Nieuwe chat! Zie dit topic.

Onderzoek: 'de verwachtingen van trans vrouwen omtrent de behandeling bij de huidtherapeut'

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Liza
Gast

Onderzoek: 'de verwachtingen van trans vrouwen omtrent de behandeling bij de huidtherapeut'

Bericht door Liza »

Hi allemaal!

Mijn naam is Liza en ik ben laatstejaars student huidtherapie aan de Hogeschool Utrecht. Voor mijn afstudeerscriptie heb ik (met hulp van 3 prachtige trans vrouwen) een enquête opgezet over de transgenderzorg in de huidtherapeutische praktijk. Hiernaast ben ik bezig met publicaties in een medisch vakblad om de huidtherapeutische transgenderzorg onder de aandacht te brengen. Ik denk dat er nog veel winst te behalen valt ten aanzien van de kwaliteit van de geboden zorg (door de huidtherapeut) aan trans vrouwen. Helaas wordt er in de huidtherapie nog vrij weinig aandacht besteed aan dit onderwerp, waardoor te weinig bekend is over hoe een huidtherapeut een trans vrouw het beste kan helpen. Hier wil ik me graag voor inzetten!

Met mijn enquête hoop ik de verwachtingen van trans vrouwen ten aanzien van de licht-/laserbehandelingen en/of elektrische epilatie in kaart te brengen. Met deze inzichten wil ik graag een begin leggen voor een betere aansluiting met de behoeften/wensen van een trans vrouw, dit verdient ze namelijk. De resultaten van mijn afstudeeronderzoek worden gedeeld met de Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten, voor kwaliteit en beleid. Ben jij een trans vrouw vanaf 16 jaar en heb jij ervaring met permanente ontharingsbehandelingen bij de huidtherapeut? Wil je graag helpen in mijn bovenstaande visie en meedoen aan dit onderzoek? De enquête is te vinden via deze link (invullen kost ongeveer 15 minuten): https://forms.gle/GH84xXwLce66jcXp9

Dankbare groet,

Liza
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Onderzoek: 'de verwachtingen van trans vrouwen omtrent de behandeling bij de huidtherapeut'

Bericht door MichelleB »

Ingevuld :D
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Onderzoek: 'de verwachtingen van trans vrouwen omtrent de behandeling bij de huidtherapeut'

Bericht door Alice »

Mooi dat er aandacht, interesse is uit de professionele hoek voor permanente ontharing van MtF (Male to Female) transgenders.
Bij het doornemen van de vragenlijst viel mij op dat bij het elektrisch epileren alleen gevraagd werd naar het aantal behandelingen. Bij elektrisch epileren heeft die behandeling een bepaalde tijdsduur. Behandeling x tijd, je kunt sessies hebben van 30 min., 1 uur, 11/2, 2 uur of intense sessies van 1 dag/dagdeel. Het kan verschil maken met de te verkrijgen resultaat.
Ook viel het mij op dat er alleen vragen waren over ontharen gelaat. Voor MtF die een geslachtsaanpassnede operatie wensen is ook ontharing van de genitaliën nodig is men hier mee bekend?

Ook vraag ik mij af over welke hormonen bedoelt worden anders dan estradiol, blokkers die bijna tot geen invloed hebben op de secondaire haargroei. "Krijgt/kreeg u tijdens de permanente ontharingsbehandelingen ook hormoontherapie om onder andere uw haargroei te remmen? *
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek: 'de verwachtingen van trans vrouwen omtrent de behandeling bij de huidtherapeut'

Bericht door Lise »

Ik heb de enquete ook ingevuld.
Alice schreef: 30 nov 2020, 11:16 Ook vraag ik mij af over welke hormonen bedoelt worden anders dan estradiol, blokkers die bijna tot geen invloed hebben op de secondaire haargroei. "Krijgt/kreeg u tijdens de permanente ontharingsbehandelingen ook hormoontherapie om onder andere uw haargroei te remmen? *
Volgens mijn huidtherapeute is er bij diegenen die hormonen slikken minder hergroei tussen de laser/epilatie-sessies in dan bij diegenen die dat (nog) niet doen. Geen idee of dit ook echt bewezen is, ik wist het namelijk ook niet, maar kennelijk is het dus wel iets wat door huidtherapeuten aangenomen wordt.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Onderzoek: 'de verwachtingen van trans vrouwen omtrent de behandeling bij de huidtherapeut'

Bericht door Danielle »

Lise schreef: 30 nov 2020, 11:44 Ik heb de enquete ook ingevuld.
Alice schreef: 30 nov 2020, 11:16 Ook vraag ik mij af over welke hormonen bedoelt worden anders dan estradiol, blokkers die bijna tot geen invloed hebben op de secondaire haargroei. "Krijgt/kreeg u tijdens de permanente ontharingsbehandelingen ook hormoontherapie om onder andere uw haargroei te remmen? *
Volgens mijn huidtherapeute is er bij diegenen die hormonen slikken minder hergroei tussen de laser/epilatie-sessies in dan bij diegenen die dat (nog) niet doen. Geen idee of dit ook echt bewezen is, ik wist het namelijk ook niet, maar kennelijk is het dus wel iets wat door huidtherapeuten aangenomen wordt.
Ik heb wel het idee dat op cyproteron de baardgroei wat minder is (ook post-operatief). Maar dat heb nooit echt subjectief proberen te testen met vergelijk foto's ofzo.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Liza
Gast

Re: Onderzoek: 'de verwachtingen van trans vrouwen omtrent de behandeling bij de huidtherapeut'

Bericht door Liza »

Zo fijn, bedankt allemaal! Misschien kennen jullie nog mensen die het leuk vinden mee te doen? Zo ja, voel je dan vooral vrij om het bericht ook door te sturen. Hoe hoger de response des te beter de kwaliteit van mijn onderzoek wordt!

Ik zal in de loop van deze week even reageren op de vragen/opmerkingen! Heb nog geen ervaring op een forum dus moet even goed kijken hoe het allemaal werkt, haha ;-) Zet ook vooral je opmerkingen in de enquête, dan kan ik het allemaal meenemen tijdens de verwerking van de resultaten!

Dankbare groet,

Liza
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Onderzoek: 'de verwachtingen van trans vrouwen omtrent de behandeling bij de huidtherapeut'

Bericht door Irene_de_Vreede »

Lise schreef: 30 nov 2020, 11:44 Ik heb de enquete ook ingevuld.
Alice schreef: 30 nov 2020, 11:16 Ook vraag ik mij af over welke hormonen bedoelt worden anders dan estradiol, blokkers die bijna tot geen invloed hebben op de secondaire haargroei. "Krijgt/kreeg u tijdens de permanente ontharingsbehandelingen ook hormoontherapie om onder andere uw haargroei te remmen? *
Volgens mijn huidtherapeute is er bij diegenen die hormonen slikken minder hergroei tussen de laser/epilatie-sessies in dan bij diegenen die dat (nog) niet doen. Geen idee of dit ook echt bewezen is, ik wist het namelijk ook niet, maar kennelijk is het dus wel iets wat door huidtherapeuten aangenomen wordt.
Ik heb diezelfde informatie ook van het AUMC gekregen, maar weet niet waar het op gebaseerd is.
Irene
Esther91
Berichten: 328
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Onderzoek: 'de verwachtingen van trans vrouwen omtrent de behandeling bij de huidtherapeut'

Bericht door Esther91 »

Irene_de_Vreede schreef: 30 nov 2020, 12:36
Lise schreef: 30 nov 2020, 11:44 Ik heb de enquete ook ingevuld.
Alice schreef: 30 nov 2020, 11:16 Ook vraag ik mij af over welke hormonen bedoelt worden anders dan estradiol, blokkers die bijna tot geen invloed hebben op de secondaire haargroei. "Krijgt/kreeg u tijdens de permanente ontharingsbehandelingen ook hormoontherapie om onder andere uw haargroei te remmen? *
Volgens mijn huidtherapeute is er bij diegenen die hormonen slikken minder hergroei tussen de laser/epilatie-sessies in dan bij diegenen die dat (nog) niet doen. Geen idee of dit ook echt bewezen is, ik wist het namelijk ook niet, maar kennelijk is het dus wel iets wat door huidtherapeuten aangenomen wordt.
Ik heb diezelfde informatie ook van het AUMC gekregen, maar weet niet waar het op gebaseerd is.
Mijn huidtherapeut vertelde dat je onvolgroeide haarzakjes kunt activeren door de warmte die er vrij komt. Dat omdat er tijdelijk meer doorbloeding is om de huid te herstellen. Als je dus nog geen testo blokkers hebt is er een kans dat onvolgroeide haarzakjes dus op dat moment alsnog gaan groeien. Met testo blokkers is dat niet geheel weg, maar aanzienlijk minder. Er zal altijd een klein beetje nieuwe groei zijn, al heb ik daar echt minimaal last van. Mijn testo waarde is ook nog redelijk te noemen, dus mensen waarbij het bijna weg is zal er denk ik geen enkele nieuwe groei zijn.
:text-thankyouyellow:
Gebruikersavatar
Collette
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:22
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Dordrecht

Re: Onderzoek: 'de verwachtingen van trans vrouwen omtrent de behandeling bij de huidtherapeut'

Bericht door Collette »

Ingevuld!
When you're happy, you enjoy the music. But when you're sad, you understand the lyrics.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Onderzoek: 'de verwachtingen van trans vrouwen omtrent de behandeling bij de huidtherapeut'

Bericht door Jannet V »

Ben begonnen maar ik mocht niet meedoen.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.