Discussie maatschappijleer

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Simon »

Hoe denk je dat een school het tegenover bezorgde ouders (voornamelijk van meisjes) hard zou kunnen maken als er een transmeisje, of, in hun ogen, een 'jongen' in de meisjeskleedkamers zit? Ik denk dat een school in zo'n geval niet in staat is om zich te verdedigen, simpelweg omdat het onderwerp van transgender-zijn in Nederland nog niet zo speelt als in bijvoorbeeld Amerika.
Groetjes,

Simon
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door AJpoekie »

Een school zou dat hard kunnen maken door het geboortegeslacht aan te kaarten..
Maar ik denk dat dit veel weerstand oproept.

Wat mij nog het belangrijkste lijkt: hoe staan de klasgenoten van een transman ertegenover als hij zich in een vrouwenkleedkamer omkleedt? Als zij hier in principe geen moeite me hebben, (bijv. omdat hij nog een vrouwenlijf heeft), dan is het probleem opgelost (de ouders moeten zich er dan maar niet bemoeien, de school kan aangeven dat de klasgenoten hier geen moeite mee hebben).

Mochten ze er wel moeite mee hebben? Waar kan de transman dan heen? Vinden de jongens het wel oké?
Als die het ook niet oké vinden, dan dient de school toch echt een aparte kleedruimte te regelen, zodat iedereen zich fijn en vooral veilig voelt.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
AstroNoud
Berichten: 269
Lid geworden op: 17 aug 2017, 23:07
Gender: Trans FtM
Locatie: Gelderland

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door AstroNoud »

Ik ben vooral benieuwd wat de persoon in kwestie zelf zou willen. Want als je nog in de ‘tussenfase’ zit is het ingaan van beide kleedkamers geen pretje.
Je zou als school ook naar alternatieven kunnen kijken zoals het toestaan dat er in de wc wordt omgekleed. Dan ben je als school ook ‘ingedekt’ tegen boze ouders.
Als je uit de tussenfase gaat en echt het traject in gaat dan vind ik wel dat het moet kunnen dat je je omkleed in de gewenste kleedkamer, maar ook hier is dan de vraag of je dat zelf wil omdat je lichamelijk wel anders bent dan de rest en je je daar dan erg onzeker over kan voelen in dit soort situaties
I will not yield!
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Mr.X »

Ik ben daardoor ook van mening dat je NOOIT iemand mag weigeren om zichzelf te zijn, jezelf zijn is immers het grootste goed wat er is.
Bijna volledig mee eens, maar dan wel met de toevoeging: tenzij het de persoon zelf of andere mensen kwaad doet.

Ik denk dat de oplossing inderdaad zit in het aanbieden van alternatieven (zoals omkleden op de WC) maar ook in educatie. Er is geloof ik geen goed educatie materiaal beschikbaar voor scholen die op een goede manier uitlegd wat transgender zijn is. Op dit moment heerst er nog een heel verkeerd beeld dat bij de meeste mensen leeft (programmas zoals Louisiana en Rosanna helpen absoluut niet bij zo'n stereotype beeld). Transgender zijn wordt gezien als 'die mensen willen graag geslacht x zijn, en zijn dus mentaal ziek' of 'die mensen zoeken aandacht'. En dan vaak met een heel overdreven beeld erbij (de meeste mensen zien dragqueens ook als transgender, en beseffen amper dat er ook transmannen zijn).

Protest tegen transgenders komt nog vaak voort uit onbegrip. Dus als er een goed lespakketje gemaakt zou kunnen worden die zowel de leraar, de ouders en de kinderen goed kan inlichten (waarschijnlijk heb je dan al verschillende insteken nodig), dan zijn we al een stap verder.
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Simon »

Die educatie is inderdaad een punt, X. We hebben bijvoorbeeld wel eens voorlichting van het COC gehad, maar dat was vooral gefocust op LH, nauwelijks op B, en al helemaal niet op T. Een school zou zonder al te veel moeite het hele pakket moeten kunnen krijgen, lijkt me. Daarnaast zou er ook iets samengesteld kunnen worden voor tegensputterende ouders.
Groetjes,

Simon
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Citizen Erased »

Remi schreef: 21 sep 2018, 11:57 Mag je als school zeggen "wij zijn een christelijke school en we willen dat trans-gedoe niet stimuleren". Mag je als school je leerlingen verbieden om zichzelf te zijn?
Zo zwart-wit ligt het niet. Een school zal zo veel als mogelijk trachten een oplossing te vinden waar alle partijen zich in kunnen vinden.. en niet geheel verrassend zal het belang van één individu (in dit geval transgender) vaak wat minder zwaar wegen dan die van de meerderheid (andere leerlingen, ouders, docenten etc.), en dat lijkt me niet geheel onredelijk. De christelijke denominatie van een school houdt daarbij in de praktijk vaak weinig meer in.
Bij jouw kleedkamerverhaal zal het er waarschijnlijk op neerkomen dat een transgender zich omkleedt in de WC, en mogelijk kan daar verandering in komen op het moment dat hij/zij passabeler is en iedereen min of meer gewend is geraakt aan het feit. Als alle partijen de tijd krijgen om te wennen en fouten te maken is er vaak niet zo'n drama meer.

De afgelopen decennia zijn er steeds meer en gemakzuchtiger opvoedtaken (liefst in het kader van emancipatie en integratie) op het bordje van "de school" geschoven. Dat gaat nogal eens ten koste van het curriculum zelf en de mi primaire taak van school als leerinstituut; kennis wordt zoveel als mogelijk aangeboden op basis van feiten en kritisch nadenken moet gestimuleerd worden. Uitstapjes naar homoseksualiteit en transgenderisme mogen uiteraard gemaakt worden (biologie en maatschappijleer lenen zich daar beiden uitstekend voor), maar dan wel onderwezen vanuit belangeloze en onafhankelijke positie: zodat de richting van het denken bij leerlingen niet op voorhand al vaststaat. Het gebeurt helaas maar al te vaak dat een docent zelf zijn/haar idealistische agenda laat doorsijpelen en men gewoon klakkeloos opschrijft wat de juf of meester wil lezen.
Een hotemetoot van de COC of welke belangenorganisatie dan ook kan dit ook niet bewerkstelligen, en in een samengesteld lespakketje door diezelfde belangenorganisaties heb ik evenzeer weinig vertrouwen.
Scholen doen er goed aan hun leerlingen te leren hoe ze moeten denken in plaats van wat ze moeten denken. Idealist kun je altijd nog in je vrije tijd worden.
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Sara »

Remi schreef: 21 sep 2018, 11:57 Mag je als school je leerlingen verbieden om zichzelf te zijn?
Ik weet niet in hoeverre scholen zaken als dit mogen verbieden, maar ik vraag me wel of je als school of als leerling of als ouder/verzorger überhaupt dat punt moet willen bereiken. Als er sprake is van een school voor 'bijzonder onderwijs' (bijvoorbeeld christelijk onderwijs), dan wordt het misschien tijd om gewoon een openbare school of een school met een bredere visie op te zoeken.

Het doel van naar school gaan is in mijn ogen jezelf ontwikkelen. Identiteit en expressie moeten die ontwikkeling niet in de weg staan. Dat houdt wat mij betreft in dat leerlingen de ruimte moeten krijgen voor de door hun gewenste genderexpressie voor zover dat het ontwikkelingsproces van hen en van anderen niet stoort.

Ik denk dat in de praktijk het probleemgebied voor de school eigenlijk relatief klein is. Het draait met name om de gebieden waar we om een of andere reden een heel strikt onderscheid willen maken tussen 'de jongens' en 'de meisjes', zoals dus inderdaad in de kleedkamers. Er wordt hierbij (en in het algemeen) wel snel uitgegaan van een 'klip-en-klaar' model van transgender zijn, iets als 'X voelt zich Y en wil als Y gezien worden in een wereld waar alleen X en Y bestaan en gaat hiervoor een formeel traject in'. Ik denk dat de werkelijkheid veel diverser is. Het lijkt me raadzaam om gewoon per geval samen op zoek te gaan naar de beste oplossing.


Anne.H
Gast

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Anne.H »

Aangezien je een diagnose voor genderdysforie kunt krijgen zou je die gewoon aan de school kunnen laten zien, dat is gewoon een medisch document, dus ik denk niet dat ze daar veel tegenin kunnen brengen. Het is dan natuurlijk de vraag of ze echt iets voor je willen doen.
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door KeepzD »

Anne.H schreef: 24 sep 2018, 14:39 Aangezien je een diagnose voor genderdysforie kunt krijgen zou je die gewoon aan de school kunnen laten zien, dat is gewoon een medisch document, dus ik denk niet dat ze daar veel tegenin kunnen brengen. Het is dan natuurlijk de vraag of ze echt iets voor je willen doen.
Daar komt bij mij weer een volgende vraag aandrijven. Mag een school een medische diagnose zomaar aan de kant schuiven op zo'n moment, omdat het niet in de visie van de school past?
Forever myself
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Simon »

Nee, ik vind van niet. Een dyslexieverklaring mag net zo min aan de kant worden geschoven, daar moet de school ook iets mee doen. In hele zeldzame gevallen mag bij bijvoorbeeld dyslexie besloten worden om geen extra faciliteiten zoals extra tijd te verlenen, maar dat komt zelden voor en daar moet dan echt een hele goede reden voor zijn.

Scholen mogen wat dat betreft ook niet de visie hebben dat iedereen in hetzelfde straatje moet passen en dat dyslecten hun best maar moeten doen. Ik ben alleen bang dat genderdysforie en dyslexie niet allebei op dezelfde manier bekeken worden.
Groetjes,

Simon
Gesloten