Nieuwe chat! Zie dit topic.

Handschrift

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Lerajen
Gast

Handschrift

Bericht door Lerajen »

Hoi allemaal,Ik heb hier al eens eerder een vraag gesteld m.b.t. transseksuele gevoelens i.r.t. een creatief project waar ik mee bezig ben. Nu heb ik nog een vraag, en wel een heel praktische: heb jij als transgender een typisch 'jongenshandschrift' (slordig, hanepoten) of een typisch 'meisjeshandschrift' (netjes, rond), en past dat bij je daadwerkelijke geslacht of juist bij het lichaam waar je in geboren bent? En dan ben ik vooral nieuwsgierig naar hoe dat was voordat je eventueel in transitie bent gegaan (dus nog met het 'verkeerde' lichaam en hormonen).
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Handschrift

Bericht door Nate_0 »

Ik schreef op de basisschool heel erg netjes, maar ook langzaam. Op een gegeven moment in mijn tienerjaren kwam ik er achter dat dat langzame niet werkte, én dat handschriften van jongens slordiger zijn. Omdat ik fan was van de Beatles heb ik naar het handschrift van John lennon gekeken als voorbeeld en op die manier ben ik meer 'als een man' gaan schrijven, en zo schrijf ik vandaag de dag ook nog.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Handschrift

Bericht door Emma »

Afbeelding

...en het ontbreken van lijntjes breekt me ook steeds weer op...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Handschrift

Bericht door Jer158 »

Het hangt bij mij volledig af van tempo. Ben motorisch namelijk absoluut geen held. Heb trouwens niet het idee dat ik ooit een eigen handschrift heb ontwikkeld.

Op de basisschool moesten we aan elkaar schrijven. Dat ging of extreem langzaam en netjes, of normaal tempo en vrij slordig. Schrijven was altijd het laagste cijfer om mijn rapport.

Vanaf de middelbare school mochten we eindelijk met blokletters schrijven en dat doe ik nu nog. Nog steeds zie je mijn handschrift veranderen als het tempo enigszins omhoog gaat. Dit is wel iets werkbaarder dan voorheen. Kan snel schrijven zonder dat het onleesbaar wordt. Overigens kwam ik er een paar jaar geleden achter dat ik het aan elkaar schrijven verleerd ben.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Handschrift

Bericht door Eva »

Afbeelding
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Handschrift

Bericht door Sara »

Image
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Handschrift

Bericht door Jannet V »

Ik troost me maar dat ik het handschrift van een arts heb... :lol:
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Handschrift

Bericht door Anon20180311 »

Ik wist niet dan men in een handschrift, vrouwelijk of mannelijk als eventueel leek dat zomaar kan/kon aflezen ( en als prof. dan nog !).

Ik ben transgender, dus schrijf ik zoals ik vroeger schreef en vreemd genoeg spreekt me of sprak me, daar ook trouwens nog nooit niemand me op aan ( natuurlijk niet, niemand kon eerder mijn GD aflezen uit mijn handschrift, en nog steeds niet) . Of met andere woorden : Niemand vertelde me vroeger, jammer genoeg niet, je schrijft als een jongen :( .

Mannelijk of vrouwelijk, zolang het voor mij maar leesbaar is.


Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Handschrift

Bericht door Nate_0 »

Er zijn wel handschriften die ik alleen bij jongens of meisjes heb gezien. Hele ronde bolle letters met rondjes of hartje ipv puntjes was ontzettend populair bij de meiden op mijn basisschool...

En toen ik nog netjes schreef kreeg ik wel te horen dat ik een meisjeshandschrift had ;)
meerdere zakken met zaagsel
Lerajen
Gast

Re: Handschrift

Bericht door Lerajen »

Bdankt voor jullie antwoorden!

Nou ja, er is natuurlijk niet iets als een echt standaard jongens- of meisjeshandschrift, maar je ziet op de scholen gemiddeld wel grote verschillen. Waarbij meisjes inderdaad eerder ronder schrijven, met eventuele versierselen, en jongens vaak veel slordiger.
Meer meisjesachtig: http://i55.tinypic.com/2cpujpt.jpg
Meer jongensachtig: http://www.adfjongeren.nl/Portals/0/Afb ... tsnede.jpg
Geen idee: http://memotrip.nl/kijkaan/grafologie/rechts70.gif

Als volwassenen trekt dit volgens mij wat meer gelijk, vandaar mijn vraag over de kindertijd. Het kan ook zijn dat dit samenhangt met dat de fijne motoriek van (fysieke) jongens zich misschien langzamer ontwikkelt dan bij meisjes, dat ze daarom gemiddeld slordiger beginnen? Maar is dat dan bij transgender kinderen ook zo?

Overigens heb ik als cisgender meisje en vrouw nooit netjes geschreven ;) Maar ik kon het wel redelijk als ik mijn best deed, en mijn broertje totaal niet. Vroeg me af of dit bij transgender mensen precies hetzelfde was, of juist precies omgekeerd. Maar uit jullie antwoorden kan ik ook niks definitiefs concluderen hahah ;) De handschriften die jullie laten zien, zien er inderdaad uit als die van volwassen vrouwen zijn maar kunnen ook van netjes schrijvende mannen zijn.