Profielwerkstuk Kinderboek met roze randje

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
SuusEnAnnie
Gast

Profielwerkstuk Kinderboek met roze randje

Bericht door SuusEnAnnie »

Lieve mensen,
Voor ons profielwerkstuk willen wij (Annie en Suus) graag een kinderboek schrijven voor kinderen uit groep 4 (kinderen van rond de 8 jaar).
In dit boek willen we aandacht geven aan de verschillende genderidentiteiten. Hiermee willen we bereiken dat kinderen zich makkelijker in de schoenen van iemand kunnen plaatsen met een andere genderidentiteit.

Hierbij hebben we jullie heel hard bij nodig!
We zouden het super fijn vinden als jullie de volgende vragen zouden willen beantwoorden:

1. Wat zouden jullie graag mee willen geven aan kinderen die worstelen met hun genderidentiteit.

2. Waar liep je zelf als kind tegenaan?

3. Welke onderwerpen zou jij aan bod brengen in dit boek?

We zouden het hee leuk vinden als jullie één of meer vragen zouden willen beantwoorden of zelf iets anders er over willen zeggen :)

Groetjes Suus en Annie
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Profielwerkstuk Kinderboek met roze randje

Bericht door Irene_de_Vreede »

1. praat er over
2. Doe normaal
3. ...
Irene
Alatàriël
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 feb 2017, 20:19
Gender: Androgyne
Contacteer:

Re: Profielwerkstuk Kinderboek met roze randje

Bericht door Alatàriël »

kinderen nemen het beeld en handelen van anderen over.
dus als ze in elk boekje een jongen met een auto zien spelen en een meisje met een pop, dan hoort dat zo denken ze.
op het moment dat ze dan een meisje met een auto zien spelen dan reageren ze negatief, want dat hoort niet.

houdt het breed, niet enkel stereotype jongetje/meisje, maar bijvoorbeeld ook een androgyne character.
laat het jongetje eens spelen met de pop en laat het eens een jurk dragen, en met het meisje idem;
Liefs ,
Ariël :hbeat:


check ook www.arielwassenaar.com en mijn instagram Arielwassenaar

Wherever you go,
No matter the wheather,
always bring your own

Sunshine
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Profielwerkstuk Kinderboek met roze randje

Bericht door Jer158 »

Het is naar mijn weten wel meer binair gericht, maar kijk eens naar het Engelstalige kinderboek I am Jazz dat vertelt over een kind met a "girl brain" and a "boy body"
Hung her from the branches of a mango tree
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Profielwerkstuk Kinderboek met roze randje

Bericht door Jer158 »

Ik zou idd meer de kant op gaan die Ariël suggereert. Laten zien dat geslacht geen beperking is voor wat een kind kan en mag.
Hung her from the branches of a mango tree
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Profielwerkstuk Kinderboek met roze randje

Bericht door Ender »

ik zou vooral willen meegeven dat het OK is om een andere genderidentiteit te hebben dan je geboortegeslacht. het maakt je niet raar of eng, gewoon een beetje anders.
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Profielwerkstuk Kinderboek met roze randje

Bericht door Annet »

1 over praten maar eventueel ook doen
2 onbegrip bij andere
3 dat het niet verkeerd is wat je doet
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Profielwerkstuk Kinderboek met roze randje

Bericht door Charlotte_C »

it is nou eens een vraag waar ik graag mijn medewerking aan verleen. Ik vind het heel erg goed dat er aandacht aan wordt besteed en dat kinderen
al van kleins af leren dat een andere genderidentiteit hebben niet gek is.


Wat zouden jullie graag mee willen geven aan kinderen die worstelen met hun genderidentiteit?
Probeer er echt met iemand over te praten, als het niet met één van je ouders kan. Dan misschien met iemand anders die je vertouwt. Een leraar of
een ouder van een vriendje/vriendinnetje.

Waar liep je zelf als kind tegenaan?
Als kind liep ik er zelf tegenaan dat er bij ons thuis nauwelijks werd gecommuniceerd en dan al zeker niet over genderzaken. Dit heeft er toe geleid dat ik er eigenlijk gedurende mijn gehele jeugd niks mee heb kunnen doen.

Welke onderwerpen zou jij aan bod brengen in dit boek?
Ik zou natuurlijk aan bod willen laten komen, dat het gewoon oké is om een andere genderidentiteit te hebben dan het geslacht waarmeee je geboren bent, dat het je als mens niks meer of minder dan een ander maakt.

Probeer het dan wel zo uit te werken dat het twee kanten op werkt. Dat een kind dat ermee worstelt er iets aan kan hebben, maar dat ook
klasgenootjes, vriendjes, vriendinnetjes, broertjes, zusjes, neefjes, nichtjes noem maar op er iets aan kunnen hebben.

Hopelijk heb ik hier een constructieve bijdrage mee geleverd waar jullie iets aan hebben.

Groetjes,

Charlotte
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Profielwerkstuk Kinderboek met roze randje

Bericht door Nate_0 »

Ik heb met name lang last gehad van het binaire denken? Ik dacht bijvoorbeeld dat ik geen jongen kon zijn omdat ik niet van voetbal hield, terwijl er genoeg cismannen zijn die dat niet doen. Meer een focus dus op hoe je je vóelt van binnen, en minder op je daadwerkelijke interesses omdat die minder/niet te zaken doen mbt genderidentiteit.
meerdere zakken met zaagsel
Plaats reactie