel
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Alexandra »

SummerGirl schreef:Want hebben jullie bijvoorbeeld een hekel aan het woord "transgender" ?
Geen hekel. Maar ik ben geen transgender, ik ben vrouw met een transseksuele voorgeschiedenis. Transgender is een parapluterm, en een transgenderist is weer wat anders. Ja, tijd om die regenboog wat breder te maken met meer kleurtjes... :)
SummerGirl schreef: En benoem je zoiets dan bijvoorbeeld in je baan/school?
Liever niet... ik wil gewoon vrouw genoemd worden.
SummerGirl schreef: Vind je het vervelend als iemand je een transgender noemt? Of wil je gewoon "normaal" behandeld worden als jongen/meisje, man/vrouw?
Ja, dat vind ik wel vervelend. Als je me transgender noemt, dan zie je me blijkbaar niet als volwaardig vrouw... en dat steekt. Misschien een aparte redenering, maar het voelt wel zo.
SummerGirl schreef: En wat moet (de buitenwereld) je vooral niet zeggen?
Shemale, tranny, travestiet etc. etc.
SummerGirl schreef: En ik vroeg me ook af hoe het dan zit met daten? Want stel je bent geboren als jongen, maar bent nu vrouw. Val je dan ook op vrouwen? Of, omdat je dus eigenlijk gewoon vrouw van binnen bent, val je dan juist op mannen?

Of is dat gewoon bij iedereen totaal verschillend? En zou je dan liever daten met een andere transgender? Of maakt dat dan niet uit?

Groetjes,
SummerGirl
Ben geboren in een mannenlijf. Ik val op mannen qua aantrekkingskracht. Met een transgenderist of transvrouw daten zou ik wel willen. Maar dit is meer omdat ze het begrijpen en over het algemeen meer openminded zijn. Dus dan val ik voor persoonlijkheid, voor de persoon, niet het lijf. Qua intimiteit, nee, ik denk niet dat ik een seksuele relatie kan hebben met een transvrouw omdat ik op mannen val. Transman, transgenderist, queer etc? misschien wel ja. Maarja, er moet maar net een klik zijn he... verliefd worden kun je niet echt sturen zullen we maar zeggen...
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
SummerGirl
Gast

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door SummerGirl »

Simão schreef:
Denise schreef:Ik vind het nogal veel, vooral persoonlijke, vragen, vooral van iemand die zich achter een schuilnaam verbergt.
Er is niets persoonlijks aan kennis vergaren over een bepaald onderwerp en niet meer dan logisch dat ze het vraagt aan mensen die er het meest van afweten, namelijk de betreffende groep.
Het maakt wezenlijk niet uit of dat anoniem gebeurt of niet. Deze persoon kan de vergaarde kennis verspreiden en dat is alleen maar handig.

Zolang we weigeren vragen te beantwoorden, moeten mensen gaan gissen en blijven we stuiten op onbegrip en verkeerde voorstellingen en benamingen.
Het is voor ons eigen belang om helderheid te verschaffen aan mensen die wel de moeite nemen om zich te verdiepen.

Je kunt er voor kiezen om niet te antwoorden, maar dat helpt niet om begrip te vergroten.
Bedankt Simao voor je begrip.
Dit is precies de reden waarom ik deze vragen heb gesteld op dit forum. Zodat je niet blijft gissen maar begrijpt hoe het zit en wat je beter wel of niet kan vragen/zeggen.

Ik heb al jullie antwoorden door gelezen en ben inderdaad een stukje wijzer geworden. Ik denk dus dat het heel sterk van de persoon zelf afhangt wat als prettig of onprettig ervaren wordt.

Stuiten jullie nou op veel onbegrip in het dagelijks leven? Of merk je dat de maatschappij wel meer open staat?
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Jannet V »

Vroeger liep ik op tegen een muur onbegrip. Nu ik duidelijk kan maken hoe het is, is er ook geen onbegrip meer. De maatschappij staat open als ze je 'probleem' weten. Wat niet per definitie wil zeggen dat het leven gemakkelijker wordt.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Denise
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 nov 2015, 11:26
Gender: Vrouw
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Denise »

ik heb eigenlijk nooit iets gemerkt van onbegrip, ik ga gewoon altijd overal heen en ben ook heel open, net als Jannet V , uit het mooie Norg,ook zegt.
Geloof wat je zelf denkt dat goed voor je is, niet wat anderen je voorhouden.
Petra-S
Berichten: 175
Lid geworden op: 12 okt 2016, 11:32
Gender: Vrouw
Locatie: Hoensbroek, Limburg
Contacteer:

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Petra-S »

Tja SummerGirl,
Aan de ene kant vind ik de interesse wel gezond, aan de andere kant vraag ik mij dan ook gelijk weer af waar die interesse vandaan komt. Komt de interesse vanuit je beroep/opleiding, heb je in de kennissenkring ervaringen of is het een vorm van "ramptoerisme"?

Wat betreft het woord Transgender, als term om het naar buiten bekend te maken dat je niet als vrouw of man geboren bent heb ik geen probleem mee, maakt het af en toe gemakkelijk. Aangezien ik mijzelf echter wel gewoon als vrouw zie (met helaas nog een paar verkeerde onderdelen) distantieer ik mij weer steeds meer van die term en alles wat er mee te maken heeft. Ik ben vrouw en wil als vrouw gezien, geaccepteerd en gerespecteerd worden.

Wat betreft seksuele voorkeur., Mijn voorkeur is eigenlijk altijd uitgegaan naar vrouwen ik noemde mij heteroseksueel. De hormonen die nu zo'n 5 maanden mijn lichaam binnen kruipen zijn wel een hoop tussen mijn oren aan het veranderen. Ik vind een relatie met een vrouw steeds vreemder aanvoelen en in de armen liggen van een man steeds normaler. Het is verwarrend niet alleen voor mijn omgeving maar ook voor mij.
Wat betreft de uitkomst moet ik je het antwoord nog even schuldig blijven.

Daten, tja dat is een lastige. Aangezien ik een vrouw ben schept daten met een man toch bepaalde verwachtingen waar ik lichamelijk helaas (nog niet) aan kan voldoen. Daten met een vrouw levert een dito probleem op. Weer iets dat ook erg verwarrend werkt.

Aan de andere kant zijn er ook mannen en vrouwen die het betreffende onderdeel tussen de benen niet zien als het belangrijkste in een relatie en dat schept dan weer mogelijkheden.

Groetjes,

Petra
Volg ook mijn blog: https://petratransgender.wordpress.com/
Ik wil niet anders zijn. Ik wil gewoon mijzelf zijn!

Afbeelding
Gesloten