Hoe is het om transgender te zijn?

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Damian Brink
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2019, 21:13
Gender: Trans FtM

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Damian Brink »

SummerGirl schreef: 16 mar 2017, 06:26 Beste guys & girls,

Ik heb lang lopen twijfelen of ik hier een bericht zou neerzetten omdat ik zelf geen transgender ben. Door alle media aandacht die ervoor gekomen is heb ik echter steeds meer respect gekregen voor de struggles waar jullie dag in dag uit mee te maken hebben.

Ook kwamen bij mij verschillende vragen op. Want hebben jullie bijvoorbeeld een hekel aan het woord "transgender" ? En benoem je zoiets dan bijvoorbeeld in je baan/school? Vind je het vervelend als iemand je een transgender noemt? Of wil je gewoon "normaal" behandeld worden als jongen/meisje, man/vrouw?
En wat moet (de buitenwereld) je vooral niet zeggen?

Nu wil ik absoluut niet verkeerd over komen, en daarom heb ik ook lang getwijfeld. Maar ik ben toch nieuwsgierig geworden naar hoe zoiets dan zit, en hoe dat dan werkt. Dus aan wie kan je het dan beter vragen dan aan de communitie zelf?

En ik vroeg me ook af hoe het dan zit met daten? Want stel je bent geboren als jongen, maar bent nu vrouw. Val je dan ook op vrouwen? Of, omdat je dus eigenlijk gewoon vrouw van binnen bent, val je dan juist op mannen?
Of is dat gewoon bij iedereen totaal verschillend? En zou je dan liever daten met een andere transgender? Of maakt dat dan niet uit?

Nogmaals, ik wil niemand kwetsen of beledigen met mijn vragen, maar ik ben oprecht geïnteresseerd en wil transgenders beter leren begrijpen.

Groetjes,
SummerGirl



Ik ben wel uit de kast gekomen in de klas, maar dat was omdat ze me nog als meisje kenden. Ik heb het ook aan een medewerker van school verteld, die dacht dat ik gewoon als jongen was geboren. Verder wil ik gewoon als jongen behandeld worden. Ik irriteer me er ook mateloos aan als iemand jongedame tegen mij zegt, en ervaar dat van diegene ook als pesten.
Ik begrijp het best als mensen nog per ongeluk zij of haar zeggen of mijn oude naam. Ik heb niet echt een hekel aan het woord transgender, maar zou niet bijvoorbeeld met "hey transgender" aangesproken willen worden. Je geaardheid heeft niks te maken met je gender. Ik ben zelf aseksueel. Mijn romantische geaardheid weet ik nog niet en laat ik ook even voor wat het is. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Als dat niet zo is, mag je het ook aangeven.
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Tijgertje »

Ik ben al een tijdje van school af, maar romantische geaardheid is nieuw voor mij. Misschien moet je dat nog even toelichten.

School is voor mij persoonlijk de periode in mijn leven geweest waar ik liever niet aan terugdenk. Kinderen zijn in de omgang met elkaar vaak bot, ongenuanceerd en respectloos. Als aan jou een plekje zit waardoor je niet in het standaard plaatje past, val je al snel buiten de boot.

Ik kan me voorstellen dat je met je gevoelens worstelt, maar ik vrees dat je van je mede leerlingen op weinig empathie hoeft te rekenen.

Het advies wat ik je kan geven is, draag uit waar je voor staat en ben wie je wilt zijn. Leg een ander geen omgangsvormen op zoals jij behandeld wilt worden. Dit werkt vaak averechts.

Ik ben op gegeven moment een andere naam gaan gebruiken, maar merk dat er bepaalde types zijn die mij steevast bij mijn oude naam blijven noemen. Ik vind het jammer dat dit gebeurd, maar het zegt iets over deze persoon en niets over mij.

Wat ik hiermee wil zeggen, maak zaken niet groter dan ze zijn. Als jij als jongen behandeld wilt worden, behandel jezelf als jongen. Als jij wilt dat mensen jou bij je jongensnaam noemen, gebruik deze naam dan ook zelf. Als jij wilt dat met hij en jongen tegen je zegt, doe dit zelf dan ook.

als jij in een nieuwe omgeving komt en jezelf bijvoorbeeld voorstelt als Bart, dan noemen mensen jou ook Bart. Ik heb een zusje die vroeger als jongetje werd gezien, maar door er niet op te reageren of nadruk op te leggen, ging dit vanzelf over.

Als men zich vergist (bewust of onbewust) ga niet stampvoeten en probeer je niet gekrengd te voelen, maar corrigeert de persoon direct, maar op een vriendelijke manier.

Wat ook helpt is om aansluiting te zoeken bij nieuwe vrienden. Misschien kun je lid worden van een vereniging waar je een nieuwe start maakt en jij jezelf voorstelt als persoon die jij wilt zijn. Na een tijdje zul je ervaren dat het vanzelf gaat.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Anon20200101 »

@Tijgertje, die term wordt onder andere hier gebruikt:
https://www.itspronouncedmetrosexual.co ... person-v3/
Ik heb zelf een poosje een andere variant daarvan, de gender unicorn ( http://www.transstudent.org/gender/ ) als een soort dagboek bijgehouden. En daarin de verandering binnen mij bijhoudend, door elke keer zo eerlijk mogelijk te proberen te plaatsen waar op de lijn ik me bevind.
Er zijn aan gender meerdere aspecten, maar zo ook aan geaardheid.
Gesloten