ervaringen met darmvaginaplastiek

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: ervaringen met darmvaginaplastiek

Bericht door Tanja »

Hoi Janet,
Allereerst hartelijk welkom op dit forum en geen ene vraag is gek dom of weet ik het.
Ik ben helaas ook nog niet zover dus aan mij heb je vooralsnog niets.
Ik overweeg echter wel om deze operatie bij mezelf te laten uitvoeren omdat het ding wat er nu zit relatief klein is.
Oftewel, als ik een normale vaginaplastiek laat uitvoeren (als ik groen licht krijg) ben ik bang dat ik er niets mee zal kunnen.
Niet het allerbelangrijkst maar je weet nooit hoe je leven verder verloopt.
OT:
Over sigmoïd colon is op internet veel info te vinden. Er staan ook her en der ervaringsverhalen. Veelal in het engels maar dat is voor de meeste mensen wel te doen.
Succes xx
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
janet
Gast

Re: ervaringen met darmvaginaplastiek

Bericht door janet »

Dank jullie wel Jannet V en Tanja.
Groetjes Janet
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: ervaringen met darmvaginaplastiek

Bericht door J1nny »

Janet, ik wil proberen of een vriendin die de bewuste operatie heeft meegemaakt haar kennis met je wilt delen.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: ervaringen met darmvaginaplastiek

Bericht door Eva »

Een pasklare oplossing lijkt niet voorhanden, Janet. Maar misschien heb ik wel een bruikbare suggestie.

Zelf heb ik 'de' operatie ondergaan bij een chirurg die door manipulaties dat werk moet afbouwen. Althans bij het ziekenhuis waaraan hij nu verbonden is. Ik heb het over dr Kanhai, werkzaam bij Noordwest Ziekenhuisgroep in Alkmaar.
Bij de intake vertelde hij dat hij gebruik van darmweefsel in beginsel afwijst. Er zijn voordelen aan het gebruik daarvan, maar zeker ook nadelen en de kans op complicaties neemt toe. Hij stelt dat hij altijd voldoende geschikt weefsel kan vinden en darmweefsel daarom niet nodig heeft.

Hij lijkt me de man voor wie je een verwijsbrief zou kunnen vragen. Zelf had ik een verzoek om de operatie iets anders uit te voeren dan gebruikelijk. Het VUmc (met de bekende chirurgen) weigerde met stelligheid. Kanhai zei "Hee, zo heb ik het nog nooit gedaan, maar het lijkt me gewoon haalbaar. Ga ik doen."
Dat geeft denk ik aan dat de man bereid is om gebaande paden te verlaten en logica als richtlijn te gebruiken.
Ik hoop (en verwacht) dat je via Kanhai verder komt.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: ervaringen met darmvaginaplastiek

Bericht door J1nny »

Inmiddels moet ze contact hebben met een vriendin die de bewuste operatie heeft ondergaan, ik heb ze in contact gebracht, dus ik denk dat het goed komt...
Wel een goede tip verder van je...
Janet
Gast

Re: ervaringen met darmvaginaplastiek

Bericht door Janet »

Hoi Eva.
Dank je wel voor he reactie. Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb.
Het is bij mij allemaal al gemaakt.
En ook niet zo 'simpel'.

Ik had kanker in de 'oude' neovagina.
Op het 'laatste' moment bleek een reconstructie een optie.
Dingen waren doorgesproken, althans wat de plastisch chirurg wilde doen. In mijn geval is er al heel veel gebeurd en geopereerd aan mijn buik door mijn ziekte (niet de kanker, maar de achterliggende ziekte die ik heb vanaf mijn geboorte) in mijn verleden
De kanker moest verwijderd worden en dat kon alleen maar door de vagina operatief te verwijderen.
De plastisch chirurg wilde dunne darmweefsel gebruiken.

Het is niet zo makkelijk namelijk. En er moest snel gehandeld worden met de kanker die er zat.
Bij de operatie kwamen de chirurgen voor verrassingen te staan in mijn buik en met de oude neovagina.
En ze konden niet doen wat in de planning lag.
Ze konden de vagina niet op zich zelf staand verwijderen.
Door alle operaties als baby en klein meisje van anderhalf was de boel volledig aan elkaar vergroeid.
De vagina, endeldarm, anus was niet los van elkaar te maken om de vagina te verwijderen en zodoende de kanker te verwijderen.
Ze hebben alles eruit moeten halen. Als één blok zijn de oude neovagina, endeldarm, stuk dikke darm (snijd randen) en de anus weggesneden en eruit gehaald.

Vervolgens bleek dat ik in mijn buik geen voldoende bloedvaten had waar ze een stuk 'los' darmweefsel op konden aansluiten als ze een nieuwe vagina wilde creëren zo als de plastisch chirurg het normaal doet bij ook vrouwen die geboren zijn zonder vagina als baby zo als ik geboren ben. Dus de optie een stuk dunne darmweefsel gebruiken kon niet. Want hij had het nooit op goede bloedvaten kunnen aansluiten zodat het niet zou afsterven.
Dit betekende ook dat ook ander weefsel niet gebruikt kon worden zonder het hele grote risico dat het zou afsterven.

Ze hebben letterlijk voor een voldongen feit gestaan en ook letterlijk geïmproviseerd om mij van beneden weer op te bouwen.
Een anus moest opnieuw gemaakt worden en de wilde voor mij ook een vagina creëren.

Ze hebben daarbij dus geïmproviseerd door een stuk dikke darm 'om te klappen'. Dat stuk darm zit daardoor vast aan de bloedvaten en zenuwenstam van de 'gewone' dikke darm. Zodat het doorbloed zou blijven en dat was al een gok.
Zowel de dikke darm naar beneden trekken en een stuk omklappen en rest van de dikke darm verder naar beneden trekken en vervolgens de anus die ze hebben gemaakt, was het risico dat de doorbloeding niet voldoende zou zijn.
Gelukkig is dat allemaal gelukt. De doorbloeding.

Ik was voornamelijk benieuwd of er dus meiden/vrouwen zijn die last hebben gehad van peristaltische bewegingen van de neovagina die van darmweefsel gemaakt is.

Inmiddels heb ik van de chirurgen begrepen dat het stuk darm wat bij mij nu gebruikt is, volledig anders is dan wat 'normaal' gedaan wordt omdat ze weinig keus hadden en mij wel graag een vagina wilde geven.
Dit verklaart bij mij de enorme peristaltische bewegingen.

Mijn oproep hier was niet bedoeld om info te hebben waar ik het kan laten doen, maar eerder voor ervaringsverhalen. Waarvan ook blijkt dat mijn situatie met niemand te vergelijken is.

Ik moet zeggen dat ik veel vertrouwen heb in de chirurgen, en behalve de weinige informatie vooraf, wat helaas ook met de tijdsdruk te maken had omdat langer wachten met de kanker verwijderen niet ging, hebben ze voor mij het bed te eruit willen halen met de beperkte mogelijkheden die de chirurgen met mijn lijf hadden.
Doordat ik vooral bezig ben geweest met overleven de eerste twee maanden na de operatie is,alle info van hoe ze het precies gedaan hebben gecreëerd voor mij pas echt duidelijk geworden sinds een kleine maand.

Sorry voor mijn lange reactie.
En ik waardeer zeker je tip en reactie.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: ervaringen met darmvaginaplastiek

Bericht door Jer158 »

Wat een heftig verhaal, Janet! :hug2: Ik hoop dat je ergens je antwoorden vindt
Hung her from the branches of a mango tree
Gesloten