Nieuwe chat! Zie dit topic.

Persoonlijk project voor betere inleving

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Mirthe_s »

Renée schreef: 28 nov 2017, 09:51 niet alleen buiten de community..... be real een acroniem als "LGBTHTRKQER" en verwachten dat iemand daar nog iets van kan maken ?
alles na LGBT was random, omdat ik niet weet wat daar komt :) Ik vind de notatie LGBT+ wel degelijk.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Amy »

Dit stukje wat je wilt gaan simuleren is maar een klein deel van de ellende. Het stuk daar voor, geforceerd als het verkeerde geslacht leven heb ik zelf als veel ellendiger ervaren en ik denk niet dat je dat kunt simuleren.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Citizen Erased »

Amy schreef: 28 nov 2017, 18:32 Dit stukje wat je wilt gaan simuleren is maar een klein deel van de ellende. Het stuk daar voor, geforceerd als het verkeerde geslacht leven heb ik zelf als veel ellendiger ervaren en ik denk niet dat je dat kunt simuleren.
Dit dus.
Probeer je maar voor te stellen dat je morgen wakker wordt met twee tetten en een greppel tussen je poten, iedereen refereert naar je met een 'zij', 'haar', 'dochter' en 'zus'. En als je dan je mond open doet spreek je met een stem die niet de jouwe is; alsof de mannelijke versie van jou nooit bestaan heeft.
Ik denk dat dat qua inleving wel volstaat hoor.. alle hype ten spijt: na de 'coming out' wordt het vaak lang niet meer zo spannend.

Die zogenaamde "privileges" die je beschrijft zijn gebaseerd op een dom toeval en de mate waarin ze maatschappelijk gezien in je voordeel zouden kunnen werken is nogal afhankelijk van de context (maak je onderdeel uit van een meerderheid of niet); ik zou ze derhalve niet eens typeren als privileges, laat staan me er druk over maken. Dat hedendaagse aangewezen slachtofferschap komt me een beetje de neus uit, in feite is het verkapte grootheidswaanzin om te vinden dat jij het beter hebt dan een ander op basis van iets wat je nooit zelf zult ervaren.
Je bent niet per see slecht als je niet zielig bent of onderdeel uitmaakt van een meerderheid en vice versa.
Gebruikersavatar
Patricia
Berichten: 165
Lid geworden op: 02 apr 2016, 08:06
Gender: Vrouw

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Patricia »

Dit dus.
Probeer je maar voor te stellen dat je morgen wakker wordt met twee tetten en een greppel tussen je poten
Ik ben misschien niet de aangewezen persoon om hierop te reageren maar ik voel me wel aangesproken. Wellicht weet je waar je over praat maar ik vind deze manier van uiting niet getuigen van respect. Ik ben een vrouw en ik vind deze uiting beledigd. Ik wil je verzoeken of je jezelf in het vervolg iets subtieler kunt uiten.

Groetjes Patricia
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Emma »

Vanuit de optiek van een transman kan ik de omschrijving me wel voorstellen. Citizen Erased bedoelt geloof ik niet dat hij vindt dat iedere vrouw tetten en een greppel heeft, en ik hoef me dus niet aangesproken te voelen. Het is meer een uitdrukking van de walging die sommigen voelen bij hun eigen lichaam, en voor het project van de topic starter lijkt het me relevant.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Citizen Erased »

Patricia schreef: 29 nov 2017, 13:49 Ik ben een vrouw en ik vind deze uiting beledigd.
Lees: ik moet behandeld worden als een fragiel opperwezen, zoals ik gewend ben hoe bijna iedereen dat in deze maatschappij doet.
De woorden 'ik', 'vrouw' en 'beledigd' zijn alle munitie die je nodig hebt om de ander in diskrediet te brengen en meelij op te wekken. Vrouwelijk "privilege" 1-on-1

En ja, wat Emma zegt. Minus de tetten dan.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Anon20190712 »

Citizen Erased schreef: 29 nov 2017, 13:34
Dit dus.
Probeer je maar voor te stellen dat je morgen wakker wordt met twee tetten en een greppel tussen je poten, iedereen refereert naar je met een 'zij', 'haar', 'dochter' en 'zus'. En als je dan je mond open doet spreek je met een stem die niet de jouwe is; alsof de mannelijke versie van jou nooit bestaan heeft.
Ik denk dat dat qua inleving wel volstaat hoor.. alle hype ten spijt: na de 'coming out' wordt het vaak lang niet meer zo spannend.

Die zogenaamde "privileges" die je beschrijft zijn gebaseerd op een dom toeval en de mate waarin ze maatschappelijk gezien in je voordeel zouden kunnen werken is nogal afhankelijk van de context (maak je onderdeel uit van een meerderheid of niet); ik zou ze derhalve niet eens typeren als privileges, laat staan me er druk over maken. Dat hedendaagse aangewezen slachtofferschap komt me een beetje de neus uit, in feite is het verkapte grootheidswaanzin om te vinden dat jij het beter hebt dan een ander op basis van iets wat je nooit zelf zult ervaren.
Je bent niet per see slecht als je niet zielig bent of onderdeel uitmaakt van een meerderheid en vice versa.
Citizen Erased schreef: 29 nov 2017, 15:09
Patricia schreef: 29 nov 2017, 13:49 Ik ben een vrouw en ik vind deze uiting beledigd.
Lees: ik moet behandeld worden als een fragiel opperwezen, zoals ik gewend ben hoe bijna iedereen dat in deze maatschappij doet.
De woorden 'ik', 'vrouw' en 'beledigd' zijn alle munitie die je nodig hebt om de ander in diskrediet te brengen en meelij op te wekken. Vrouwelijk "privilege" 1-on-1

En ja, wat Emma zegt. Minus de tetten dan.
Perfect omschreven! :wship:
Anon20200222
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2018, 09:46
Gender: Anders

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Anon20200222 »

Hoi Gietert,

Wat een tof idee van je zeg! En toevallig, ik heb net een oproep geplaatst waarbij ik iemand zoek die mij zou willen helpen bij het uitvoeren van een fotoreportage. Toen ik jouw oproep las, trok het mijn aandacht omdat het mij erg zou aanspreken je ervaring te volgen en vast te leggen!

Kleine achtergrond van wat ik ga doen:
Ik ben psycholoog (momenteel in een eetstoornissenkliniek) en fotograaf, waarbij ik vooral bruiloften fotografeer (iets heel anders, haha) maar ik wil me ontwikkelen als een betere journalistieke fotograaf en daarom doe ik een workshop/traject van 9 maanden waarbij we nu voor februari een reportage moeten maken. Hierbij is het idee dat we iemand volgen en een verhaal vertellen zonder dat de fotograaf zich ergens in mengt: dus geen geposeer, niks veranderen of verplaatsen maar de zaken zo goed mogelijk in beeld brengen zoals ze zijn.

Ik wilde graag iets van genderproblematiek in beeld brengen en mijn motivatie is denk ik wel gelijk aan die van jou, met wat persoonlijke ervaring als motivatie erbij. In 1 regel: als onopvallende meerderheidsvrouw (blank, westers, hetero, middenklasse) heb ik lang geworsteld met "mezelf durven zijn" en trouw blijven aan mijzelf ook als anderen soms iets anders verwachten. Vanuit die worsteling heb ik altijd heel veel respect gehad voor mensen die tot een minderheid behoren en toch de moed vinden om trouw te zijn aan zichzelf, ook als daar vanuit de maatschappij negatief op gereageerd wordt. En dat bracht me tot bovenstaand idee.

Ik hoor graag of je het zou zien zitten om samen te werken? Mocht je enige interesse hebben dan zouden we in contact kunnen komen en kan ik je meer vertellen/uitleggen/vragen beantwoorden.

Ik hoor graag van je!

Je kunt reageren, of mij mailen op xxxxxxx@xxxxxxx@xxx
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Simão »

Jer158 schreef: 24 nov 2017, 11:55 Het idee is leuk, maar je kunt natuurlijk niet voor een week als transgender persoon door het leven. Trans vrouwen zijn immers geen mannen in vrouwenkleding, en jij (in die week) wel.
Voor de buitenwereld maakt het geen enkel verschil in hoe ze met je omgaan. Zij kunnen niet zien wat je van binnen bent.
Dus hoewel deze persoon niet echt kan ervaren wat het is om transgender te zijn, kan hij wel ervaren hoe anderen met transgender personen omgaan en dat is een legitiem sociaal experiment. Net zoals je bv een week als zwart, of dik of homo of wat dan ook door het leven kunt gaan. Dat zul je nooit van binnen zijn, maar de reacties zijn hetzelfde als op een persoon die het echt is.
En geeft dus wel degelijk een betere inleving omdat je er uit eerste hand meekrijgt wat bepaald niet prettig is en wel prettig is om te horen/mee te maken.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Fay »

Aardig id, maar met transgender heeft het weinig van doen,wel met genderollen, ervaar je zelf geen dysforie dan weet je niet hoe het voelt, en is het een man verkleed als vrouw situatie

Waar je het denk ik een stap verder brengt is dat je wel je keuzes gaat baseren op het 24/7 vrouw zijn, met bijbehorende maatschappelijke verwachtingen, in die zin, boeiend, maar geen , transgender-ervaring

Fay