Nieuwe chat! Zie dit topic.

Onderzoek Transgenders en (zelf)stigmatisering

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Maria
Gast

Onderzoek Transgenders en (zelf)stigmatisering

Bericht door Maria »

Als promovenda bij de Open Universiteit doe ik onderzoek naar Transgenders en (zelf)stigmatisering en de wijze waarop zij hiermee omgaan voor, tijdens en na transitie.

Voor dit onderzoek worden transgenders gevraagd deel te nemen aan brainstormsessies en interviews.

Het doel van dit onderzoek, dat uitgevoerd zal worden in nauwe samenwerking met het VUmc, is beter inzicht krijgen in de beleving van transgenders t.a.v. de transitie en komen tot aanbevelingen voor zowel hulpverleners als transgenders t.a.v. de behandeling en diagnostiek. Er zal ook een vragenlijst ontwikkeld worden om vast te kunnen stellen welke manieren transgenders gebruiken bij het omgaan met problemen tijdens transitie. Met deze kennis kan beter ingespeeld worden op de persoonlijke situatie van de transgender in transitie.

Ik ben voor de financiering van dit onderzoek op zoek naar fondsen zodat ik degene die meedoen aan het onderzoek een (reiskosten)vergoeding kan geven als dank voor hun deelname.

Hopelijk kunnen de lezers van dit forum mij helpen aan tips m.b.t. het werven van deze fondsen.

Bij voorbaat hartelijk dank voor jouw reactie en/of tip
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Onderzoek Transgenders en (zelf)stigmatisering

Bericht door Eva »

Dat zal niet meevallen, Maria. Zou Skype een oplossing zijn?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Onderzoek Transgenders en (zelf)stigmatisering

Bericht door Charlotte_C »

Ik hoop dat ik met mijn reactie geen deuren dichtgooi die beter open konden blijven. Maar zelf merk ik in mijn persoonlijke situatie zéér weinig tot niets van stigmatisering. Wellicht dat het ook is hoe ik er zelf in sta natuurlijk. Mijn opvatting is dat als je jezelf gewoon gedraagt dat de buitenwereld je ook sneller accepteert en gewoon tegen je doet.

Kijk als iemand achter mijn rug om iets over me zou zeggen. Natuurlijk verdient dat dat geen schoonheidsprijs, maar dan is het niet iets waar ik wakker van kan liggen. Ik heb het tenslotte niet gehoord.

Ondanks dat ik zelf niet van veel hulp kan zijn bij de uitvoering van dit onderzoek, wil ik toch de wens voor de organisatoren uitspreken dat het een succes gaat worden, waarvan de resultaten goed terechtkomen met inachtneming van de nodige privacy. Heel erg veel succes

Groetjes.

Lotte / Charlotte (als het beestje maar een naam heeft :) )
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Denise
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 nov 2015, 11:26
Gender: Vrouw
Locatie: Apeldoorn

Re: Onderzoek Transgenders en (zelf)stigmatisering

Bericht door Denise »

Stevig onderwerp lijkt me, immers stigmatisering van afwijkend gedrag t.o.v. wat wordt beschouwd als" Normaal!" is van alle tijden, en lijkt me ook eigenlijk onuitroeibaar al moet wel steeds opnieuw worden aangekaart.
Ik heb er zelf geen hinder van, ga gewoon als vrouw door het leven.

Maria, veel succes met je onderzoek.

Denise A. van Dokkum.
i
Geloof wat je zelf denkt dat goed voor je is, niet wat anderen je voorhouden.
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Onderzoek Transgenders en (zelf)stigmatisering

Bericht door Nisss »

Ik sluit me aan op wat Charlotte zegt. Misschien een idee om met bv transvisie in gesprek te gaan? Toen ik bij een sessie was van hen (ruim 7 jaar geleden), merkte ik dat men daar wel bepaalde zaken benoemde wat ook onder het kopje stigmatiseren valt.

Persoonlijk heb ik zelf geen problemen. Succes met je onderzoek!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek Transgenders en (zelf)stigmatisering

Bericht door Isabelle »

Ik zou wel mee willen doen. Brainstormen ga ik nooit uit de weg en als het ook wat bijdraagt is dat helemaal mooi !
Maria
Gast

Re: Onderzoek Transgenders en (zelf)stigmatisering

Bericht door Maria »

Dank voor jullie reactie.

Transvisie ga ik proberen en via skype? Ik heb geen idee hoe dit functioneel kan zijn. Kun je mij even schetsen wat je bedoelt Eva?

Het onderzoek zal waarschijnlijk aan het licht brengen dat er mensen zijn die veel, weinig of niet gestigmatiseerd worden. Ik ben heel benieuwd of er verschillen zijn in stigmatisering in de verschillende fasen van transitie. Dat kan van belang zijn voor de behandeling.

Mochten jullie nog fondsen weten of andere tips...ik houd me aanbevolen.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Onderzoek Transgenders en (zelf)stigmatisering

Bericht door Alice »

Zelf- stigmatiserende transgenders, ze zijn er. Alleen zijn ze er zelf niet van van bewust en kunnen daardoor, daarmede, niet beseffen dat er vaak geen sprake is stigmatisatie maar dat er een andere oorzaak zou kunnen zijn van een negatief gedrag tegen hen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Onderzoek Transgenders en (zelf)stigmatisering

Bericht door Jer158 »

Ik heb ook weinig/geen last van stigmatisering. Ik heb echter niet de illusie dat de credits daarvoor naar mij persoonlijk gaan. Die zijn beter op zijn plaats bij de mensen om mij heen.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Onderzoek Transgenders en (zelf)stigmatisering

Bericht door Alice »

Jer158 schreef: 11 okt 2017, 17:20 Ik heb ook weinig/geen last van stigmatisering.
Ik heb echter niet de illusie dat de credits daarvoor naar mij persoonlijk gaan. Die zijn beter op zijn plaats bij de mensen om mij heen.
Wel degelijk speelt je persoonlijkheid er in mee.
Actie = Reactie
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.