medewerking gezocht voor Fotoreportage ivm opdracht

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Meral
Gast

medewerking gezocht voor Fotoreportage ivm opdracht

Bericht door Meral »

Hoi!

Om gelijk met de deur in huis te vallen: ik zoek mensen die mee willen werken aan een opdracht voor een opleiding/workshop die ik volg. Ik zal hier straks wat meer uitleg over geven.
Het lijkt me echter netjes om mezelf eerst eens voor te stellen :)
Ik ben Meral en ben werkzaam als psycholoog in een eetstoornissenkliniek en sinds 3 jaar ook als fotograaf waarbij ik me tot nu toe vooral richt op bruidsfotografie. Om me verder te ontwikkelen als fotograaf volg ik momenteel een workshoptraject waarbij we een reportage moeten maken van een aantal beelden op een fotojournalistieke manier. Dat betekent dat we niks mogen veranderen, niemand mogen laten poseren maar iemand volgen en proberen een verhaal te vertellen in wat we zien.
Het onderwerp van je verhaal staat vrij en ik zou graag het verhaal willen vertellen van iemand die worstelt met genderproblematiek.

Mijn eerste idee is om iemand te volgen die zich in beide "hokjes" (man/vrouw) niet thuisvoelt of juist in allebei thuisvoelt. Iemand die zich wel eens kleedt naar het andere geslacht zonder dat het direct een drag-queen wordt. Of misschien iemand die toewerkt naar geslachtsverandering maar nog halverwege dat proces zit.

Het zal in eerste instantie nergens gepubliceerd worden, al zou ik het wel tof vinden als dat mogelijk is wanneer we na afloop beiden tevreden zijn met het resultaat, maar voorop staat mijn leerproces :)

Ik kan nog heel veel meer delen, maar misschien is dit voor nu wel voldoende. Indien iemand interesse heeft of tips waar ik verder mijn oproep zou kunnen plaatsen, hoor ik heel graag. Dat kan als reactie of je kunt mij mailen op:


Alvast dank voor het lezen!


Groeten, Meral
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: medewerking gezocht voor Fotoreportage ivm opdracht

Bericht door Marijn »

Denk ik even over na. Vraag me ook af hoe je dit onderwerp n beeld brengt zonder dat het geposeerd wordt. Het gaat toch veelal (aangezien fotografie natuurlijk een visueel medium is) om het uiterlijk. Hoe je daar een verhaal omheen bouwt...
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Meral
Gast

Re: medewerking gezocht voor Fotoreportage ivm opdracht

Bericht door Meral »

Hoi Marijn,

Dank voor je reactie. Het idee is als volgt:

Ik volg je een aantal dagen met de camera, om te kunnen laten zien hoe het leven van een transgender er uit ziet. In dat verhaal hoop ik een bepaald thema te kunnen belichten (wat er dan natuurlijk wel moet zijn, maar denk aan: moed, anders durven zijn, angst, .....???) Ik zou graag zien en vastleggen hoe je dagelijkse leven er uit ziet (bijv thuis, dagelijkse uitstapjes, op stap met vrienden, etc etc) en ik hoop dat ik daarin bepaalde aspecten te zien krijg die weergeven hoe het is om als transgender in NL te leven, of waar je mee worstelt, word je op straat wel eens nagekeken, sta je wel eens voor je kledingkast of spiegel te twijfelen, momenten dat je je veilig en vrij voelt versus momenten dat je je misschien minder prettig voelt.

Mijn eigen stuk wat ik meeneem:
Ik wil graag mezelf uitdagen en iets doen wat ik moeilijk, ongemakkelijk en eng vind: met mijn camera in iemands persoonlijke ruimte komen. Iemand van dichtbij fotograferen die ik nog niet ken. Op een gebied waar ik geen ervaring mee heb.

Om dat te doen wil ik je graag leren kennen, wil ik dat je mij ook leert kennen zodat er vertrouwen ontstaat, het veilig wordt tussen ons. En het ongemakkelijke, nieuwe, rare er vanaf gaat.
Om toegelaten te worden in het leven van een ander, om de kwetsbaarheid te mogen zien en voelen is het in mijn ogen onvermijdelijk dat ik hetzelfde doe. Dat ik ook mijn kwetsbaarheid deel en laat zien. Dat ik echt ben in het contact en dat het 100% duidelijk is dat mijn bedoelingen eerlijk en transparant zijn.
Het is belangrijk voor me dat ik de kwetsbaarheid van jou niet schaad of misbruik.

Ik hoop dat we samen tot het eindproduct komen en we allebei achter het resultaat staan. Ik zie het als een kans voor mij om iets nieuws te leren als mens, van jouw verhaal en jouw leven en het inkijkje wat ik daarin krijg. En als een kans om iets te vertellen, te delen met de wereld waar veel mensen niets vanaf weten, wat onbegrepen is of veroordeeld wordt.

Wat betreft mijn keuze voor welk verhaal:
Naast mijn werk als fotograaf werk ik dus als psycholoog in een eetstoornissenkliniek. Ik heb vroeger zelf een eetstoornis gehad en gebruik mijn ervaring nu als onderdeel van de therapie. Een rode draad in mijn leven was het gevoel niet goed genoeg te zijn, niet leuk genoeg, niet bijzonder genoeg, etc. Ik heb altijd geworsteld met het zijn van mezelf, het laten zien van mijzelf. Altijd was daar de angst die als een soort schaduw achter me aan zat: de angst om afgekeurd te worden omdat ik niet leuk genoeg was. Nu val ik statistisch gezien in bijna alle vakjes van meerderheden in mijn omgeving : ik ben blank, kom uit een modaal middenklasse gezin, heb net als ieder ander mijn verhaal maar geen extreme situaties doorgemaakt, heb een (bijna) gemiddelde lengte, een doorsnee uiterlijk, ben heteroseksueel en zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom, ik val niet echt op en ga makkelijk op in de mensenmassa en toch was ik altijd zo bang dat ik op de een of andere manier overal buiten zou vallen. Dat maakt dat ik op kijk tegen mensen die zich ergens uit hebben moeten vechten: mijn vader die in mijn geboorteplaats Assen als een alien werd aangekeken omdat hij de enige buitenlander in het dorp was, een goede vriend van mijn moeder die leraar was op onze basisschool en altijd uitgejoeld werd door leerlingen om zijn homoseksualiteit, vriendinnen of klasgenoten die het lef hadden hun eigen koers te varen ook al week die af van wat de rest deed, die ene persoon op de dansvloer die als een idioot uit zijn plaat gaat maar zich niks aantrekt van wat anderen er van vinden. Oftewel wanneer mensen overduidelijk de moed hebben om trouw te blijven aan zichzelf en ook in contact met anderen zich niet laten verleiden om zich anders voor te doen “ om maar niet op te vallen”. Ik ga er van uit dat dit voor veel mensen niet een vanzelfsprekenheid is en een proces waar in ze zijn gegroeid en de worsteling met dit element raakt en intrigeert me en is mijn ingang voor het verhaal wat ik hoop te mogen laten zien.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.... Als je vragen hebt, aarzel niet ze te stellen!
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: medewerking gezocht voor Fotoreportage ivm opdracht

Bericht door Marijn »

Klinkt interessant

Maar ik zie naar aanleiding van de geschetste opzet een paar obstakels.

Uit een Facebook post maak ik op dat je in de regio Utrecht woont? Ik woon in een dorp in Twente. Als je me meerdere dagen wilt volgen ben je dagelijks uren aan het reizen. Misschien is iemand dichterbij handiger.

Mijn dagelijks leven is niet zo boeiend. Ik werk twee dagen thuis achter de computer en ga een dag naar kantoor in Nijmegen waar ik dan weer een groot deel van de dag achter een computer zit. En een dag per week ga ik met mijn partner boodschappen doen in Almelo. Verder heb ik niet zo vaak activiteiten buitenshuis. Tja je kan fotograferen hoe ik me kleed en wat make-up op doe. Maar dat is ook zo voorbij.

En ik ben niet erg herkenbaar als transgender (voor derden), hoogstens als een apart figuur met een niet alledaags uiterlijk en wat subtiel vrouwelijke kleren. Misschien wordt er wel naar me gekeken maar ik heb geen idee of dat meer is dan voorheen toen ik er ook al afwijkend uitzag. Ik ben twee meter lang en heb al jaren een kale kop, dus opvallen doe ik vaak toch wel. Hoogstens zie ik er nu wat meer queer uit. Dus anders durven zijn zou als thema wel passen, maar dan blijft mijn niet erg ruim van activiteiten voorziene dagen en de afstand.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: medewerking gezocht voor Fotoreportage ivm opdracht

Bericht door Marijn »

Overigens heb je je emailadres in een deel van het forum gezet wat voor Google en niet leden toegankelijk is ik hoop dat je een goed spamfilter hebt. ;-)
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: medewerking gezocht voor Fotoreportage ivm opdracht

Bericht door Marijn »

Overigens zou mijn, eveneens trans, partner ook wel mee willen doen. Misschien geeft dat nog wat meerwaarde.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Meral
Gast

Re: medewerking gezocht voor Fotoreportage ivm opdracht

Bericht door Meral »

In reactie op Marijn zou ik inderdaad mijn mailadres/contactgegevens beter uit mijn posts kunnen halen, maar ik ben zelf niet in staat ze te wijzigen. Kan een admin dit voor mij doen?

Overigens heb ik verder contact gekregen en gaat mijn opdracht uitgevoerd worden!
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: medewerking gezocht voor Fotoreportage ivm opdracht

Bericht door Charlotte_C »

Succes met de uitvoering.
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Plaats reactie