Nieuwe chat! Zie dit topic.

OPROEP voor televisieprogramma

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Rebecca Hooper
Gast

OPROEP voor televisieprogramma

Bericht door Rebecca Hooper »

Dag allemaal,

Voor een nieuwe rubriek voor het televisieprogramma Koffietijd ben ik op zoek naar een transgender die in transitie is.

In deze rubriek volgen we personen die iets belangrijks/spannends/inspirerends mee gaan maken. Dit gebeurt in een documentaire-achtige vorm, waarbij delen door ons gefilmd worden en ook door de hoofdpersoon zelf (in vlogvorm). Deze filmpjes van ongeveer drie minuten per keer worden één week lang - van maandag t/m vrijdag - uitgezonden. Het is hierbij belangrijk dat de persoon in kwestie ergens naartoe leeft. Eventueel komt de hoofdpersoon op vrijdag live in de studio om na te praten, maar dat is nog niet zeker.

Waarom ik hiervoor graag een transgender wil volgen, is omdat ik denk dat het belangrijk is om dit onderwerp geregeld onder de aandacht te brengen. We willen op een eerlijke manier laten zien hoe zo'n transitie eruitziet en wat voor impact dit heeft op het leven van de desbetreffende persoon.

Als je iemand bent of kent die het leuk zou vinden om zijn of haar verhaal te delen, kan je mailen naar [email protected].

Grote groet,
Rebecca Hooper
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: OPROEP voor televisieprogramma

Bericht door Ender »

Hoi Rebecca,

Op zich een leuk idee, maar ben je je wel bewust dat een transitie traject meerdere jaren duurt? Over een periode van een paar weken/maanden gebeurt er niet zo heel veel (tenzij de persoon nu vlak voor een operatie is ofzo).
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: OPROEP voor televisieprogramma

Bericht door Dieuwertje »

Goed punt Ender, maar als ze een aantal transities nemen die in verschillende fasen zitten zouden ze toch wel wat kunnen laten zien. Maar de precieze uitwerking staat niet in het bericht.
Het initiatief op zich lijkt mij prima.
5 dagen lang steeds 3 minuten in beeld. Dat kan tot gevolg hebben dat je gezicht een beetje bekend wordt in Nederland. Zal wel meevallen, maar wel een punt om te bedenken. Dat is namelijk niet altijd een voordeel en zo ie zo, is dat wat je wil?
Gebruikersavatar
lisah
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:57
Gender: Vrouw

Re: OPROEP voor televisieprogramma

Bericht door lisah »

leuk bedacht! idd duurt een transitie een aantal jaar ik heb op het moment niks "spannends" ik moet in Oktober weer naar de Endo voor controle en voor het ontharen morgen naar Middelburg voor de rest niks dus niet echt iets bijzonders :P
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: OPROEP voor televisieprogramma

Bericht door Nienke »

Eigenlijk zou je een aantal jaar dus iemand moeten volgen, van voor tot eind,
Ik vraag me alleen af of dat voor de persoon in kwestie wel leuk is, op straat herkent worden als zijnde de transgender,
Ik vindt het veel belangrijker dat je onopvallend als man of vrouw over straat kunt en gewoon jezelf kunt zijn, vrij kunt voelen.
Daar denk ik de laatste tijd steeds vaker over na.... niet de transgender te zijn maar gewoon de vrouw.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: OPROEP voor televisieprogramma

Bericht door Nate_0 »

Dat zal echt van de persoon zelf af hangen...
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: OPROEP voor televisieprogramma

Bericht door janine2363 »

Ender schreef: 16 aug 2017, 13:35 Hoi Rebecca,

Op zich een leuk idee, maar ben je je wel bewust dat een transitie traject meerdere jaren duurt? Over een periode van een paar weken/maanden gebeurt er niet zo heel veel (tenzij de persoon nu vlak voor een operatie is ofzo).
LOL het zouden vlogjes worden zo van in de trein naar afspraak A, dan in de wachtkamer B, in de auto voor gesprekje C, op de weg terug in de file D, tussendoor onderweg boodschappen doen en in de rij bij de kassa E, snel nog langs de apotheek en verrek alweer een rij F, rennen naar de brievenbus (in herhaling) wachtend op brief G.

"En waar leeft U naar toe ?"
"Euh, om niet meer te hoeven wachten ?"

Dat zou toch al een behoorlijk beeld scheppen niet ?
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: OPROEP voor televisieprogramma

Bericht door Nate_0 »

Ik bedoel, Rebecca stelt wel duidelijk dat ze op zoek is naar iemand "die iets belangrijks/spannends/inspirerends mee gaan maken" en ook "Het is hierbij belangrijk dat de persoon in kwestie ergens naartoe leeft" dus volgens mij heeft ze wel door dat het een langdurig proces is met zo nu en dan een piek (of dal).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: OPROEP voor televisieprogramma

Bericht door janine2363 »

Ik moet bekennen dat ik wat twijfel had of Rebecca heel goed begreep dat het een zeer landurig proces is (een mensen leven), maar ...

Neem als rode draad "een interview, ergens onderweg", met in dat interview in de context van de locatie "een onderwerp". Is dat zo'n slecht idee ?

Ik moest bijvoorbeeld even in de apotheek wachten op de dagelijkse medicijn levering, waar mijn Androcur bij zat: Het begin van mijn HRT, of laatst in September in de wachtkamer bij de arts een intake om mijn SRS te bespreken en of ik daarvoor in goede conditie ben. Op de weg terug stond ik in de file gelukkig naast een WiFi punt, want ik had voor mijn werk een confcall, want dat gaat ook door. Et voila: "A star is born"
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: OPROEP voor televisieprogramma

Bericht door Charlotte_C »

Het is in een aantal korte tv-itempjes nooit goed realistisch weer te geven allemaal hoe het leven van een transgender eruit ziet. Verder hebben alle voorgaande posters alles al wel gezegd.

Evengoed succes.
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home