Afval topic!

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Afval topic!

Bericht door Minne »

Ik heb het maar even hier gezet, omdat het onderwerp van afvallen ter sprake kwam in het baalhoekje en er meerdere transmannen waren die hier behoefte aan bleken te hebben. Als het niet goed staat, word het ongetwijfeld verplaatst ;)

Goed, van de zomer na mijn intake besloot ik een poging te doen m'n vetpercentage omlaag te krijgen. Ik heb een gezond gewicht, maar vrouwen hebben nu eenmaal een hoger vetpercentage dan mannen op hetzelfde BMI, en dat gaat vaak in je borsten/heupen zitten. Om de dysforie wat te verlagen en-eerlijk gezegd ook wel-iets te doen te hebben tijdens die wachttijd, ben ik er toen ingedoken in hoe dat eigenlijk werkt, afvallen. Al snel kwam ik het zinnetje tegen: "It's simple, but not easy." en dat dekt de lading wel.

Het principe is simpel. Afhankelijk van je lengte, gewicht, leeftijd en geslacht verbrand je een bepaald aantal calorieën per dag, gewoon door je lichaam in leven te houden. Dit is je Basal Metabolic Rate(BMR). Tel daar bij op je gemiddelde activiteit, en je komt op je Total Daily Energy Expenditure, oftewel, TDEE. Die kun je hier uitrekenen: https://tdeecalculator.net Vul bij geslacht vrouw in, tenzij je al even(plusminus een jaar, de info daarover is niet heel duidelijk)aan de hormonen zit. Als je wil afvallen, vul dan bij activiteit 'sedentary' in, ook als je wel sport. Alles wat je verbrand door sport, is dan mooi meegenomen. Bij mij kwam toen ik net begon 1650 calorieën per dag uit bij een 'sedentary' levensstijl.

1 kilo aan lichaamsgewicht er bij of er af is 7000 calorieën. Als je dus per dag 500 minder eet dan die 1650, val je 1 pond per week af(3500 calorieën). Er word wel aangeraden niet onder de 1200 te gaan voor vrouwen.

En dan is het tijd om te tellen! Gelukkig hoef je dat niet allemaal zelf uit te rekenen, er zijn apps voor. My Fitness Pal is heel populair, ik gebruik zelf fatsecret.nl, de naam is tenenkrommend maar ze hebben ook veel Nederlandse producten, zelfs specifiek van welke supermarkt je het haalt. Stel, ik eet s'ochtends yoghurt met muesli, dan vul je dat in, en de app telt op hoe veel calorieën dat zijn en hoe veel je nog over hebt. Je hoeft dus niet te zeggen, ik eet nooit meer pizza, of ik mag geen biertjes meer, dat kan best, je moet het gewoon inpassen zodat het binnen je budget valt. Dat is wat het is, een budget. De ene dag zal je misschien wat over gaan, dat compenseer je dan weer de volgende dag. Ik ben er niet meer dan 5 minuten per dag mee bezig.


Dat is het principe! Als mijn lichaam per dag 1650 calorieën nodig heeft, en ik eet er maar 1200, dan komen die overige uit het vet dat ik opgeslagen heb. Daar is vet tenslotte voor. Doe dat consistent, en je valt af. Eet consistent meer dan je nodig hebt, en je komt aan.

Paar dingetjes:

-Afvallen is niet zo lineair. Je lijf houdt water vast, bijvoorbeeld als je een dag veel zout hebt gegeten of(ugh)als je ongesteld word. Het is dus niet per se zo dat je elke dag minder weegt dan de dag daarvoor. Er zijn apps als Happyscale waar je elke dag je gewicht in kunt vullen en die maakt dan een grafiek waarin je ziet dat het daadwerkelijk naar beneden gaat.
-Als je je weegt, doe dat dan s'ochtends voor je iets eet of drinkt en nadat je na de wc bent geweest. Sommige mensen wegen zich elke dag, anderen eens per week, kijk maar wat jij fijn vind
-Er zijn een hoop mythes en 'fatlogic' rondom afvallen. Dingen als starvation mode('ik moet meer eten om af te vallen!')of 'het is allemaal spieren!' kunnen ontzettend afleiden. Maak het niet moeilijker dan het is. Eet minder dan je verbrand, en je valt af.
-Sporten is leuk en goed voor je, maar 'you can't outrun your fork'. Calorieen die je verbrand zijn moeilijk te meten en apparaten op de sportschool of apps overschatten het vaak. Sport omdat het leuk is, val af door op je eten te letten.
-Als je afvalt verlies je niet alleen vet, maar ook spieren. Het is nuttig om aan krachttraining te doen terwijl je afvalt, om dit te voorkomen. Je zult niet per se snel groter worden qua spieren(zeker als je nog niet aan de hormonen zit), maar het voorkomt wel dat je 'skinnyfat' word, namelijk dat je een normaal BMI hebt maar nog steeds een hoog vetpercentage.
-Maak foto's en meet jezelf. Zeker als je ook aan krachttraining doet kan het dat je vet kwijtraakt maar niet lichter wordt, dus door te meten en foto's te maken kun je toch je vooruitgang in de gaten houden
-Verwacht geen wonderen. Persoonlijk heb ik nu een BMI van 19 en een vetpercentage van 19%, en ik ben 6 cm aan m'n boobs kwijtgeraakt, maar borsten hebben vet en borstweefsel. Als die van jou uit een hoop weefsel bestaan, kan het best dat ze helemaal niet kleiner worden. Zuigt, maar hopelijk gaat er dan nog wat aan je heupen af..


Nuttige websites:

http://www.losertown.org/eats/cal.php <--deze site maakt een vrij accurate planning voor je wanneer je je streefgewicht zou moeten bereiken
https://www.reddit.com/r/loseit/ <--de FAQ van deze subreddit legt alles nog veel gedetailleerder uit, er zijn ook links naar andere subreddits over fitness en krachttraining
https://www.healthstatus.com/calculate/ ... calculator <--Vetpercentage accuraat uitrekenen is heel moeilijk zelf te doen, eigenlijk moet je daar een DEXA scan voor laten maken, maar als je het wel zelf doet met meten, is dit wel een van de meer accurate calculators.
https://www.youtube.com/channel/UCadiU6 ... UwEih1XLYg <--Leuke, simpele video's over fitness en afvallen, duidelijk, wetenschappelijk, geen gefluff of onzin, echt goeie filmpjes maakt die gast.

Ok, dit is wel lang genoeg geworden denk ik! Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft, en dat we elkaar kunnen supporten! :D
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Afval topic!

Bericht door Mr.X »

Hey Minne. Goede topic. Volgens mij zijn er veel mensen wel geinteresseerd in afvallen. Ik heb net zoals jij een tijd geleden een zomer lang aan het afvallen gegeen, om dat vrouwelijke vet ook wat te verbranden. Omdat ik toen ook werkloos was, ben ik ook op onderzoek uitgegaan en kwam tot dezelfde conclusies als jij. Ook ik telde calorieen, en liep veel hard. Het werkt wel, maar neemt ook veel tijd als je alles noteert en weegt.

Daar wil ik nog bij zeggen, het hele 'een calorie is een calorie' gebeuren wordt nog veel besproken. Letterlijk genomen, als een calorie goed wordt gemeten, dan klopt het inderdaad. Er zijn twee problemen met het meten van calorieen, en het vermelden hiervan op verpakkingen: 1. Meten wordt gedaan in het lab, waar voedsel letterlijk verbrand wordt, en de vrijkomende energie wordt gemeten. Dat alleen kan al variatie opleveren. 2 Het tweede probleem is dat ons lichaam een black box is. Je kan 100 calorieen aan almonds uitwegen, en opeten, maar dat wil nog niet zeggen dat je lichaam die 100 calorieen ook opneemt. Fiber ed zijn moeilijk te verbranden, dus daar is je lichaam niet zo efficient mee. Andere dingen, zoals suiker, wel weer. Dus 100 calorieen aan suiker eten vs 100 aan noten maakt wel degelijk verschil qua hoeveel je lichaam hiervan opneemt.

Ontop of all that, mineralen en vitaminen zijn belangrijk. Dus ja, je zult afvallen met 1200 calorieen aan hamburgers per dag, maar je lichaam heeft toch echt wel meer nodig.

Nu tijd om elkaar te steunen en tips te geven!

Ik zelf heb een gezond gewicht, maar moet 2-3 kilo kwijt voor een operatie. Ik ben ook erg klein, dus heb weinig ruimte om veel calorieen te cutten. Maar toch heb ik manieren gevonden om het te doen. Wat voor mij heel goed werkt is weinig carbs, wat protein en heel veel fiber. Dus veel groente. Teveel carbs maken mij vaak binnen een uur weer hongerig. Dat is zo raar niet, want carbs worden omgezet in soort van suikers, en suikers laten je suikerspiegel omhoogschieten, daarna weer omlaag, en dat geeft een hongergevoel. Kan dus niet zo goed tegen koolhydraten.

Ik eet amper brood/pasta/rijst/aardappelen. Die bewaar ik als snacks. Ter vervanging hiervan eet ik meer groente, of speciefiek, koolraap. Jawel, koolraap. Koolraap is erg laag in calorieen, heeft soort van textuur als een aardappelen, en is ook nog een beetje zoet. Heertlijk.

Voor diegenen die wel rijst en pasta willen, kan ik Slim pasta aanraden. http://www.hollandandbarrett.com/shop/p ... e-60007573

Lage calorieen, niet zo lekker als de real deal, maar goed te doen.

Qua exercise kan ik High intensity interval training aanbevelen. Het lijkt er op dat, door de intensiteit van deze oefeningen, dat je Post excercise oxygen consumption ervaart. Dit houdt in dat je verbranding wat verhoogt is, zels na de workout. Er wordt beweert dat je daardoor maar een kwartier of 20 min HIIT hoeft te doen, om hetzelfde effect te hebben als veel langer steady cardio. Maar dan moet het ook wel echt intensief gedaan worden. Bijkomend voordeel is dat door de zeer variabele oefeningen, je alle spieren oefent, en snel sterker en leaner wordt. Probeer eens een video van Fitnessblender HIIT on youtube. Ik heb 1.5 jaar een filmpje geprobeerd, en zweet nu mijn reet eraf 5x per week met ze :P
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Afval topic!

Bericht door Nate_0 »

Hoe zit het dan met de verschillende types lichaam? Ik lees bv wel dat iedereen verschillend met calorieën om gaat. Bij mij houdt dat dus in dat mijn gewicht over het algemeen mega stabiel is. Fijn omdat ik me geen zorgen hoef te maken over aankomen--maar afvallen om minder heup te krijgen lukt ook niet. Ik ben met mijn nieuwe medicatie in 1,5 maand 3kg aan gekomen (zonder medicatie zit ik op 64, met alleen de ene anti depressiva op 60 en met de nieuwe er bij dus op 63) en... ik vind het lastig om daar ook maar enige beweging in te krijgen tbh terwijl ik best wat minder heup zou willen... (best veel minder tbh maar ik denk dat dat niet echt realistisch is gezien mijn bouw). Als ik al afval is het juist mijn bovenlichaam en niet mijn onderlichaam. Heeft het dan überhaupt zin om iets te doen pre-T?
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Afval topic!

Bericht door Mr.X »

Iedereen heeft een andere basaal metabolisme. Dit is de verbranding van energie die je zou hebben als je de hele dag in bed zou liggen (de verbranding die nodig is om je lichaam te laten werken, zoals ademen en vertering). Dit is anders omdat het afhangt van je lengte, gewicht, vetpercentage, spieren etc. Dus dat alleen al zorgt voor variatie tussen mensen. Dan daar bovenop komt nog hoe actief je bent, wat je eet, hoe je spijsvertering in elkaar zit en welke bacterien er in je lichaam zitten. Deze factoren zorgen voor nog meer variatie in hoeveel energie mensen nodig hebben.

Dat welke bacterien, en hoeveel soorten in je darmen uitmaakt qua afvallen/dik worden, is relatief nieuw. Maar linken zijn al gevonden, en ze proberen zelfs pillen te ontwikkelen om de goede bacterien te boosten. Als voorbeeld:

http://www.nature.com/ijo/journal/v33/n ... 8260a.html
http://www.pnas.org/content/106/7/2365.long

But anywho, I digress.

Pre-T zijn er maar een paar dingen die je zou kunnen doen. Het beste werkt vaak bulken. Dus dan zou je juist extra gaan eten, terwijl je je bovenlichaam traint. Je heupen zelf worden daar niet minder door, maar je shouders worden breder waardoor je heupen kleiner lijken. Weet wel dat bulken voor estradiol gereguleerde lichamen langzaam gaat.
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Re: Afval topic!

Bericht door Minne »

Ja dat zuigt, pre-T afvallen betekent ook dat je dat in vrouwelijke patronen doet, als je eenmaal T hebt zal er wellicht meer van je heupen af gaan..als ik naar mezelf kijk, m'n zusje is 2 kilo lichter dan ik maar die heeft echt hele dunne benen/heupen maar grote borsten en ik heb stevigere benen en kleinere borsten @_@ Verder zijn we exact dezelfde lengte, maar toch is ons lichaamstype heel anders. Maar ik heb er toch wel wat af gekregen van de heupen, uiteindelijk. Niet zo veel als ik zou willen, maar toch wel wat. Ik hoop het het straks met T beter gaat.

Mr X, thanks voor de bijdrage! :D Super goeie info allemaal, en die filmpjes ga ik eens bekijken! Ik was begonnen aan de r/bodyweightfitness recommended routine, maar ik ben echt super slap haha, en zonder T is de progress zo langzaam dat ik niet heel veel motivatie heb om er aan te beginnen steeds xD Ik kan nog steeds geen pushup..maar goed, gewoon doorzetten en eens gaat het lukken! Ik kan niet veel meer afvallen zonder een ongezond BMI te krijgen, dus spieren opbouwen en vet verbranden is nu de volgende stap, en dat vind ik een stuk moeilijker dan gewoon elke dag rond de 1200 calorieën eten en dan doet m'n lijf de rest wel XD
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Afval topic!

Bericht door Mr.X »

Als je nog niet veel kracht hebt, dan gaat fitnessblender niet makkelijk voor je zijn. Ik had al veel stamina toen ik begon (ik ren ook een aantal keren per week) maar voor mij waren de eerste keren ook moordend. Maar goed, na een aantal weken merk je al verschil, en ben je minder buiten adem. 1.5 jaar later kan ik alles gewoon met ze meedoen, en lijk ik zelfs minder te zweten dan de instructeurs op de video xD

Spieren opbouwen met 1200 calorieen gaat niet gebeuren. Spieren hebben net zoals vet een surplus aan calorieen nodig om opgebouwd te worden. Als je te weinig eet, dan gaat je lichaam vaak zelfs eerst de spieren opteren dan het vet. Een te groot calorie tekort werkt dus vaak ook niet goed. Zeker, je verliest kilos, maar niet de juiste kilos. Bodybuilders doen niet voor niks cutting and bulking phases. In de bulk phase eten ze teveel. Een deel daarvan wordt omgezet in spieren omdat ze veel trainen, maar ze komen ook altijd vet aan. Daarna komt de cutting phase, waarin ze dus gaan afvallen om dat vet af te trainen, terwijl ze proberen hun spieren te behouden. Spieren opbouwen zonder extra te eten, en dus ook vet aan te komen is erg lastig.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Afval topic!

Bericht door Nate_0 »

Ik denk dat ik het nog wel even uit kan houden zo... het helpt dat mijn broertje van nature ook heupen heeft die breder zijn dan zijn waist (nu niet meer want hij is wel aan het bulken). Spieren opbouwen lukt qua kracht wel maar qua omvang niet zo. En ik heb hier geen spiegel waar ik mijn onderlichaam in zie en dat werkt prima tegen m'n dysforie. I

Er is btw ook een gast op YouTube die aan bulking doet samen met intermittent fasting en dan dus in 1x megagrote hoeveelheden eet. Best interessant. Ik geloof dat hij ook flink afgevallen is maar zeker weet ik dat niet.
meerdere zakken met zaagsel
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Afval topic!

Bericht door JustMe »

Mr.X schreef:
Qua exercise kan ik High intensity interval training aanbevelen. Het lijkt er op dat, door de intensiteit van deze oefeningen, dat je Post excercise oxygen consumption ervaart. Dit houdt in dat je verbranding wat verhoogt is, zels na de workout. Er wordt beweert dat je daardoor maar een kwartier of 20 min HIIT hoeft te doen, om hetzelfde effect te hebben als veel langer steady cardio. Maar dan moet het ook wel echt intensief gedaan worden. Bijkomend voordeel is dat door de zeer variabele oefeningen, je alle spieren oefent, en snel sterker en leaner wordt. Probeer eens een video van Fitnessblender HIIT on youtube. Ik heb 1.5 jaar een filmpje geprobeerd, en zweet nu mijn reet eraf 5x per week met ze :P
Denk dat je hier mee wel wat moet oppassen, in ieder geval als je vanaf niks begint of als je weet dat je blessure gevoelig bent.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Afval topic!

Bericht door Mr.X »

enk dat je hier mee wel wat moet oppassen, in ieder geval als je vanaf niks begint of als je weet dat je blessure gevoelig bent.
0 x
Zeker, maar dat geldt eigenlijk voor alle nieuwe exercise die iemand doet. Rustig beginnen is key.
Fitnessblender heeft ook beginner HIIT, dus dat scheelt.
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Afval topic!

Bericht door Ender »

Ah eindelijk mensen die m'n trainer beamen dat krachttraining the way to go is om af te vallen. Andere mensen zeggen alleen maar cardio... maar ik doe nu al een tijdje krachttraining en heb het gevoel dat ik eerst vooral bezig was met spieren kweken, maar de afgelopen 2 maanden begin ik toch eindelijk af te vallen.

Carbs eet ik ook weinig, brinta of muesli voor ontbijt, probeer veel groente en fruit te eten met vis of kip vooral.

Noten schijnen ook goed te zijn? Jammer dat die dingen zo duur zijn..

Dat HIIT ziet er ook interessant uit, denk dat ik ga beginnen dat op te bouwen naast m'n 2x in de week krachttraining.