Wie kan mij helpen? :)

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
xOxOx
Gast

Wie kan mij helpen? :)

Bericht door xOxOx »

Hallo,

Voor mijn opleiding ben ik bezig met een onderzoek waar ik later een documentaire over wil maken.
Ik studeer voor een baan in de creatieve industrie, denk hierbij aan: muziek, event, radio, tv en games.

Ik wil graag onderzoeken of er in één van deze branches iets is waar aandacht aan besteed moet worden.
Zo is uit onderzoek gebleken dat transgenders niet altijd de kans krijgen om mee te doen met een competitie op het gebied van gamen, of dat er weinig aandacht bij evenementen wordt besteed aan toiletten etc. voor transgenders.

Waar zien jullie verbeterpunten in? Waar lopen jullie wel eens tegenaan?
Zou je graag bij de radio willen werken, maar ben je bang dat dit niet gaat lukken?

Alle ideeën, opmerkingen, aanmerkingen zijn welkom.

Liefs,

NM

-----------------------------------------------------------

Noot van Beheer: De afzender van bovenstaand bericht heeft zich niet bekend gemaakt.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Wie kan mij helpen? :)

Bericht door Anon20190501 »

En jij bent?
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Wie kan mij helpen? :)

Bericht door Anon20190122 »

Ja idd stel jezelf eens netjes voor!
xOxOx
Gast

Re: Wie kan mij helpen? :)

Bericht door xOxOx »

Excuus! Inderdaad niet netjes om mezelf niet voor te stellen!

Mijn naam is Natasja,

Vanuit school mogen wij een maatschappelijk onderwerp naar voren brengen.
De reden dat ik voor het onderwerp transgenders heb gekozen, is omdat ik zelf vrienden heb die dit zijn en ik er eigenlijk weinig vanaf weet.
(zij worden ook individueel geïnterviewd voor deze docu)

Graag wil ik er meer over te weten komen en wat er verbeterd zou kunnen worden in de toekomst, of er überhaupt problemen zijn op dit gebied?

Hiermee hoop ik mezelf goed te hebben voorgesteld en nogmaals excuus! :D

Groetjes! x
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Wie kan mij helpen? :)

Bericht door Anon20190122 »

De richting waarin jij het zoekt kan ik je niet mee helpen ik heb een garage.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Wie kan mij helpen? :)

Bericht door Anon20190501 »

Het voorkomen van de woorden "industrie" en "muziek" in één zin laat een vieze nasmaak achter. Maar dat is natuurlijk geheel mijn probleem.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen? :)

Bericht door Sara »

Ik weet niet precies welke kant je op wil, maar misschien toch nog iets constructiefs hier:

Je hebt natuurlijk te maken met een ingewikkelde doelgroep: bij heel veel transgenders is nou juist het punt dat ze helemaal niet als transgender willen worden gezien of behandeld, maar juist 'gewoon' als iemand van hun wensgeslacht. Als je het dan over representatie van transgenders of faciliteiten voor transgenders hebt, kan er een zeker spanningsveld ontstaan.

Dat spanningsveld kun je bijvoorbeeld ook zien bij transgenders in 'fictie' op tv of in films: rollen van transgenders worden soms juist vervuld door niet-transgenders. Zou een producent er beter aan doen om een 'echte' transgender in die rol te zetten, of zou dat andersom moeten betekenen dat transgenders geen niet-transgenderrollen kunnen vervullen? Er zijn op dit vlak parallellen met andere 'minderheden' natuurlijk.

Gaming is een interessant onderwerp, maar zeker lastig omdat er in eSports nog een veel grotere groep is die zwaar ondervertegenwoordigd is, en dat zijn alle vrouwen. De meest succesvolle vrouw in eSports van dit moment (Sasha "Scarlett" Hostyn) is (geheel toevallig of niet) een transvrouw, maar goed, dat is misschien niet echt een onderwerp.
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Wie kan mij helpen? :)

Bericht door janine2363 »

xOxOx schreef: 05 mar 2018, 16:25 De reden dat ik voor het onderwerp transgenders heb gekozen, is omdat ik zelf vrienden heb die dit zijn en ik er eigenlijk weinig vanaf weet.
(zij worden ook individueel geïnterviewd voor deze docu)
Voor een moeilijk onderwerp als dit. Als je doel is om een goede docu te maken, is het mischien logischer als je al wel e.e.a. weet (om spannings velden als Sara noemt te omzeilen). Als je doel is om meer van transgender (problematiek) te weten is een vraag voor interviews voor een docu misschien niet de beste manier.

Het zal niet je bedoeling zijn, maar met alle media aandacht tegenwoordig, ben ik wat schuw om gezien te worden als een curiositeit
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen? :)

Bericht door Simão »

Ze zoekt gewoon naar punten waar we tegenaan lopen in die specifieke industrie. Als we die niet aangeven, blijven ze bestaan.
Er wordt steen en been geklaagd over gebrek aan acceptatie en begrip voor omstandigheden, maar als iemand daar dan in wil duiken is het ook weer niet goed.

Persoonlijk denk ik dat in Nederland gewoon ruimte is voor transgenders op de radio en TV bv, ik kan me niet voorstellen dat mensen daar moeilijk over doen. Ik denk dat het grote openlijk homo gehalte in die branche wel bewezen heeft dat men ruimdenkend genoeg is.
Heck, zelfs hier in Portugal hebben we een publiek figuur die niet binair is en hoewel er genoeg mensen zijn die hem maar raar vinden omdat ze hem niet begrijpen, neemt hij best al tientallen jaren een plek in op TV en in de bladen, zowel in heren als in dameskleding. Hij deed bv mee aan schoonduiken voor sterren in een badpak... Toen hij in een soort Bigbrother voor sterren werd aangevallen, verbaal en fysiek, door iemand die hem een freak noemde, werd hij wel degelijk fel verdedigd. Dus ik geloof dat er plek is en dat men op zich niet zo bang hoeft te zijn.
Er zijn vast wel meer voorbeelden te vinden. Van de oude generatie is er bv de zanger Ney Matogrosso die in homofoob zwaar gelovig Brazilië gewoon openlijk gay was(en nog is uiteraard) én ook vrouwenkleding droeg, als het hem uitkwam, on stage of mannen en vrouwen dingen door elkaar. En de nieuwere generatie kent in Brazilië Thammy, die via verklaring lesbisch te zijn uiteindelijk heeft verklaard transgender te zijn en in transitie is gegaan. Hij had dan wel het geluk dat zijn moeder zangeres is en hij zelf al bekend was, al was het in de vrouwelijke gedaante, dus de baan lag wel open.
Er is daar ook een redelijk lijstje aan artiesten die lak hebben aan genderhokjes. En ook dat is een homofoob en zwaar Katholiek land.https://mdemulher.abril.com.br/cultura/ ... de-genero/
Als er behoefte is aan vertaling kan ik dat wel doen.

Als er een geval is waarbij wc´s niet echt een punt zijn is het op grote evenementen omdat je daar ziet dat dames die te lang moeten wachten ook gewoon naar de heren gaan. Voor die echt privacy willen is er ook nog de invaliden toilet. Deze is nl niet verboden voor validen, hij is alleen uitgerust voor invaliden.
Maar wellicht zijn er mensen die wel vallen over gebrek aan wc´s voor anderen dan "heren en dames". Zelf maak ik nooit zo´n punt van wat er op de deur staat.

Ik doe niet aan gamen dus daar kan ik niets over kwijt.

Maar wellicht zou je je invalshoek kunnen veranderen en kijken naar het succes van trans- of non binaire personen in de industrie. Er komt terloops dan ook wel naar boven wat de problemen waren waar ze op stuitten. Met andere woorden, ondervraag gevestigde artiesten. Zij hebben geen probleem met media aandacht.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Plaats reactie