Nieuwe chat! Zie dit topic.

Onderzoek zelfstigmatisering

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Onderzoek zelfstigmatisering

Bericht door Jannet V »

Ingevuld! Net als elk ander onderzoek op wat voor gebied dan ook zitten er wel enkele wringende vragen of antwoorden bij maar zeker niet onoverkomelijk.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Onderzoek zelfstigmatisering

Bericht door janine2363 »

Ik had wel een issue met de laatste religie en spiritualiteit hebben echt absoluut niets met elkaar te maken en hun uitlegje dat je desondanks wel ites kon invullen is absurd. Invullen wel, zinnig invullen niet .Nou ja, dat dan maar als feedback gegeven. Spiritualiteit gaat in essentie om innerlijke ervaringen, niet om "dingen" van buitenaf
AnnaNannette
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 aug 2017, 14:42
Gender: Vrouw

Re: Onderzoek zelfstigmatisering

Bericht door AnnaNannette »

ingevuld, jammer dat er niet geïnformeerd werd naar evt. andere diagnoses. Mijn autisme beïnvloed mijn antwoorden duidelijk.
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Onderzoek zelfstigmatisering

Bericht door Sara »

Is er dan een algemene beschrijving van spiritualiteit? Ik zie het soms uitgelegd als ‘geloven in jezelf’, maar soms ook als een vorm van ietsisme. Je mag, althans voor het onderzoek, in ieder geval kiezen tussen beiden, een van de twee, of allebei niet, toch?
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Onderzoek zelfstigmatisering

Bericht door janine2363 »

Sara schreef: 13 mar 2018, 15:11 Is er dan een algemene beschrijving van spiritualiteit? Ik zie het soms uitgelegd als ‘geloven in jezelf’, maar soms ook als een vorm van ietsisme. Je mag, althans voor het onderzoek, in ieder geval kiezen tussen beiden, een van de twee, of allebei niet, toch?
Er zijn veel invullingen. Een gelovig iemand zal natuurlijk altijd zijn religie bij zijn innerlijke beleving meenemen. Maar daarom is het beter om het om te draaien. "spiritualiteit" is "van de geest", dus mentaal, niet fysiek. Het is zeker gekoppeld aan zelfstigmatisering: "Hoe zie ik mijzelf in de wereld".
De vragen in de questionaire gingen echter over "krachten van buiten (i.e. god)". Ja, inderdaad dat kan voor iemand onder spiritualiteit vallen indien hij/zie daarin gelooft, maar dat is weer het paard achter de wagen spannen. Spiritualiteit in essentie gaat over jezelf nadenken, wie je bent, waar je voor sta, wat je motiveert, waarom je iets doet, waarom je iets nodig hebt, wat belangrijk voor je is, ... ... in de geestelijk zin.

De absolute tegenstelling is (uit de questionaire maar misschien niet letterlijk): "Geslachtsbevestigende chirurgie zal meteen al mijn problemen oplossen".
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Onderzoek zelfstigmatisering

Bericht door Anon20190712 »

Heb het idee dat het handig had geweest als er eerst zou worden gevraagd of degene die de stellingen beantwoord wel of niet door de buitenwereld gezien wordt als het geslacht waarmee diegene zich identificeert.
Gebruikersavatar
Aileen
Berichten: 98
Lid geworden op: 30 mar 2018, 19:59
Gender: Transgender
Locatie: Gdynia

Re: Onderzoek zelfstigmatisering

Bericht door Aileen »

Uit de vraagstelling was wel direct duidelijk dat de auteur van (protestants-)christelijke juize komt.

Maakte de laatste pagina wel makkelijk om in te vullen; veertien keer "helemaal niet" :-P
Gott hat die Erde nur einmal geküsst. Genau an dieser Stelle, wo jetzt Nimwegen ist...
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Onderzoek zelfstigmatisering

Bericht door Simão »

Citizen Erased schreef: 12 mar 2018, 22:37 Ingevuld. In de vraagstelling zit wel een soort bias dat transgenders altijd als dusdanig zichtbaar zijn. Daarnaast maakt het voor een correcte interpretatie bij bepaalde antwoorden nogal uit of je ‘passabel’ bent of niet.
Het gaat om eigen beleving. Ik ben bv in het dagelijkse leven gewoon vrouw terwijl ik wel degelijk transman ben. Dus helemaal niet zichtbaar transgender en ik heb alles normaal kunnen invullen.
Ik vul gewoon in dat het voor mij niet belangrijk is dat een ander me als man ziet bv. Het gaat om zelfbeeld. Passabel zijn is een sociaal beeld en dus helemaal niet van belang in dit onderzoek.

Ik vind het juist heel goed dat er geen "ik weet het niet" etc antwoorden bij zitten want dan krijgen ze GEEN antwoorden over hoe men zich voelt. Je kunt kiezen of af te haken, dat is altijd beter voor een onderzoek dan een percentage antwoorden die geen echte antwoorden zijn bij die wel doorgaan.

Ik vond het helemaal niet lastig om in te vullen. Wel vind ik dat ze bij de lichamelijke klachten inderdaad ook wel een openruimte voor toelichting hadden kunnen laten, want geen zin in sex hoort bij mij bv gewoon bij mijn asexualiteit en is geen bijgevolg van het trans zijn.
Aileen schreef: 01 apr 2018, 13:39 Uit de vraagstelling was wel direct duidelijk dat de auteur van (protestants-)christelijke juize komt.

Maakte de laatste pagina wel makkelijk om in te vullen; veertien keer "helemaal niet" :-P
Het gelovig zijn kan enorm in de weg zitten maar ook helpen bij bepaalde dingen en dat men daarvan de mate meet is op zich natuurlijk helemaal niet gek. Zelfbeeld wordt in gelovige gezinnen onzettend bepaald door het geloof en met name LGBT mensen ondervinden daar extra last van omdat ze worden gezien als "niet zoals het hoort volgens God".

Zelf ben ik ook niet gelovig, maar ik begrijp wel dat dergelijke vragen worden gesteld.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Aileen
Berichten: 98
Lid geworden op: 30 mar 2018, 19:59
Gender: Transgender
Locatie: Gdynia

Re: Onderzoek zelfstigmatisering

Bericht door Aileen »

Simão schreef: 02 apr 2018, 13:32 Het gelovig zijn kan enorm in de weg zitten maar ook helpen bij bepaalde dingen en dat men daarvan de mate meet is op zich natuurlijk helemaal niet gek. Zelfbeeld wordt in gelovige gezinnen onzettend bepaald door het geloof en met name LGBT mensen ondervinden daar extra last van omdat ze worden gezien als "niet zoals het hoort volgens God".

Zelf ben ik ook niet gelovig, maar ik begrijp wel dat dergelijke vragen worden gesteld.
Ik ben van mening dat dat juist het verschil is (wat jij noemt) tussen religie en spiritualiteit. Het eerste zit voornamelijk in de weg en leidt denk ik juist vooral to zaken als zelfstigmatisatie en zelfs zelfhaat, terwijl het laatste een geweldig psychologisch hulpmiddel kan zijn.

En ik vermoed dat een dergelijke colleratie ook wel uit dit onderzoek zal blijken.

Overigens ben ik zelf agnostisch antitheist.
Gott hat die Erde nur einmal geküsst. Genau an dieser Stelle, wo jetzt Nimwegen ist...
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland

Re: Onderzoek zelfstigmatisering

Bericht door Phlox »

De vragenlijst is ondertussen over z'n uiterste houdbaarheidsdatum heen? Ik krijg alleen nog dit te zien "Sorry, this survey is not currently active"

BTW:

Kan iemand mij vertellen in welke context je het woord "zelfstigmatisering" gebruikt?