Persoonlijk project voor betere inleving

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
gietert
Gast

Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door gietert »

Hey!

Zoals het onderwerp al zegt, ik wil in de toekomst een persoonlijk project doen, waarbij ik de hulp van dit forum goed van kan gebruiken!

Eerst even iets korts over mijzelf:

Ik ben Gietert. Bijnaam die ik in het dagelijks leven heb opgelopen, en aangezien ik in het algemeen van anonimiteit houdt komt het eigenlijk wel goed uit. Ik ben een witte cis man. Ik ben dondersgoed bewust dat die 3 dingen in onze maatschappij enorm veel privileges met zich mee brengt. Iets waar ik het overigens totaal niet mee eens ben. In mijn ogen is namelijk iedereen gelijk. Iets wat ik van thuis heb meegekregen, en iets waar ik in mijn latere leven ook op verder heb borduurt. Ben nauw betrokken bij verschillende groepen die strijden voor gelijkheid voor iedereen, is het gelijkheid voor seksualiteit, gender of afkomst, iedereen gelijk. Toch merk ik soms dat door mijn privileges ik mij nooit helemaal zou kunnen inleven in hoe nadelig het leven soms kan zijn, voor mensen die "anders" zijn, en dat stoort me.

Daarom kwam ik vandaag met het volgende idee. Hoe zou het zijn als ik een week als transgender door het leven ga? Ik bedoel, echt me inleven in iets wat ik zelf niet mee maak kan nooit, maar dit zou mij een heel stuk dichterbij brengen. En dan bedoel ik ook gewoon de hele week: werk, supermarkt, sociale activiteiten, no exception. Ik zit te twijfelen om dit ook als vlog, of misschien zelfs door een bevriende documentaire maakster een mini docu van te maken. Mijn hoop daarmee zou dan zijn dat andere mensen ook zouden kunnen leren van mijn ervaringen.

Als ik heel eerlijk ben, ondanks dat ik erg veel zin heb om dit te gaan doen dankzij het leerzame aspect, toch merk ik ook dat het idee mij ook wel angstig maakt. Vooral omdat ik denk dat het heel erg confronterend zal zijn. Daarom vooral wil ik er goed voorbereid ingaan. Ik neem aan bijvoorbeeld bij uitgaan dat je sneller in gevaarlijke situaties kan komen. Zijn er echt do's and dont's tijdens uitgaan bijvoorbeeld? Of zijn er bepaalde dingen op straat die kunnen gebeuren waar ik rekening mee kan houden?

Zelf kom ik uit leiden. Zijn er aanraders voor plekken die ik kan bezoeken voor hulp voor dit project ook? Of juist voor tijdens die week om te bezoeken?

Sorry als dit berichtje en mijn vragen weer wat minder voorbereid zijn. Dit is echt een vrij recent plan, waar ik gelijk echt enthousiast over ben, dus ben eigenlijk hier gelijk hals overkop naartoe gekomen.

Ik kijk uit naar jullie reactie!

Gietert
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Isabelle »

Grappig idee Gietert ;) Dat je angstig bent is niet heel onterecht. Je gaat waarschijnlijk best wat aangekeken worden en wat dingen achter je rug horen XD
of je daadwerkelijk 'the transgender experience' gaat hebben is denk inderdaad uitgesloten, maar je gaat wel een stukje proeven denk ik van het niet conform rondlopen enzovoort. IK zou er wel een beetje bescheiden in blijven (je presentatie), transgenders voeren geen toneel, geen overdreven drama presentatie.

Vraagje nog : Hoe ver wil je hierin gaan ?
Andere naam uitdragen naar buiten ? enkel anders kleden ? Make up ? welk gevoel wil je vinden met deze ervaring of met welk gevoel ga je erin ?

groetjes,
Isabelle
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Jer158 »

Het idee is leuk, maar je kunt natuurlijk niet voor een week als transgender persoon door het leven. Trans vrouwen zijn immers geen mannen in vrouwenkleding, en jij (in die week) wel.

Ik zou het daarom over een iets andere boog gooien en zoals Isabelle voorstelt gaan voor de gendernonconformerende ervaring. Het effect zal hetzelfde zijn, maar zonder het potentiële misverstand over wat een trans persoon is.
Hung her from the branches of a mango tree
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Emma »

Verder denk ik dat je, voor de échte beleving, het verder zonder dos en don’ts zult moeten stellen. Er zijn er die eerst hier op het forum om tips komen voor ze voor het eerst als zichzelf naar buiten gaan, maar dat is een minderheid. De meesten doen het geheel vanuit zichzelf en leren al doende.

En dan kom ik op wat Jer ook al zegt: het gevoel om voor het eerst als jezelf naar buiten te gaan is niet te beschrijven. Dar zul je moeten missen. Maar de angst in de problemen te komen, raar aangekeken of aangesproken te worden, en alles wat er nog meer zou kunnen gebeuren, dat is heel reëel. Let daar op: mis je die angst, dan is er ergens in de voorbereiding iets misgegaan...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Mirthe_s »

Let er vooral op dat je je niet gaat gedragen als een queer. Wij willen niet opvallen of als drama queens over straat gaan. Dan trek je toch echt andere aandacht aan.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Irene_de_Vreede »

Wat een transgender in een leven beleefd kun je natuurlijk niet in een week beleven, maar ik heb respect voor je initiatief.
Irene
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door janine2363 »

Emma schreef: 24 nov 2017, 12:46 En dan kom ik op wat Jer ook al zegt: het gevoel om voor het eerst als jezelf naar buiten te gaan is niet te beschrijven. Dar zul je moeten missen. Maar de angst in de problemen te komen, raar aangekeken of aangesproken te worden, en alles wat er nog meer zou kunnen gebeuren, dat is heel reëel. Let daar op: mis je die angst, dan is er ergens in de voorbereiding iets misgegaan...
Angsten zijn vaak sterker voor de dingen die eigenlijk achter je liggen, niet voor je. Ik ben nog steeds bang om mijn echtgenote te verliezen, da's niet hetzelfde als scheiden, da's anders, ben ik ook bang voor, maar anders dan echt de angst haar te verliezen, want het is een zeer lief mens. En de kans blijft reeel dat dat gaat gebeuren.

Een nog veel grotere angst om te vervreemden van mijn kinderen en er helemaal niet te zijn als ze opgroeien. Ben ik bang voor mijn eigen verandering, en de operaties. Nee, wel onzeker, omdat het wel duidelijk moet zijn dat het mij completeerd, niet om een idee-fixe of zo

Angsten om aangekeken te worden, nee absoluut niet, waarom ? Ik ben ik en de praktijk bewijst dat dit ook niet zo'n grote kans op problemen is, ach vanavond kwam ik wat jongeren tegen die wat flauw deden, "whatever", met alle complicaties in mijn leven is dat echt niet mijn grootste zorg

Er is wel een ander soort "aankijken" die wel pijnlijk is, stresseerd en zo, maar dat is anders dan angst, tenzij het angst voor de pijn is, niet hetgeen gebeurd. Dat is in situaties dat je sociaal met veel mensen ben, dus geen totale onbekenden, ook geen goede bekenden, maar mensen waar je toch een sociale relatie mee voelt. Nu als ik in die situatie "ander"s wordt behandeld als andere vrouwen, auwwww, niet leuk. Het hoeft eigenlijk niet eens echt zo te zijn, maar als dat gevoel triggered, dan helpt geen ratio meer.

Maar die angsten hebben nog steeds niets te maken met mijn "zijn" met mijn verandering. Er is misschien wel angst voor verandering, de eerste keer dat ik mij in mijn geestesoog zag in mijn goede vorm, met borstjes. Ai, ik was er twee weken ziek van. Maar dit is toch ook weer misschien niet echt een angst, eerder de innerlijke stress van voor zelf acceptatie. Waar ik bijvoorbeeld ook twee weken echt ziek van was, was het in een Email bericht samen voegen van 2 namen, en 2 fotos tot de ene persoon die ik ben.

Ik wil niet minimaliseren dat je bang en onzeker kan zijn, want er verandert zo veel, maar toch echt de vraag stellen. Waar zijn we eigenlijk bang voor en waarom ? Alle angsten die wel in je hoofd zitten maar niet reeel en misschien eigenlijk niet belangrijk zijn. Gooi ze weg, het houd je tegen maar om geen goede reden.

Angst om je geliefden kwijt te raken, nou dat is een angst voor iets wat zeer reeeel is, die angst kan je beter niet weggooien. Want je echte naasten zijn meer waard dan 7 miljard je-raar-aankijkende-vreemden
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Nate_0 »

Mirthe_s schreef: 24 nov 2017, 12:59 Let er vooral op dat je je niet gaat gedragen als een queer. Wij willen niet opvallen of als drama queens over straat gaan. Dan trek je toch echt andere aandacht aan.
"Queer"?

Dit klinkt als een verschil in interpretatie van dat woord. Queer staat voor lang niet iedereen in de LGBT-community gelijk aan "drama queen".

Verder denk ik dat als je toch richting de ervaring van iemand die transgender is op wilt gaan... je het anders zou moeten aanpakken. Je voelt je man, net als een transman en niet als een transvrouw, dus je zou je lichaam de "andere kant" op moeten sturen. Dus in plaats van vrouwenkleding nog wél mannenkleding, maar borsten er onder, padding op je heupen, etc. Op het toilet zitten. Dan presenteer je je als man met vrouwelijke kenmerken, maar ben je in essentie (in je hoofd) nog man. Een volledig authentieke beleving is natuurlijk hoe dan ook onmogelijk, tenzij je zelf trans bent.

Met andere woorden: stel je voor dat je nog helemaal hetzelfde zou zijn in je hoofd. Hoe je je voelt, hoe je denkt, hoe je behandeld wilt worden... maar je lichaam is tien centimeter kleiner, je wordt ongesteld en je hebt borsten. Je kunt geen erecties krijgen want je hebt geen lul. Je bent minder sterk. Je wordt anders behandeld, niet zoals je zou willen, er zijn verwachtingen waar je niet aan kunt of wilt voldoen. Jij bent namelijk nog steeds een man maar alle mensen om je heen zien een vrouw en je spiegelbeeld bevestigt dat.

(Deze laatste alinea is eerder gepost in dit draadje: viewtopic.php?f=38&t=4681 )
meerdere zakken met zaagsel
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Mirthe_s »

Nate_0 schreef: 27 nov 2017, 23:09
Mirthe_s schreef: 24 nov 2017, 12:59 Let er vooral op dat je je niet gaat gedragen als een queer. Wij willen niet opvallen of als drama queens over straat gaan. Dan trek je toch echt andere aandacht aan.
"Queer"?

Dit klinkt als een verschil in interpretatie van dat woord. Queer staat voor lang niet iedereen in de LGBT-community gelijk aan "drama queen".
Oeps. Dat geeft dan maar aan hoe ongelofijk complex LGBTHTRKQER geworden is. Niet als aanval bedoeld, maar je moet er echt een half uur wikipedia voor doornemen om het een beetje te begrijpen. Niet iedereen heeft die interesse dus ik snap gewoon dat dit vooral buiten de community vaak fout gaat.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Anon20210626 »

niet alleen buiten de community..... be real een acroniem als "LGBTHTRKQER" en verwachten dat iemand daar nog iets van kan maken ?
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gesloten