Kandidaten voor fotoreportage gezocht

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Kandidaten voor fotoreportage gezocht

Bericht door janine2363 »

Emma schreef: 15 nov 2017, 23:46 Ik kan met de beste wil van de wereld niet zien waarom je, als je duidelijk wilt maken dat wat er in iemands onderbroek zit, niet relevant is, dan wel waarde hecht aan wat er in iemands onderbroek zit. Ik zou zeggen: practice what you preach. Als het voor jou zo belangrijk is, heb ik niet het idee dat je achter de boodschap staat die je wilt verkondigen, of dat je de boodschap zelf begrijpt.
En ik kan met de beste wil van de wereld niet zien waarom een dergelijke oververhitte reactie nodig is. Mischien ook een manco van "reading comprehension skills". Ze geeft aan niet dat het voor haar als persoon belangrijk is, maar dat ze denkt dat het voor haar concept of de reportage belangrijk is. Ik kan ook wel argumenten voor- en tegen bedenken. Neemt niet weg dat wat ze met haar concept poogt te bereiken toch geen slecht streven is.

Probeer anders aan Sanne uit te leggen wat ze aan haar concept zou moeten wijzigen om beter haar doel te bereiken ?
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Kandidaten voor fotoreportage gezocht

Bericht door Citizen Erased »

Eva schreef: 16 nov 2017, 10:21
Citizen Erased schreef: 16 nov 2017, 09:16 Sanne, veel succes met je project. Lijkt me een mooi streven!
Je hebt inmiddels meegekregen dat veel transgenders ook over een spastische kringspier beschikken; een zeiltje op de grond is geen overbodige luxe.
Ongeacht aan wie dit gericht is, Citizen Erased, dit soort kwetsende reacties wordt op ons forum allerminst gewaardeerd.
Dan is het maar goed dat ik nog nooit nat ben geworden van een beloningssticker.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kandidaten voor fotoreportage gezocht

Bericht door Emma »

janine2363 schreef: 16 nov 2017, 11:35
En ik kan met de beste wil van de wereld niet zien waarom een dergelijke oververhitte reactie nodig is. Mischien ook een manco van "reading comprehension skills". Ze geeft aan niet dat het voor haar als persoon belangrijk is, maar dat ze denkt dat het voor haar concept of de reportage belangrijk is. Ik kan ook wel argumenten voor- en tegen bedenken. Neemt niet weg dat wat ze met haar concept poogt te bereiken toch geen slecht streven is.

Probeer anders aan Sanne uit te leggen wat ze aan haar concept zou moeten wijzigen om beter haar doel te bereiken ?
Nou, oververhit... het doel van Sanne lijkt om mensen te laten zien dat de genderidentiteit van mensen niet in de onderbroek zit. Dat is een heel mooi streven. Maar laat het dan ook echt in het midden. Juist door aan het einde van het verhaal te gaan vertellen dat de inhoud van die onderbroek niet klopt met het plaatje, appeleer je weer aan die nieuwsgierigheid van de lezer. Als je wilt benadrukken dat het niet belangrijk is, schenk er dan ook niet op die manier aandacht aan. Laat het in het midden, desnoods door dat expliciet te benoemen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Kandidaten voor fotoreportage gezocht

Bericht door janine2363 »

Emma schreef: 16 nov 2017, 12:18 Het doel van Sanne lijkt om mensen te laten zien dat de genderidentiteit van mensen niet in de onderbroek zit. Dat is een heel mooi streven.
Ik vind het ook een mooi streven. Maar ook het argument dat haar aanpak niet naar het doel leidt, kan best kloppen.

Aangezien dit jong mens ons wil helpen dan is het IMHO beter om positieve suggesties te geven, of op een meer neutrale
manier aangeven dat haar aanpak mischien niet op het doel uitkomt. Woorden als "Practice what you preach" klinken
IMHO harder en overeenkomstig onze waardering voor haar streven.

Het lijkt soms wat wij als transmensen (en ik herken dit zeker bij mijzelf) dat we soms een detail aspect van ons trans-zijn als
extreem belangrijk ervaren en helemaal onder een loep uitvergroten en dan ook zeer- of over gevoelig zijn voor elke opmerking
over dat aspect, terwijl het voor anderen enkel een detail is. Anderen zullen dat dan ook niet kunnen begrijpen en waarschijnlijk
een verwonderde : "Nou ja zeg ?!" zeggen, hun hoofd schudden, schouders ophalen en weggaan. Het tegenovergestelde van wat
we eigenlijk willen.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kandidaten voor fotoreportage gezocht

Bericht door Emma »

Het is wat mij betreft andersom: als het voor niet-transmensen niet van belang is wat er in de onderbroek zit, en zelfs onfatsoenlijk om daar over te speculeren, waarom is het dan OK om het voor vanzelfsprekend aan te nemen dat je het daar bij transmensen wel uitgebreid over te hebben?
Het is een niet verplicht onderdeel van de medische transitie, maar als het om de sociale transitie gaat, is het een non-issue. Ook als het je bedoeling is te vertellen dat het een non-issue is, ga je niet van aanwijsbare individuen vertellen hoe de vork in de steel zit. Daarmee reduceer je ze uiteindelijk toch tot een geslachtsdeel.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
gast
Gast

Re: Kandidaten voor fotoreportage gezocht

Bericht door gast »

Goedemiddag,

Allereerst heel fijn dat er veel feedback komt, ontzettend leerzaam en ik neem het zeker mee. Het helpt mij meer in te kunnen leven in het onderwerp en betere keuzes te kunnen maken. Daarvoor dank!

Met het begrip genderneutraal doel ik op mensen die zich niet als man of vrouw identificeren. De keus voor dit begrip komt vanuit alle 'ophef' vanuit de media. Wat ik veel terugzie rondom het begrip genderneutraal is de vraag of het überhaupt kan (met name op social media). Daarom wil ik het begrip genderneutraal gebruiken, omdat dit aansluit op de 'ophef' en de vragen van de mensen. Het doel is om uiteindelijk de ophef rondom genderneutraal te verminderen, oftewel aantonen dat het geen 'raar, gek en/of vreemd' begrip is.
Echter besloten dit onderwerp achterwege te laten (toelichting volgt later)

Dan het punt over de 'eis' betreft geslachtsoperatie. Ik begrijp de verwarring; ik vind het belangrijk, maar ik wil juist aantonen dat het niet belangrijk is. Dat komt niet logisch over. Waarom ik deze 'eis' belangrijk vind voor mijn reportage heeft een aantal redenen:
1. Door daadwerkelijk een persoon te hebben die nog een geslachtsoperatie moet ondergaan, wordt de foto naar mijn idee meer betrouwbaar en is het echt. Zonder de 'eis' zou ik bij wijze van iedereen neer kunnen zetten en spreken van hetzelfde onderwerp. Het verhaal achter de foto moet duidelijk naar voren komen.
2. De verduidelijking van de foto kandidaten is van cruciaal belang, omdat ik daarna de mogelijkheid heb om de kijkers bewust te maken van het oordeel. Oftewel een spiegel voor te houden (zie vorige toelichting).

Begrijp me vooral niet verkeerd, ik kies hier niet voor omdat het mij nou zo veel uitmaakt wat er in de onderbroek zit van de desbetreffende persoon. Het is puur gericht om het verhaal en de reportage zo echt mogelijk over te laten komen.

Daarnaast mijn excuses voor de vele verwarringen die ik heb gebracht. Ik merk dat ik wat onvoorzichtig dan wel onduidelijk in ben geweest in mijn eerste oproep. Ik had inderdaad beter kunnen formuleren. Een leer voor de volgende keer zou ik maar zeggen.
Ik heb mij veel ingelezen, maar ik ben geen ervaringsdeskundige en nog lerende. Ik hoop dat jullie mij dit niet kwalijk nemen.

Ik heb besloten mij enkel nog te richten op de transgenders en niet meer op genderneutraal. Ik merk dat ik hierin te ambitieus ben geweest en het heb overschat (een typische beginnersfout zoals mijn begeleidend docent zei). Mede dankzij dit forum veel inzichten gekregen. Nogmaals, dank daarvoor!

Uiteraard feedback, tips en kandidaten nog steeds van harte welkom!!
Niet alleen via dit forum, maar ook via mijn e-mailadres [email protected]
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Kandidaten voor fotoreportage gezocht

Bericht door Marijn »

gast schreef: 16 nov 2017, 13:56 Met het begrip genderneutraal doel ik op mensen die zich niet als man of vrouw identificeren. De keus voor dit begrip komt vanuit alle 'ophef' vanuit de media. Wat ik veel terugzie rondom het begrip genderneutraal is de vraag of het überhaupt kan (met name op social media). Daarom wil ik het begrip genderneutraal gebruiken, omdat dit aansluit op de 'ophef' en de vragen van de mensen. Het doel is om uiteindelijk de ophef rondom genderneutraal te verminderen, oftewel aantonen dat het geen 'raar, gek en/of vreemd' begrip is.
Echter besloten dit onderwerp achterwege te laten (toelichting volgt later)
Even los van het feit dat je dit stuk achterwege wil laten: Ik weet dat de term nu actueel is. Maar hij wordt actueel dus ook veel fout gebruikt. Ik ben niet genderneutraal, ik ben non-binair of genderqueer. De meest neutrale overkoepelende term is non-binair. Door daarvoor voortdurend een verkeerde term te gebruiken wordt het gebruik van die term in de ogen van mensen bevestigd. Mijns inziens zouden mensen die wat aan een beter begrip van het fenomeen willen doen er ook voor moeten zorgen dat de juiste termen gebruikt worden. Ik zou zelf niet mee willen werken aan iets wat mij een genderneutraal persoon noemt.

Net zoiets als de term 'omgebouwd'. Die wordt door leken ook veel gebruikt, maar dat wil nog niet zeggen dat dat een geaccepteerde term is.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Plaats reactie