Nieuwe chat! Zie dit topic.

TRANSGENDERWET :: deel je ervaring

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Gebruikersavatar
Tadmin
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 mar 2012, 10:00

TRANSGENDERWET :: deel je ervaring

Bericht door Tadmin »

Door TransgenderNetwerk Nederland (TNN) werden wij gewezen op de evaluatie die dit jaar zal plaatsvinden:
Op 1 juli 2014 trad de huidige Transgenderwet in werking. Deze wet maakt het mogelijk om de registratie van je geslacht te wijzigen. In 2017 wordt deze wet geëvalueerd door regering en parlement. In deze evaluatie mag onze stem niet ontbreken. Jouw ervaring met de wet is hiervoor onmisbaar. Daarom vraagt TNN jou om je ervaring of mening met ons te delen. Op die manier kan TNN de politiek informeren over wat er verbeterd moet worden aan de wet.

Wat vind jij dat er nu niet goed gaat met de bestaande Transgenderwet? En wat is er nodig om dat te verbeteren? Vul het reactieformulier hieronder in. Je kan je e-mailadres achterlaten om op de hoogte te blijven van TNN’s acties in het evaluatieproces van de Transgenderwet.
Doen, lijkt ons. Klik hier om je ervaringen te delen!
colorfulandfree
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 feb 2017, 17:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Het zonnige zuiden

Re: TRANSGENDERWET :: deel je ervaring

Bericht door colorfulandfree »

Volgens mij hebben ze informed consent en genderloos paspoort al opgenomen op de agenda? Kunnen jullie/TNN hier delen welke agendapunten er al zijn?
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: TRANSGENDERWET :: deel je ervaring

Bericht door Charlotte_C »

Deze evaluatie. Kan dat ook betekenen dat de hele boel weer terug wordt gedraaid? Brrr, over schrikbeeld gesproken
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: TRANSGENDERWET :: deel je ervaring

Bericht door Eva »

Lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Nee, de bedoeling is om vast te stellen of de wet op details verbeterd zou kunnen worden.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: TRANSGENDERWET :: deel je ervaring

Bericht door Charlotte_C »

Dat is alvast een hele geruststelling, ik kon me er ook al niet zo heel veel bij voorstellen, maar in politiek den haag weet je het nooit. Ik heb verder niet zo heel veel zinnigs te melden in dit topic dus tot dat wel is kruip ik hier weer terug in mijn mandje :D
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: TRANSGENDERWET :: deel je ervaring

Bericht door Frederique »

@colorfulandfree: Uit wat ik begreep van andere locaties (Facebook bijvoorbeeld), begreep ik dat het bij de komende evaluatie van artikel 28 ("transgenderwet") in ieder geval de bedoeling is om de zogenaamde "deskundige" inclusief verklaring eruit te halen en de leeftijdsgrens naar beneden bij te stellen. Dat waren twee zaken die we de vorige ronde al graag hadden willen krijgen, maar die politiek toen onhaalbaar waren. De wet wordt dan vergelijkbaar aan die van bijvoorbeeld Denemarken of Argentinië (uitgaan van zelfbeschikking van de transgender, zonder gedoe de genderaanduiding kunnen veranderen). Er wordt ook (al langere tijd) gekeken of het haalbaar is om de M of de V helemaal af te schaffen van identiteitspapieren. @Charlotte: ik ga er niet van uit dat terugdraaien een politiek reëele optie is.
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .