VICE Video: op zoek naar trans personen die aan zelfmedicatie doen

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: VICE Video: op zoek naar trans personen die aan zelfmedicatie doen

Bericht door Eveliene »

Alice schreef:Buiten verzekeringsfraude beschaam je het vertrouwen van de voorschrijvende arts, medicijnen waren voor jouw eigen gebruik bedoeld. En het is ook nog gewoon verboden om receptplichtige geneesmiddelen (UR, Rx) aan anderen te verstrekken als je daarvoor niet gemachtigd ben.
Zolang de gezondheidszorg alsmede de politiek faalt in de hulp aan beginnende transgenders zijn vertouwen en verboden niets meer dan loze woorden. Voor mij juist een trigger om wel te helpen al zou ik dat dan buiten de verzekering om doen.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: VICE Video: op zoek naar trans personen die aan zelfmedicatie doen

Bericht door Anon20230219 »

Eveliene schreef: 06 apr 2019, 19:12 LOL, de gegoede Transgendergemeente over zich heen krijgen. Als er iets is waar ik maling aan heb dan zijn het die transgenders met superioriteitsgevoel wel. Ik ben ook begonnen met zelf medicatie en wat een ander daar voor mening over heeft boeit me totaal niet.

De afgelopen 2 jaar heb ik zo enorm vaak de vraag gehad of ik hormonen voor anderen wilde regelen dat het op 2 handen niet meer te tellen is. Ik moet ze dan echter wel teleurstellen want ik doe niet aan verzekeringsfraude. De vraag begrijp ik wel want de wachttijden zijn voor veel mensen echt behoorlijk killing en veroorzaken depressie bij mensen die al niet erg sterk in hun schoenen staan en dat was dan ook de reden dat ik ooit zelf ben begonnen met DHZ hormonen.

Niemand heeft het recht om een ander te veroordelen omdat die buiten de regels om gaat, genderdysforie doet daar teveel pijn voor.
Ik heb in 2003 ook via een transvriendin aan hormonen kunnen komen, ze had die tabletten nog over.
Achteraf gezien was het niet een handige stap van mij want na 5 maanden waren de tabletten ineens op en mijn lichaam was vol in ontwikkeling en dat alles verdween als sneeuw voor de zon.
De huisarts wilde mij er niet mee verder helpen en heb echt een enorme zware tijd gehad.
Als je dan bedenkt wat er allemaal mis had kunnen gaan ben ik blij dat ik nu onder begeleiding de medicatie mag gebruiken.
En ik mij ook voorgenomen om die medicatie voor mijzelf te houden, ondanks dat ik al te goed begrijp welke pijn een transdame heeft als ze die vraag aan je stelt.
God weet dat ik het vorig jaar zeker ook heb geprobeerd toen ik het groen licht op zak had maar door gepruts van een zeker iemand de start van HRT in rook zag op gaan.
Zoals het nu verloopt met de veel te lange wachttijden ben ik bang dat zelf medicatie alleen maar erger wordt, en toch veroordeel ik diegene niet.
Op gegeven moment loop je geestelijk zo vast dat je zo hunkert naar hormonen dat je er alles voor over hebt.
Er moet eerst iemand aan overlijden voordat men echt eens wakker wordt en dan pas besluit dat het zo niet langer meer kan.
Tot die tijd blijft het aanrommelen en heb ik echt medelijden met diegene die zich pas hebben aangemeld en tegen lange wachtlijsten aan mag kijken.
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: VICE Video: op zoek naar trans personen die aan zelfmedicatie doen

Bericht door Benjamin »

Lisa1973 schreef: 07 apr 2019, 15:29 Er moet eerst iemand aan overlijden voordat men echt eens wakker wordt en dan pas besluit dat het zo niet langer meer kan.
Ik vrees dat je hier te positief denkt over de gezondheidszorg. Vergelijk de ggz: hoeveel mensen zijn daar al onnodig de pijp uitgegaan, omdat hulp uitbleef of te laat kwam?
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: VICE Video: op zoek naar trans personen die aan zelfmedicatie doen

Bericht door Eva »

Lisa1973 schreef: 07 apr 2019, 15:29 [...]
Er moet eerst iemand aan overlijden voordat men echt eens wakker wordt en dan pas besluit dat het zo niet langer meer kan.
[...]
Eeuhm... ik wil de goede sfeer niet bederven hoor, maar als dat gebeurt (en het gebeurt, geloof me) wie registreert dat dan? Wie verbindt daar dan conclusies aan? Anders gezegd; hoevelen hebben we op die manier al verloren? Ongemerkt?
Ik wil absoluut niemand ergens toe aanzetten en als je voor jezelf wel dat gevoel krijgt door deze reactie van mij, laat me dat dan weten!

Wordt het niet eens tijd onder ogen te zien hoeveel van ons soort mensen de kust niet bereikt?

Laat het ons alsjeblieft weten als het met jou mis dreigt te gaan.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: VICE Video: op zoek naar trans personen die aan zelfmedicatie doen

Bericht door Eveliene »

Benjamin schreef:
Lisa1973 schreef: 07 apr 2019, 15:29 Er moet eerst iemand aan overlijden voordat men echt eens wakker wordt en dan pas besluit dat het zo niet langer meer kan.
Ik vrees dat je hier te positief denkt over de gezondheidszorg. Vergelijk de ggz: hoeveel mensen zijn daar al onnodig de pijp uitgegaan, omdat hulp uitbleef of te laat kwam?
En daarnaast de mensen die slachtoffer zijn van een persoon die niet door de ggz geholpen is. Het is tegenwoordig toch niets anders dan de ene met psychose na de ander die een ander het graf in helpt. We lijken verdikkeme Engeland wel met onze geestelijke gezondheidszorg.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: VICE Video: op zoek naar trans personen die aan zelfmedicatie doen

Bericht door Anon20230219 »

Nou ik schreef het niet voor mijzelf, maar meer voor diegene die zonder controle aan hormonen gaan beginnen.
Heb op het moment even een mindere periode geestelijk maar qua hormonen gaat het lichamelijk gewoon goed, ik was geen gekke dingen van plan..ik ben juist zo gelukkig en vind de veranderingen welke ik doormaak echt prachtig en ontroerend om te zien gebeuren.

Ik was inderdaad een beetje te positief, even bekijkende hoe wij als transgenders door de zorg worden aanschouwd dan ben ik bang dat er veel en veel meer moet gebeuren eer dat de zorg wat soepeler gaat verlopen.
Snap niet dat we niet meer naar de Oosterburen kijken, die doen dingen heel anders en daarmee voorkom je wildgroei aan mensen die maar overal en nergens medicatie vandaan halen met alle gevolgen van dien.
(Je weet niet of middel X uit het Verre Oosten inderdaad wel net zo veilig is als zelfde middel X op de Nederlandse markt.)

Het spijt mij heel erg dat mijn bericht heel anders overkwam dan bedoeld, ik wilde juist bepleiten dat zelfmedicatie heel veel risico's met zich mee kan brengen.
Nooit mijn bedoeling geweest mensen onnodig ongerust te maken.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: VICE Video: op zoek naar trans personen die aan zelfmedicatie doen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb geen statistische gegevens paraat, maar ik heb de indruk dat er meer risico's kleven aan het ontbreken van een goede psychische zorg (wachttijd/suïcide) dan aan het zonder controle tot zich nemen van hormonen. Nou wil ik ook weer niet aanbevelen om dat te doen, maar ik zou de risico's ook niet willen overdrijven.
Irene
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: VICE Video: op zoek naar trans personen die aan zelfmedicatie doen

Bericht door Anon20210626 »

Met dit soort wachttijden zal zelfmedicatie zal weer een sprong nemen . Ikvind het niet vreemd en zou het zelf nu misschien ook wel doen.
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: VICE Video: op zoek naar trans personen die aan zelfmedicatie doen

Bericht door AnneCeleste »

Voor diegenen die het nog niet hebben gezien: ik neem aan dat dit het resultaat is :)
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: VICE Video: op zoek naar trans personen die aan zelfmedicatie doen

Bericht door Alice »

Dank voor het delen.

Goed weergegeven in een neutrale setting.

Op de site van Vice zelf is de video niet afspeelbaar, https://tinyurl.com/y3oafpgs
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Plaats reactie